Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) susţine creşterea ponderii studenţilor pentru alegerea rectorului la 25% din totalul electoratului şi ca acest lucru să fie introdus în proiectul Legii Învăţământului Superior, precizând că pentru alegerile din 2017 ponderea medie de la alegeri a fost de 12%, fiind considerată una nejustificat de redusă.
ANOSR a transmis, joi, printr-un comunicat de presă, că adresează public primul subiect prioritar pentru interesele studenţilor în ceea ce priveşte amendamentele referitoare la proiectul Legii Învăţământului Superior, aflat în dezbatere publică, participarea studenţilor la alegerea rectorului - creşterea ponderii la 25% din totalul electoratului.
"Subiect reiterat de ANOSR în multiple studii, poziţii şi opinii publice, participarea studenţilor într-un procent de 25% în alegerea rectorilor pare totuşi una dintre modificările legislative mereu uitate de către guvernanţi, chiar dacă aceştia au revendicat sau susţinut propunerea studenţilor în nenumărate rânduri. Ultima susţinere în acest sens aparţine chiar Ministrului Educaţiei, domnului Sorin Mihai Cîmpeanu, atunci când şi-a asumat modificarea legislaţiei în conformitate cu solicitările studenţilor şi acordarea ponderii de 25% în alegerea rectorului, în urma protestelor organizate de ANOSR în iarna anului precedent”, a arătat ANOSR.
Sursa citată a menţionat că, până în 2011, rectorul era ales de Senatul universitar, unde studenţii deţin o pondere de 25% din electorat.
ANOSR a precizat că doar o treime din planurile manageriale disponibile pe site-urile universităţilor fac referire la centrarea pe student a actului educaţional.
"O participare insignifiantă a studenţilor în procesul de alegere a rectorilor a redus grav şi interesul candidaţilor la poziţia de rector pentru nevoile şi interesele studenţilor. În situaţia actuală, în care corpul electoratului este, în proporţie covârşitoare, constituit din cadre didactice, este de natura evidenţei în ce direcţie vor fi adresate strategiile de candidatură. Mai concret, în raportul realizat de ANOSR în 2019, prezentam faptul că doar 30% din planurile manageriale disponibile pe site-urile universităţilor fac referire la centrarea pe student a actului educaţional. Mai mult decât atât, într-o proporţie definitorie, planurile doar aminteau de acest principiu, fără a oferi măsuri concrete de operaţionalizare sau sugestii în acest sens, iar cele prin care se asumau întâlniri periodice cu reprezentanţii studenţilor sau organizaţiile studenţeşti din universitate se ridicau la un procent de doar 20%”, a adăugat ANOSR.
Conform sursei citate, studenţii sunt beneficiarii direcţi ai actului educaţional şi trebuie să fie consideraţi parteneri cu drepturi egale ai comunităţii academice.
"Tocmai de aceea este extrem de relevant pentru studenţi ca aceştia să beneficieze şi de pârghii reale prin care sunt consideraţi parteneri egali la nivel universitar; în niciun caz alegerea rectorului de toate cadrele didactice şi de o mână de studenţi nu dovedeşte parteneriat. În acest caz punctual, procentul pe care îl solicităm în procesul de alegere a rectorului nu reprezintă o majoritate decisivă, însă este suficient pentru a conta realmente, nu doar pe hârtie, în luarea deciziei”, au arătat reprezentanţii studenţilor.
Potrivit ANOSR, la Universitatea de Medicină şi Farmacie "Grigore T. Popa", studenţii deţin procentul de 25% din alegerea rectorului.
"În raportul realizat de noi, constatam că pentru alegerile din 2017 ponderea medie de la alegeri a fost de 12,18% din totalul electoratului – o pondere nejustificat de redusă. Pe de altă parte, amintim pozitiv cazul de la Universitatea de Medicină şi Farmacie "Grigore T. Popa", unde studenţii deţin procentul de 25% din alegerea rectorului, prin decizia universităţii. În acest caz, alegerile au decurs perfect normal, iar studenţii au beneficiat de implicarea firească, fără existenţa altor incidente sau repercusiuni. Exemplul UMF Iaşi conturează şi mai profund ideea că un procent crescut al studenţilor în întregul demers ar responsabiliza atât candidaţii, cât şi electoratul, ar conferi legitimate sporită deciziei şi ar avea un impact pozitiv asupra întregului proces participativ”, a mai transmis ANOSR.
Alianţa a afirmat că va milita pentru reducerea inechităţii existente între studenţi şi comunitatea academică.
"În urma celor reamintite, considerăm că nu există niciun motiv pentru care principiul implicării studenţilor în luarea deciziilor, exprimat şi printr-o pondere de 25% în alegerea Rectorului, să nu fie aplicat consecvent, iar studenţii să beneficieze şi în aceste procese decizionale de o implicare ce se ridică la rang de normalitate. ANOSR va milita în continuare pentru reducerea inechităţii existente în prezent între studenţi şi comunitatea academică în ceea ce priveşte participarea acestora la alegerea rectorului, iar amendamentul, unul dintre cele prioritare ale federaţiei, se regăseşte în Propunerile ANOSR privind Legea Învăţământului Superior. Este momentul ca promisiunile de peste 10 ani ale decidenţilor, inclusiv ale actualului Ministru al Educaţiei, să devină realitate. Ne-am săturat de scuze, care nu mai au cum să fie justificate în acest context”, a mai menţionat ANOSR.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.