Compania Damen precizează că nu a fost înştiinţată oficial despre suspendarea licitaţiei pentru corvetele multifuncţionale, dar că susţine autorităţile române în desfăşurarea investigaţiei privind informaţiile confidenţiale legate de licitaţie care au apărut în spaţiul public.
„Până la acest moment, nu au fost primite informaţii oficiale de la autorităţile române privind suspendarea licitaţiei. Acest lucru va întârzia şi mai mult întregul program de reînnoire a flotei navale române. Aşteptăm comunicarea ulterioară din partea autorităţilor române privind licitaţia şi despre această suspendare. Suntem disponibili pentru clarificări suplimentare, iar Damen va coopera pe deplin şi în mod transparent cu autorităţile române în această chestiune, dacă ni se va cere. Susţinem pe deplin autorităţile române în desfăşurarea investigaţiei privind informaţiile prezentate în mod repetat de o parte a presei româneşti şi care ar putea fi considerate confidenţiale”, precizează Damen într-un comunicat.
Compania menţionează că înţelege necesitatea unor proceduri de verificare şi că sprijină în totalitate autorităţile române, reafirmând că oferta Damen respectă cu stricteţe procedurile de licitaţie şi normele în vigoare.
Damen precizează că oferta sa este pe deplin conformă cu întregul program de reînnoire a flotei Forţelor Navale Române.
„Suntem încrezători în experienţa noastră vastă în cadrul şantierului naval Damen Galaţi, unde oferim un produs demonstrat ca fiind avansat din punct de vedere tehnologic sunul construit respectând termenele limită şi costurile specificate”, subliniază compania.
În comunicat se menţionează că Grupul Damen a investit considerabil în şantierul naval de la Galaţi, făcând din Damen Galaţi una dintre cele mai de succes privatizări din istoria României, construind începând cu anul 2002 peste 400 de nave şi peste 30 de nave militare care deservesc peste 30 de forţe navale şi de pază a coastelor în toată lumea, incluzând state membre NATO şi UE. De asemenea, şantierul naval Galaţi a devenit unul dintre cei mai mari exportatori de produse militare din România.
„Acesta este al patrulea an de proceduri de când România a început negocierile pentru o nouă capacitate navală de apărare, iar 2019 ar fi fost anul în care am fi sărbătorit lansarea primei nave, în locul acestei suspendări. Astfel, în loc de lansarea primei nave Sigma pentru marina română, inginerii români de la Şantierul Naval Damen Galaţi au sărbătorit la finalul anului trecut lansarea unei corvete Sigma pentru marina mexicană, unde au avut o contribuţie directă. Acesta a fost a 11-a navă Sigma construită de Grupul Damen”, se mai arată în comunicat.
Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluţie pentru necesităţile navale româneşti: conţine sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care sunt interoperabile la nivelul alianţei NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) şi din Uniunea Europeană.
„Acestea pot fi construite în România de către Damen Galati intr-un şantier naval existent, cu forţă de muncă locala şi ingineri români care ar putea începe lucrările imediat după semnarea contractului şi finalizând toate acestea prin respectarea tuturor termenelor limită. Damen este pe deplin hotărât să răspundă în continuare aşteptărilor României, fiind un partener de nadejde, pe baza celei mai bune soluţii tehnice, prin singurul şantier naval militar din România care a construit 30 de nave pentru forţe navale şi garzi de coastă din lume”, se mai arată în comunicat.
Procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a fost suspendată de Ministerul Apărării Naţionale (MApN), care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, „în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”. MApN a precizat că, la acest moment, există şi un litigiu pe rolul Curţii de Apel Constanţa, prin care Şantierul Naval Constanţa, ca parte la „Asocierea dintre Naval Group Franţa şi Şantierul Naval Constanţa S.A.”, solicită „anularea în tot a HG nr. 48 / 2018”, act normativ care fundamentează derularea licitaţiei.
Procesul este judecat de Curtea de Apel Constanţa, care a stabilit termen în 16 ianuarie.
Şantierul Naval Constanţa a cerut în octombrie în instanţă anularea licitaţiei, cu argumentul că nu respectă cadrul legal în domeniu şi încalcă normele europene privind achiziţiile publice. Cererea de chemare a Guvernului şi Ministerului Apărării în judecată, cu solicitarea de anulare a hotărârii de guvern emisă în februarie 2018, a fost înregistrată pe 19 octombrie. O săptămână mai târziu, MApN prelungea din nou termenul licitaţiei, pentru 12 ianuarie.
Şantierul Naval Constanţa a încheiat, în aprilie 2018, un acord de asociere cu Naval Group din Franţa pentru a participa la procesul de achiziţie al programului de corvete multifuncţionale lansat de Guvernul României. La procesul de achiziţie mai participă Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia).
La sfârşitul anului trecut, preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a acuzat că în presa din Franţa au apărut articole referitoare la România al căror scop ar fi acela de a "pune presiune pe Ministerul Apărării" pentru ca acesta să aloce unei companii franceze contractul pentru construirea corvetelor.
Ministrul Apărării Naţionale, Gabriel Leş, declara, în 28 noiembrie, că procedura de achiziţie a corvetelor este în termen.
Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a anunţat, la finalul lunii octombrie, că procedura de achiziţie aferentă programului de înzestrare esenţial „Corveta multifuncţională” este în faza de evaluare a ofertelor, dar au fost necesare clarificări ceea ce a făcut ca termenul de finalizare să fie amânat pentru 15 noiembrie.
Guvernul a aprobat în februarie o hotărâre pentru încheierea unui acord cadru pentru patru corvete construite şi dotate la un şantier naval din România.
Pe 20 noiembrie, fostul preşedinte Traian Băsescu îl acuza, într-un mesaj publicat pe Facebook, pe liderul PSD, Liviu Dragnea, că a vrut trucarea licitaţiei pentru corvete.
Băsescu explica faptul că, prin lege, România poate să achiziţioneze echipamente militare fără licitaţie, însă „Daddy” a vrut o licitaţie, pentru că „singura modalitate de a-i ferici pe olandezii de la Damen cu contractul de 1,6 miliarde dolari era o licitaţie trucată”.
Vineri, Ficantieri a precizat că niciun reprezentant al companiei nu a avut vreodată contact cu reprezentanţii politicii româneşti sau cu orice altă instituţie a statului, în afara desfăşurării normale a licitaţiei pentru corvete, că nu a primit până acum nicio comunicare oficială cu privire la valoarea ofertelor, acestea fiind date confidenţiale, iar dezvăluirea lor ar fi de natură penală. Fincantieri mai preciza că oferta sa este „fully compliant“ cu întregul program pentru reînnoirea flotei Marinei Române şi că nu au existat niciodată motive de îngrijorare cu privire la desfăşurarea procedurii de licitaţie.
PSnews.ro a scris vineri că ofertele financiare pentru corvete poziţionează cei trei competitori care au depus oferte în cadrul licitaţiei în felul următor: Naval Group, Franţa – Şantierul Naval Constanţa – 1,2 mld EUR; Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, Olanda – 1,255 mld EUR; Fincantieri SpA, Italia – 1,344 mld EUR, iar comisia de evaluare a ofertelor a stabilit că toţi competitorii îndeplinesc condiţiile tehnice stipulate in caietul de sarcini, motiv pentru care a întocmit un raport în care asocierea Naval Group, Franţa – Şantierul Naval Constanţa este indicată ca fiind câştigătorul licitaţiei, criteriul de departajare fiind preţul cel mai scăzut. PSnews.ro a scris, citând surse, că Liviu Dragnea, prin intermediul unor decidenţi politici din PSD, a întreprins demersuri pentru ca licitaţia să fie câştigată de italienii de la Fincantieri SpA, cei care au depus cea mai scumpă ofertă. Iar aceste presiuni au reprezentat şi unul dintre motivele pentru care Mihai Fifor a demisionat din funcţia de ministru al Apărării.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.