Prof. dr. Anca Florea, directorul adjunct al Colegiului Naţional ”B.P.Hasdeu”, afirmă, referindu-se la interdicţia impusă elevilor privind utilizarea telefoanelor mobile în şcoală, că primii care ar trebui să dea un exemplu sunt chiar profesorii. ”Ar trebui ca nici profesorii, nici elevii să nu utilizeze telefoanele în timpul orei decât în scop educativ. Am aplica astfel un principiu de egalitate naturală”, declară Anca Florea pentru News.ro. Ea avertizează că interdicţia poate conduce şi la situaţii în care elevii să vină la şcoală cu două telefoane: unul pe care îl vor preda profesorului, iar un altul pe care îl vor utiliza în timpul orei de curs. În acest context, profesorul Anca Florea vorbeşte şi despre ”analfabetismul digital”, subliniind că elevii ar trebui să fie pregătiţi să selecteze conţinuturi digitale, să facă faţă unui act de bullying online, să îşi administreze spaţiul privat în online.
Din acest an şcolar, folosirea telefoanelor mobile este interzisă în timpul orelor, inclusiv în pauze. Doar în cazurile în care profesorii decid că telefonul e util în procesul educaţional, această măsură nu se aplică. Interdicţia a stârnit dezbateri şi controverse.
Prof. dr. Anca Florea, directorul adjunct al Colegiului Naţional ”B.P.Hasdeu”, aflat în topul celor mai bune licee din ţară, spune că primii care ar trebui să le dea un exemplu elevilor sunt chiar profesorii.
”Introducerea oricărei norme/restricţii pentru elevi generează o nouă provocare: Dacă nu este dublată de explicarea raţiunii pentru care s-a impus, dacă nu este accentuată şi legitimată cu însuşi exemplul pe care îl oferă profesorul, atunci şansele ca ea sa fie interiorizată de adolescent scad considerabil. Prin urmare, ar trebui ca nici profesorii, nici elevii să nu utilizeze telefoanele în timpul orei decât în scop educativ. Am aplica astfel un principiu de egalitate naturală”, a declarat Anca Florea.pentru News.ro.
Pe de altă parte, aceasta trage un semnal de alarmă şi arată că folosirea telefonului, chiar şi în scop didactic, nu rezolvă problema analfabetismului digital. Tocmai de aceea, consideră că ar fi nevoie de cursuri speciale:
”Ne întrebăm ce înseamnă digitalizarea educaţiei şi de ce uităm că una dintre problemele fundamentale ale generaţiilor actuale este analfabetismul digital. Faptul că avem elevi cu telefoanele în mână la oră nu înseamnă că ei ştiu să selecteze conţinuturi digitale, că sunt gata să facă faţă unui act de bullying online, că ştiu să îşi administreze spaţiul privat în online. De ce să nu avem cursuri în care folosirea telefoanelor în acest sens este chiar indicată, de pildă new media, privacy şi social-media, pe înţelesul tuturor?”, mai spune directorul adjunct al Colegiul ”Hasdeu” din Buzău.
În acelaşi timp, profesoara atrage atenţia că interdicţia poate conduce şi la situaţii în care elevii să vină la şcoală cu două telefoane, pentru a ”ocoli” astfel regulamentul.
”Cred că unii elevi dezvoltă o reacţie de ,,adaptare la mediu”, care conduce la găsirea de soluţii mai mult sau mai puţin originale prin care să se sustragă respectării normei. Este posibil ca unii dintre ei să se gândească să vină la şcoală cu două telefoane: unul pe care îl vor preda profesorului, iar un altul pe care îl vor utiliza sustrăgându-se orei. Dincolo de această simplă problematizare a unei norme introduse cu bună-credinţă, sunt convinsă că educaţia, pe lângă caracterul prescriptiv şi normativ pe care trebuie să-l exerseze în mod constant, este indicat să invoce din ce în ce mai mult o formă de apel la buna-cuviinţă, care înseamnă politeţe, respect, empatie, adică tot ceea ce poate face „suportabilă” înfrângerea tentaţiei de a încalcă norma”, subliniază Anca Florea.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.