Peste 19 milioane de cetăţeni cu drept de vot, conform celor mai recente date ale Autorităţii Electorale Permanente, sunt aşteptaţi la urne duminică, de la ora 7:00, pentru a-şi alege primarii, consilierii locali şi judeţeni şi preşedinţii de consilii judeţene, procesul de votare urmând să se desfăşoare în condiţii foarte stricte, impuse ca urmare a pandemiei de COVID-19. Au fost înregistrate în total peste 250.000 de candidaturi, cele mai numeroase fiind în Iaşi, Suceava şi Timiş, unde numărul aspiranţilor la un post în administraţia locală trece de 9.000. Datele afişate de BEC duminică dimineaţă la începerea procesului de votare consemnează 18.295.485 de alegători.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Conform datelor Autorităţii Electorale Permanente, numărul total de cetăţeni cu drept de vot înscrişi în Registrul electoral la data de 25 august 2020 este de 19.004.986, fiind incluşi şi cei 21.165.de tineri care împlineau 18 ani în intervalul 26.08.2020-27.09.2020, deci inclusiv în ziua votului. Datele care se regăsesc duminică pe site-ul Biroului Electoral Central care centralizează prezenţa la vot indică 18.295.485 de alegători înscrişi în listele permanente şi complementare.

Pentru alegerile de duminică au fost înfiinţate 18.794 de secţii de votare.

Evenimente

14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro - Orașul meu - Acasă și la birou
28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Au fost înregistrate 256.042 candidaturi la funcţiile de primar, consilier local, consilier judeţean, preşedinte al consiliului judeţean, primar sau consilier general. În 75 de localităţi există un singur candidat la primărie, în 400 câte doi candidaţi, în 717 câte trei candidaţi, iar în 718 câte patru candidaţi, relevă statisticile realizate de Expert Forum.

Cele mai multe candidaturi, la toate nivelurile, s-au înregistrat în judeţele Iaşi – 9373, Suceava – 9190, Timiş – 9009. În total s-au înscris în cursă 1396 de candidaţi independenţi.

În ceea ce priveşte candidaturile la primării, Bucureştiul are 18 aspiranţi la postul de primar general, fiind urmat de Constanţa (17), Timişoara (15), Suceava, Cluj Napoca şi Iaşi (14), respectiv Târgu Mureş, Deva, Brasov, Botosani şi Piteşti (13)

Procentul de femei care candidează în alegerile locale a crescut faţă de precedentele alegeri locale, cu 1.5%, de la 21.4% la 22.9%. În cazul candidaţilor la funcţiile de primar, procentul femeilor este de sub 10%,

Cine are dreptul de a alege: cetăţenii români care au împlinit vârsta de 18 ani, inclusiv cei care împlinesc această vârstă în ziua alegerilor; cetăţenii români care nu au fost puşi sub interdicţie sau cărora nu le-a fost interzisă exercitarea dreptului de a alege, pe durata stabilită prin hotărâre judecătorească definitivă; cetăţenii Uniunii Europene care au domiciliul sau reşedinţa în România.

Dreptul de vot se exercită numai în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului în care alegătorul îşi are domiciliul sau reşedinţa, după caz. Alegătorii votează numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea de domiciliu sau reşedinţă şi unde sunt înscrişi în lista electorală permanentă (alegătorii cetăţeni români) sau în copia de pe lista electorală complementară (alegătorii cetăţeni ai Uniunii Europene).

Alegătorii care nu se regăsesc pe listele electorale permanente vor fi înscrişi pe listele suplimentare dacă fac dovada cu actul de identitate că au domiciliul sau reşedinţa pe raza secţiei de votare la care s-au prezentat la vot.

Cum poate un alegător să afle la ce secţie de votare este arondat - Accesând https://registrulelectoral.ro/ şi introducând datele personale, alegătorul identifică secţia de votare la care a fost arondat şi adresa acesteia.

Cu ce acte de identitate se poate vota la alegerile locale

În cazul cetăţenilor români: cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate ori paşaportul diplomatic, paşaportul diplomatic electronic, paşaportul de serviciu, paşaportul de serviciu electronic, în cazul elevilor din şcolile militare, carnetul de serviciu militar, valabile în ziua votării. În cazul cetăţenilor Uniunii Europene: orice document valabil care le atestă identitatea. Pentru cei care nu au buletin, serviciile de evidenţa populaţiei au program li duminică, în intervalul 7:00 - 21:00.

Votarea se desfăşoară între orele 7,00 – 21,00. La ora 21:00, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare declară votarea încheiată şi dispune închiderea localului secţiei de vot. Alegătorii care, la ora 21:00, se află în localul secţiei de votare pot să îşi exercite dreptul de vot.

Cum se desfăşoară procedura de votare

La intrarea în secţia de votare, alegătorul prezintă operatorului de calculator al secţiei de votare actul de identitate şi, după caz, documentul care dovedeşte reşedinţa. După ce prezintă actul de identitate operatorului de calculator, alegătorul semnează în lista electorală permanentă sau în copia de pe lista electorală complementară, după caz, primeşte buletinele de vot şi ştampila cu menţiunea "VOTAT". Persoanele care nu se regăsesc în listele electorale permanente, dar pot dovedi cu actul de identitate că au domiciliul sau reşedinţa în raza teritorială a secţiei de votare respective, vor fi înscrise în lista electorală suplimentară.

Fiecare alegător va primi patru buletine de vot: unul pentru primar, unul pentru consiliul local, unul pentru consiliul judeţean şi unul pentru preşedintele consiliului judeţean. În Bucureşti,cele  patru buletine de vot sunt pentru alegerea primarului de sector, a consiliului local al sectorului, a primarului general al municipiului Bucureşti şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.

Alegătorii votează separat, în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea "VOTAT" în patrulaterul care cuprinde lista de candidaţi sau numele candidatului pe care îl votează. După ce a votat, alegătorul îndoaie buletinele de vot astfel încât pagina albă care poartă ştampila de control să rămână în afară şi introduce fiecare buletin de vot în urna corespunzătoare. Îndoirea greşită a buletinului de vot nu atrage nulitatea votului, dacă secretul votului este asigurat. În cazul în care buletinul de vot se deschide în aşa fel încât secretul votului nu mai este asigurat, acesta se anulează şi se dă alegătorului, numai o singură dată, un nou buletin de vot, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal al operaţiunilor de votare.

Alegătorul restituie preşedintelui ştampila cu menţiunea "VOTAT", iar acesta o aplică pe actul de identitate, menţionând şi data scrutinului. În cazul alegătorilor care votează pe baza cărţii de identitate, pe versoul acesteia se aplică un timbru autocolant cu menţiunea "VOTAT" şi data scrutinului.

Măsuri sanitare impuse în contextul pandemiei de COVID-19

- accesul alegătorilor în sediul secţiei de votare se va face eşalonat spre a evita aglomerările din interiorul acestuia. Alegătorii sunt obligaţi să poarte masca de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, şi să îşi dezinfecteze mâinile la intrarea în sediul secţiei de votare şi la ieşirea din acesta.
 
- în situaţia în care se formează aglomerări la intrarea în sediile secţiilor de votare, personalul de pază va asigura distanţarea de minimum 1 metru între persoane; în această situaţie este obligatorie purtarea măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura.
 
Persoanele care prezintă un risc crescut de a dezvolta o formă gravă de COVID-19 (ex: vârsta peste 65 de ani, persoane ce se declară cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară)  pot solicita acces prioritar în localul de vot. Accesul va fi dispus de preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare prin măsuri organizatorice.
 
- distanţarea de minimum 1 metru poate fi asigurată şi prin marcarea acesteia între persoanele ce aşteaptă în curtea sau în faţa sediului secţiei de votare. Este recomandabil ca şi în curtea sau în faţa sediului secţiei de votare, alegătorii să poarte masca de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura. 
 
- la intrarea în sediul secţiei de votare va fi organizat un filtru asigurat de către personalul tehnic al birourilor electorale ale secţiilor de votare desemnat, dotat cu termometru, materiale de protecţie sanitară şi flacon cu dezinfectant.
 
- alegătorii vor fi supuşi un triaj observaţional şi vor fi termometrizaţi cu ajutorul unui termometru non-contact.
 
- alegătorul îşi va dezinfecta mâinile, va intra în sediul secţiei de votare, păstrând distanţa de minimum 1 metru faţă de celelalte persoane şi evitând atingerea pe cât posibil a suprafeţelor, dacă nu are febră de peste 37,3ºC sau simptome respiratorii evidente, cum ar fi tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie.
 
- personalul tehnic al birourilor electorale ale secţiilor de votare desemnat se va asigura că alegătorii vor respecta distanţarea fizică, vor purta corect masca şi nu se vor abate de la traseul indicat către localul de vot. În cazul în care, un alegător nu dispune de mască de protecţie, acestuia i se va pune la dispoziţie o mască de protecţie, pe care o va purta pe tot parcursul prezenţei în interiorul sediului secţiei de votare şi în localul de vot.
 
- după exprimarea votului, alegătorii nu vor staţiona în interiorul localului de vot sau al sediului secţiei de votare şi vor părăsi imediat sediul secţiei de votare urmând traseele indicate.
 
- În cazul în care un alegător prezintă simptome respiratorii evidente (ex. tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie) sau este febril (este depistat cu temperatură de peste 37,3°C), personalul tehnic al birourilor electorale ale secţiilor de votare va organiza accesul prioritizat al acestuia în localul de vot după cum urmează: 
 
„ - alegătorul va purta mască, astfel încât să acopere nasul şi gura, şi fi menţinut la distanţă de celelalte persoane în exteriorul sediului secţiei de votare;
 
- se va identifica rapid numărul secţiei de votare la care alegătorul este arondat şi va fi anunţat preşedintele biroului electoral al secţiei de votare de existenţa cazului unui alegător ce necesită acces prioritizat;
 
- în localul de vot se vor face pregătirile necesare, astfel încât respectivul alegător să petreacă cât mai puţin timp în interiorul acestuia;
 
- alegătorul îşi va dezinfecta mâinile la intrarea în sediul secţiei de votare;
 
- alegătorul va fi condus de către un membru al personalului tehnic al biroului electoral al secţiei de votare în interiorul sediului secţiei de votare până la intrarea în localul de vot, evitând contactul fizic cu suprafeţele sau cu alte persoane;
 
- după îndeplinirea cu celeritate a formalităţilor prevăzute de lege, alegătorul va vota în cabina de vot care este mai apropiată de intrarea în localul de vot;
 
- după finalizarea procedurilor de votare prevăzute de lege, alegătorul va fi condus în afara sediului secţiei de votare;
 
- cabina de vot va fi dezinfectată prin ştergerea suprafeţelor prin pulverizare cu un dezinfectant pe bază de alcool şi prin ştergere cu o lavetă curată ce va fi aruncată după folosire; acolo unde este posibil, după primul alegător febril şi/sau cu simptome respiratorii, cabina va fi rezervată până la sfârşitul zilei de votare doar alegătorilor febrili şi/sau cu simptome respiratorii;
 
- alegătorului i se va recomanda purtarea măştii de protecţie până la domiciliu, evitarea transportului în comun, contactarea medicului de familie sau a serviciului 112, după caz;
 
Măsuri speciale anunţate de Ministerul Afacerilor Interne
 
Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunţat, sâmbătă după amiază, că la nivelul ministerului au fost luate „decizii importante pentru a asigura derularea procesului electoral în cele mai bune condiţii”.
„Am dispus constituirea de zone speciale de intervenţie în 689 de localităţi în toate judeţele ţării. Am  evaluat patru criterii: istoricul incidentelor, incidentele din campania aceasta, vizele de flotant şi datele şi informaţiile deţinute fie de Ministerul Afacerilor Interne, fie din spaţiul public, din surse deschise” a afirmat Marcel Vela. 
Acesta a anunţat că o altă decizie luată la nivelul insrituţiei pe care o conduce se referă la constituirea unor „echipe operative şi rezerve de intervenţie” în fiecare judeţ astfel încât la orice apel la 112, sau la orice incident semnalat, angajaţii MAI să poată reacţiona „în cel mai scurt timp”.
Vela spune că în fiecare judeţ sunt echipe care vor monitoriza şi îndruma Inspectoratele judeţene, iar încă din data de 25 septembrie un număr de 82 de ofiţeri sunt detaşaţi de la nivel central în teritoriu, „pentru monitorizare şi îndrumare”.
Echipe formate din membri ai Corpului de Control al ministrului de Interne împreună cu jandarmi, poliţişti de frontieră sau echipe ale IGPR vor verifica activiatea angajaţilor MAI din teritoriu, în ziua alegerilor. 
”La nivelul MAI va funcţiona o Grupă de coordonare, iar la nivel judeţean, o Grupă operativă pentru ca orice incident să fie evaluat şi tratat în mod operativ”, a adăugat Vela. 
La rândul său, chestorul Bogdan Despescu, secretar de stat în MAI, a anunţat că a fost finalizat procesul de distribuire a buletinelor de vot şi materialelor de protecţie în secţiile de votare, fără a fi semnalate probleme. 
Despescu a ţinut să precizeze că în ultima perioadă au fost înregistrate mai multe cereri privind acordarea de vize de reşedinţă decât în mod obişnuit, iar în acest context a atras atenţia celor care ar face astfel de demersuri în scopuri electorale că vor suporta rigorile prevăzute de lege.
„Atenţionăm persoanele care au solicitat aceste vize în scop electoral că personalul MAI e la datorie şi acolo unde se vor constata încălcări ale termenelor legale se vor dispune măsuri în consecinţă” a afirmat chestorul Bogdan Despescu.

Ministerul Afacerilor Interne a mobilizat peste 43.000 de poliţişti, jandarmi, poliţişti de frontieră, pompieri şi lucrători de la alte structuri. Dintre aceştia, 20.243 vor fi responsabili cu menţinerea ordinii publice la cele 18.794 de secţii de votare. De asemenea, duminică, se vor organiza filtre rutiere în întreaga ţară pentru a preveni turismul electoral.

”Având în vedere amploarea activităţilor organizate pe parcursul procesului electoral, inclusiv în contextul pandemiei de COVID – 19,  dispozitivul de ordine şi siguranţă publică a fost suplimentat cu efective de la alte structuri pentru a asigura îndeplinirea misiunilor în cele mai bune condiţii. O atenţie deosebită a fost acordată localităţilor în care au fost semnalate anumite riscuri în urma evaluărilor făcute de specialiştii MAI. Vă reamintesc că MAI a modificat reglementările privind acordarea vizelor de reşedinţă, iar la nivel naţional au fost derulate activităţi în teren pentru verificarea respectării condiţiilor de acordare a acestora”, a anunţat, vineri, purtătorul de cuvânt al MAI, Monica Dajbog.

Potrivit acesteia, în ziua votului vor fi organizate filtre rutiere în întreaga ţară pentru a preveni turismul electoral.

 
 
 
 
 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.