Secretarul de stat MAI, Raed Arafat, şeful Depatamentului pentru Situaţii de Urgenţă a anunţat, miercuri, că suma de 600 de milioane de euro din fonduri europene va fi folosită, printre altele, pentru înnoirea parcului auto al IGSU, unde 41 la sută dintre maşni au peste trei decenii, pentru achiziţia de autoscări, de mijloace grele de intervenţie în incendii pe nave, elicoptere de căutare care pot interveni în condiţii grele

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Premierul Mihai Tudose a participat, miercuri, la recepţia de către IGSU a 20 de echipamente multirisc, şeful Guvernului anunţând că în 2-3 ani sistemul de intervenţie în caz de urgenţă va avea dotări de 600 de milioane de euro, achiziţiile urmând a fi făcute din fonduri europene şi vor cuprinde inclusiv nave şi trenuri de pompieri.

"Aceste fonduri europene vor fi folosite pentru înlocuirea unei părţi importante din parcul auto al IGSU, unde  41la sută  din maşini sunt de peste 30 de ani vechime, deci au depăşit orice limită posibilă. Este de asemenea o lipsă majoră de autoscări, avem 16 autoscări de luat, dar asta nu acoperă nevoia ca să acoperim măcar toate oraşele şi municipiile care au peste 20.000 de locuitori şi unde sunt blocuri de 6-8 şi 10 etaje şi la care singura modalitate de salvare, uneori, sunt aceste autoscări sau platforma pe care o ridici şi poţi scoate oamenii pe geam sau prin alte părţi”, a explicat şeful DSU.

Un sector unde sistemul nu este pregătit deloc vizează intervenţia la incendii pe navele de mare capacitate.

„Mai există riscuri  unde nu suntem pregătiţi deloc pentru ele. Şi anume, pe partea mării, noi nu avem forţe de intervenţie pe mare , cu mijloace grele de intervenţie în caz de incendii pe nave, de exemplu. O evaluare a specialiştilor francezi arată că indiferent ce este în jur , este obligatoriu ca pompierii să aibă un vector de ieşire pe mare,  pe stingere, pe salvare şi pe depoluare”, a mai spus Arafat.

În acest sens, în viitor vor fi achiziţionate cinci nave, una mai mare, patru medii care să permită nu numai intervenţia pe mare , dar şi pe Deltă, şi pe Dunăre, mai ales pe partea de stingere incendii.

Apoi, este nevoie de alte echipamente, cum ar fi aparatele de respirat pe lungă durată pentru tuneluri.

„S-a luat o parte, pe bugetul de stat, dar nu acoperă adecvat ce este nevoie în ţară. Sunt şi incedii care necesită aceste aparate şi atunci va creşte numărul lor. De asemenea este nevoie de mijloace de intervenţie de diferite tipuri, cum ar fi camioane containere, aşa cum au fost recepţionate marţi, de logistică,  de geniu. Vor fi echipamente speciale pe partea de incendii de pădure, care din păcate, cu schimbarea climatică, vor fi în creştere”, a mai spus Arafat.

"Partea de aviaţie, vorbim de elicoptere medii de căutare care pot interveni în condiţii mai grele, la mare sau în interiorul ţării sau elicopterele care erau pentru intervenţie pe munte,  care să completeze ce aveam acuma pe partea elicoperelor SMURD. Este aviaţia şi este partea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă care sunt incluse în această sumă de 600 de milioane de euro, care completează sumele care au fost până acum alocate”, a continuat şeful DSU.

Totodată din cele 600 de milioane de euro va fi debolcată şi situaţia achiziţiei ambulanţelor.

„Am prevăzut la ISU şi o sumă pe ambulanţe ca să deblocăm totuşi şi reursele bugetului de stat . Există o sumă pentru 250 de ambulanţe şi se completează cu ce se va da pe servcii de ambulanţă”, a mai spus Arafat.

Întrebat ce se mai poate achiziţiona în cele şase luni rămase până la sfârşitul anului, Raed Arafat a explicat care sunt echipamentele contractate

„În cele şase luni,  cu cele 106 milioane euro se pot contracta motopompele de mare capacitate, mare parte din camioane care vor completa sistemul, autospeciale pentru transport  efective şi echipamente de protecţie personal, constând în aparate de respirat individuale şi aparate de respirat de mare capacitate pentru intervenţia la metrou, pentru invervenţia în tuneluri. Deci aceste echipamente ar putea fi achiziţionate şi livrate anul acesta. Restul vor fi achiziţii care ar putea dura cam doi sau trei ani”, a mai spus secretarul de stat MAI, prezizâd că premierul a decis  alocarea acestei sume pentru rezolvarea unor probleme cronice de peste 20 de ani.

Potrivit lui Arafat încă mai sunt în teren maşini de pompieri din anii '70-'80 care, de teamă să nu se strice în drum spre o intervenţie, sunt trimise mai multe în grup.

„Adică noi vedem încă tehnică de intervenţie la pompieri cumpărată prin anii '70-'80 şi acest lucru nu reprezintă siguranţă. Adică trimiţi  maşina de pompieri care are 30 de ani şi te aştepţi  să ajungă repede la incendiul care este la 50 de km. Nu ai nicio siguranţă că aceasta nu va pica la 5 km de locul  incendiului, motiv pentru care se trimit uneori 2-3 maşini  vechi ca să ajungă una. Toate aceste  lucuri vor fi rezolvate prin această sumă, în care intrăm deja.  Apoi, datoria noastră este să stăm să lucrăm ca această sumă să fi absorbită şi toate proiectele pe care le-am propus să fie implementate”, a mai spus Arafat.

Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă a organizat, miercuri, o conferinţă de presă aferentă Proiectului “Multi risc – modul I”, la care au participat premierul Mihai Tudose, miniştrii Carmen Dan şi Rovana Plumb, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, secretarul de stat dr. Raed Arafat, comandantul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, colaboratori şi parteneri instituţionali ai IGSU.

Proiectului „Multi risc – modul I” cod SMIS 2014+104677, finanţat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 – 2020, axa prioritară 5 - ,,Promovarea adaptării la schimbările climatice, prevenirea şi gestionarea riscurilor”, obiectivul specific 5.2 ,,Creşterea nivelului de pregătire pentru o reacţie rapidă şi eficientă la dezastre a echipajelor de intervenţie”, are ca obiectiv general creşterea rezilienţei la dezastre a comunităţilor, prin îmbunătăţirea capabilităţilor de intervenţie în situaţii de urgenţă generate de mai multe tipuri de risc: inundaţii, alunecări de teren, cutremure, eşecul utilităţilor publice şi  accidente în industrie.

Proiectul derulează în perioada decembrie 2016 - august 2018 şi are un buget total de 156.932.535 lei (35.247.179,27 euro).

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.