Deputaţii au adoptat, decizional, proiectul care aprobă ordonanţa de urgenţă 16/2024 privind inspecţia tehnică şi supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică în domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi al transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale şi pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic. Legea merge la promulgare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Ordonanţa de urgenţă respectivă are ca obiect reglementarea inspecţiei tehnice şi supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică în domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi al transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale şi pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, fiind elaborat în temeiul art. 1 pct. VII poz. 5 din Legea nr. 413/2023 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe.

Dispoziţiile prezentei ordonanţe sunt obligatorii pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi în unul dintre domeniile prevăzute de actul normativ şi care au obligaţia asigurării îndeplinirii prealabile a cerinţelor pentru realizarea unor produse şi/sau servicii de calitate, potrivit responsabilităţii fiecăruia, în activităţile de proiectare, de verificare tehnică a proiectelor, de producere şi de furnizare de produse şi servicii pentru materialul rulant şi infrastructura din domeniile feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, precum şi pentru proprietarii sau deţinătorii de linii ferate industriale şi de căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, de execuţie şi recepţie a lucrărilor, precum şi în etapele de exploatare şi intervenţie, dacă este cazul, a acestora.

„Inspecţia tehnică şi supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică constituie o necesitate obiectivă în ceea ce priveşte evaluarea şi comportarea în exploatare a modului de realizare a produselor, serviciilor şi proceselor din domeniile feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale şi pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, prin intermediul Autorităţii Feroviare Române - AFER, denumită în continuare AFER, prin care statul exercită controlul asupra acestor activităţi, în scopul prevenirii sau limitării unor situaţii care pot cauza pierderi de vieţi omeneşti sau materiale”, mai arată OUG 16/2024.

Totodată, cerinţele specifice privind inspecţia tehnică şi supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică în domeniile feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale şi pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, precum şi metodologia de efectuare a inspecţiei tehnice şi a supravegherii prin acţiuni de inspecţie tehnică se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi se actualizează de câte ori este necesar.

De la aplicarea prezentei ordonanţe sunt exceptaţi operatorii economici care deţin linii ferate cu ecartament îngust şi operatorii economici care desfăşoară activităţi pe această infrastructură, precum şi operatorii de transport feroviar, respectiv operatorii economici certificaţi ca entităţi responsabile cu întreţinerea vehiculelor feroviare.

Pe 20 februarie, Senatul a adoptat proiectul, în calitate de prim for sesizat, iar votul Camerei a fost decizional. Astfel, legea merge la promulgare.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.