Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat în legătură cu programul “Primul student din familie”, că tranziţia dintre liceu şi universitate în România încă este anevoioasă şi a menţionat că în ciuda mitului că avem prea mulţi studenţi, suntem în urma mediei europene. Ea a adăugat că în 2017, din cei 150.000 de elevi aflaţi în ultimul an de liceu peste 44% dintre ei au făcut pasul către studii universitare. În ceea ce priveşte elevii elevii din mediul rural din aceeaşi generaţie, doar 26% dintre aceştia promovează bacalaureatul, iar procentul celor care se înscriu mai departe la studii universitare este de aproximativ 15%. Abandonul universitar este de aproximativ 45% la nivelul programelor de licenţă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
Ligia Deca a participat marţi, la evenimentul de diseminare a apelului de proiecte „Primul student din familie”, lansat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, destinat instituţiilor de învăţământ superior şi unităţilor de învăţământ preuniversitar. 
“Acest apel de proiecte, Primul student familie, lansat într-adevăr de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în colaborare cu Ministerul Educaţiei, este rezultatul unor eforturi conjugate şi susţinute pentru a implementa politici care să contribuie la reducerea abandonului şcolar şi universitar.  Nu este prima dată când încercăm să stimulăm cât mai mulţi elevi şi tineri să treacă de punctele de tranziţie, unde, din păcate, încă pierdem prea mulţi tineri potenţial, însă, aş spune că acest proiect ia în calcul o realitate pe care o ştim şi din statisticile europene, dar o ştim în România şi anume aceea că este mult mai probabil să devii student dacă părinţii tăi au fost studenţi. Sau măcar unul dintre ei”, a afirmat Ligia Deca.
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Ea a explicat că acest program îşi propune să îi sprijine pe tineri să devină studenţi. 
“Programul Primul Student în Familie este şi un rezultat direct al obiectivelor prevăzute atât în proiectul de viziune strategică România Educată, cât şi în noul pachet legislativ în domeniul educaţiei. De altfel, acest program este unul dintre obiectivele Planului Naţional pentru reducerea abandonului universitar şi aşa cum spuneam, scopul este de a sprijini pe acei studenţi sau viitori studenţi care, în ciuda obstacolelor, unele care ţin de un context familial sau comunitar şi altele care poate ţin de chestiuni financiare, reuşesc totuşi să devină primii studenţi în familiile lor”, a mai declarat ministrul Educaţiei. 
Ligia Deca a adăugat că valoarea acestui proiect este de 50 de milioane de euro fără TVA.
“Vorbim despre 50 de milioane de euro fără TVA din programul operaţional Educaţie şi Ocupare. Aceşti bani vor fi folosiţi pentru activităţi menite să crească egalitatea de şanse din învăţământul superior românesc, aceste activităţi putând fi, de exemplu, măsuri de tip punte pentru tranziţia în universitate, acordarea de subvenţii, acordarea de fonduri pentru activităţi de consiliere şi orientare în carieră, schimburi de experienţe între elevi şi studenţi care fac parte din grupul ţintă al proiectului şi aşa mai departe. Ne aşteptăm ca acest proiect să nu fie doar un proiect care sprijină un grup ţintă vulnerabil. Este vorba şi despre un proiect care potenţează misiunea de mobilitate socială a educaţiei. Nu vorbim despre reproducerea unor inegalităţi deja existente în societate, ci despre rolul educaţiei ca instrument prin care poţi, indiferent de statutul familiei în care te naşti, să mergi cât mai departe, atât de departe cât este potenţialul fiecăruia”, a mai transmis Ligia Deca. 
Ea a precizat în România tranziţia dintre liceu şi universitate este încă anevoiasă. 
“Tranziţia dintre liceu şi universitate în România încă este anevoioasă. În ciuda mitului că avem prea mulţi studenţi, procentele europene ne spun clar că suntem în urma mediei europene, chiar aş zice eu, semnificativ statistic, şi nu suntem încă la nivelul de absolvenţi de învăţământ superior care să ne permită cu adevărat o economie bazată pe cunoaştere. În toamna anului 2017 erau înscrişi aproape 150.000 de elevi în ultimul an de liceu, deci clasa a XII-a sau a XIII-a, şi puţin peste 44% dintre aceştia au făcut pasul către studiile universitare un an mai târziu. Dacă ne raportăm strict la elevii din mediul rural din aceeaşi generaţie, doar 26% dintre aceştia promovează bacalaureatul, iar procentul celor care se înscriu mai departe la studii universitare este de aproximativ 15%”, a mai afirmat Ligia Deca.
Ea a prezentat date legate de abandonul universitar. 
“Dacă ne raportăm la ultimele date privind abandonul universitar, acesta este de aproximativ 45% la nivelul programelor de licenţă, fie de trei, fie de patru ani, fiind în linie cu valori similare înregistrate în statele OECD. Şi pentru a îmbunătăţi procentul de participare al populaţiei la învăţământul superior este clar că avem nevoie de o îmbunătăţire şi a retenţiei, nu numai o îmbunătăţire a procentului de acces la învăţământul superior. Practic, pentru a putea să avem un program de succes avem nevoie de o colaborare foarte bună între universităţi şi unităţile de învăţământ preuniversitar.”, a mai declarat ministrul Educaţiei.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.