Ministrul Educaţiei Ligia Deca afirmă că este nevoie de intervenţie pe trei paliere în domeniul învăţământului: investiţia în profesori, ajutor dat elevilor şi realizarea infrastructurii în domeniu. Afirmaţiile ministrului au fost făcute în contextul în care Deca a fost întrebată ce părere are despre concluziile studiului realizat de Erste, care arată că un copil născut azi în România atinge doar 58% din potenţialul productiv, cel mai scăzut nivel din UE şi care subliniază rezultatele foarte slabe pe care elevii români le obţin la testele PISA la citire, matematică şi ştiinţe.
„Cred că avem nevoie de o intervenţie pe trei paliere mari. Una este investiţia în profesori, pentru a avea o calitate mai bună a actului educaţional (...) Avem nevoie şi de o pregătire iniţială mai bună şi legea învăţământului nou promulgată aduce masteratul didactic de un an cu 80% practică şi un nou parcurs de carieră pentru a creşte atractivitatea acestei profesii”, a declarat Ligia Deca vineri, la Sinaia, întrebată ce părere are despre concluziile documentului realizat de Erste.
Potrivit ministrului, „un al doilea palier de intervenţie este reprezentat de ajutorul dat elevilor şi studenţilor”, ea făcând, în acest context, referire la majorarea cuantumului burselor acordate acestora, dar şi a numărului de burse acordate.
”Un al treilea palier cred că este reprezentat de infrastructură, de cum avem ultimele tehnologii în sălile de clasă, laboratoare, atelierele de practică şi asta facem acum prin PNRR. Peste 5.800 de unităţi de învăţământ vor avea o cu totul altă faţă după acest an şcolar, când toate sălile de clasă, laboratoarele spaţiile unde se întâmplă educaţia vor fi dotate cu echipamente şi digitale şi care să sprijine procesul educaţional”, a maia firmat Ligia Deca.
Un document remis clienţilor de grupul bancar Erste şi analizat de Profit.ro arată că sistemul educaţional românesc ar trebui reformat având în vedere rezultatele slabe din ultimii ani. Acesta semnalează declinul numărului profesorilor în ultimii 25 de ani plus existenţa unui personal demotivat. Un copil născut astăzi în România îşi atinge doar 58% din potenţialul productiv, cel mai scăzut nivel din Uniunea Europeană.
Grupul Erste din Austria, care este acţionar majoritar la BCR a alcătuit un raport privind starea sistemului românesc de învăţământ, în care aminteşte nivelul ridicat de corelaţie între numărul anilor de studii şi nivelul PIB-ului pe cap de locuitor.
Cheltuielile guvernamentale reduse pentru educaţie, la un nivel de 3,2% din PIB, sunt indicate ca o principală slăbiciune a învăţământului românesc, alături de diferenţa ridicată între nivelul de educaţie din mediul urban şi cel din mediul rural, notează Profit.ro.
Rezultatele foarte slabe ale testelor PISA pentru citire, matematică şi ştiinţe cheamă pentru o reformă a sistemului românesc de educaţie, spune raportul Erste realizat cu sprijinul BCR Research. Într-un sistem local în care indicatorii Comisiei Europene arată puţin progres, există însă şi aspecte pozitive Accesul la educaţia terţiară a celor cu vârste cuprinse între 25 de ani şi 34 de ani s-a ameliorat la 24,7% din total în 2022, faţă de un punct de plecare de 9,2% în 2010.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.