Guvernul a deblocat miercuri, printr-o ordonanţă adoptată la propunerea Ministerului Dezvoltării, problema lipsei arhitecţilor şefi, a anunţat ministrul Dezvoltării Cseke Attila.
Construcţiile pot fi autorizate pe baza Planului Urbanistic, implementat de arhitectul şef al localităţii, mai arată comunicatul de presă al UDMR. Cu toate acestea 94% dintre unităţile administrativ-teritoriale nu au un arhitect şef. Soluţia este oferită de decizia Guvernului de astăzi, a subliniat ministrul.
Dintre cele 3.228 de unităţi administrativ-teritoriale din România doar 185 au un arhitect şef, motivul este reglementarea strictă privind accesul în funcţie a acestora, spune ministrul de resort. Statisticile arată că, în ultimii 16 ani, au primit drept de semnătură pentru elaborarea documentaţiilor de amenajarea teritoriului sau de urbanism 1.617 arhitecţi, 322 urbanişti şi 78 de conductori arhitecţi, din aceştia doar 185 lucrează în sistemul administraţiei publice locale, conform sursei citate.
„12 judeţe din România nu au arhitecţi şefi la nivelul consiliilor judeţene, iar în Gorj şi Buzău această funcţie nu este ocupată în nicio unitate administrativ-teritorială. Aproximativ o jumătate dintre municipii sunt fără arhitecţi şefi, dar şi un sector din capitală este în această situaţie. În mediul rural, 2.843 de comune nu au arhitect şef. Reglementările sunt prea birocratice, şi împiedică buna dezvoltare a localităţilor”, a explicat Cseke Attila.
Noile reglementări adoptate astăzi prevăd extinderea categoriei de studii şi către alte domenii de specializare conexe arhitecturii şi urbanismului, de exemplu ingineria economică în construcţii, în cazul municipiilor (altele decât cele reşedinţă de judeţ), oraşelor şi comunelor, cu condiţia ca, în primul an de la numirea în funcţia de arhitect şef, aceste persoane să absolve cursuri de formare profesională continuă de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi autorizării construcţiilor. Totodată, în cazul în care la concursul pentru ocuparea funcţiei de arhitect-şef la nivelul altor municipii decât reşedinţele de judeţ, oraşe şi comune nu se prezintă persoane cu 7 ani de experienţă în domeniu, necesare conform reglementărilor în vigoare, la a doua procedură de concurs se acceptă şi candidaţi cu o vechime diminuată cu 2 sau 4 ani.
De asemenea, noile prevederi oferă posibilitatea comunelor şi oraşelor de a avea arhitect şef prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară pentru mai multe unităţi administrativ-teritoriale, şi elimină necesitatea atestării arhitecţilor şefi de către Registrul Urbaniştilor din România, conchide sursa menţionată.
Urmărește-ne și pe Google News
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.