Singurele lucruri care vă împiedică să aveţi o zi foarte proastă atunci când mergeţi cu motocicleta sunt anvelopele motocicletei şi aerul din ele. Iată ce ar trebui să ştiţi dincolo de punctele rotunde şi negre.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Cei mai mulţi motociclişti îşi dau seama că singura legătură a motocicletei lor cu asfaltul neiertător este un cerc subţire şi maleabil de cauciuc care înconjoară roata. Ceea ce mulţi motociclişti nu realizează însă este cât de crucială este relaţia motocicletei lor cu acest cauciuc. „Codependent" nu ar fi un eufemism aici.

Oricât de esenţiale ar fi aceste anvelope de motociclete, o mulţime de motociclişti încă nu pot oferi prea multe informaţii despre construcţia sau sarcinile anvelopelor lor. Şi, aşa cum orice reprezentant al unei companii de anvelope va recunoaşte cu uşurinţă, mulţi motociclişti cumpără anvelope bazându-se mai degrabă pe aspect decât pe performanţă. Dar chiar dacă cauciucul a devenit în mare măsură un element de stil al motocicletelor, frumuseţea unei anvelope motocross este mai profundă decât modelul benzii de rulare - iar ceea ce nu ştiţi vă poate face rău.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Coloana vertebrală a unei anvelope se numeşte carcasă. Acest strat interior este format din cordoane sintetice suprapuse, numite plies. Unghiul acestor pliuri va determina în mare măsură rezistenţa şi flexibilitatea unei anvelope de motociclete în acţiune, în timp ce întreaga construcţie a carcasei va afecta performanţa şi uzura unei anvelope. Anvelopele cu pliuri bias, pe care le poartă cele mai multe anvelope, au pliuri care merg în diagonală de la un talon la celălalt, cu pliuri alternative înclinate în direcţii opuse. Dacă aţi putea vedea prin pliuri, aţi observa, de asemenea, că corzile formează un X.

Atunci când o anvelopă se rostogoleşte, partea care atinge asfaltul se aplatizează, devenind suprafaţa de contact. Pe măsură ce mişcarea înainte continuă, suprafaţa de contact se îndepărtează de pavaj şi revine la forma sa rotunjită. Această flexie constantă de la rotund la plat face ca pliurile să se frece unul de celălalt, generând căldură. Din nefericire, nu multe vehicule sunt construite pentru a utiliza anvelope radiale, care se încălzesc mai puţin şi se uzează mai bine, dar îmbunătăţirile aduse tehnologiei cu straturi înclinate au produs anvelope înclinate care sunt la fel de bune ca cele radiale.

Secţiunea anvelopei cu care motocicliştii sunt cel mai bine familiarizaţi este banda de rulare - este regiunea cea mai exterioară a anvelopei care apasă pe şosea. Modelată din cauciuc rezistent, suprafaţa benzii de rulare este traversată de caneluri numite „lameluri", care canalizează apa departe de suprafaţa de contact pentru a preveni hidroplanarea. Întreaga bandă de rulare influenţează răcirea, uzura şi stabilitatea, precum şi cel mai important aspect - tracţiunea.

Talonul este marginea diametrului interior al unei anvelope de motociclete, alcătuită din fire de oţel de înaltă rezistenţă. Este marginea peretelui lateral unde anvelopa se aşează pe jantă, asigurând o potrivire etanşă, şi acţionează ca o ancoră pentru straturi.

Peretele lateral al anvelopei este porţiunea anvelopei dintre talon şi banda de rulare. Este suficient de flexibilă pentru a absorbi denivelările, dar suficient de rigidă pentru a limita răsturnarea şi pentru a proteja partea laterală a anvelopei de deteriorarea drumului. Este, de asemenea, locul în care anvelopele prezintă concepte de stil, cum ar fi pereţii albi şi numele de model cu litere mari.

Un alt aspect important de reţinut este că bicicletele cu roţi cu spiţe folosesc aproape întotdeauna anvelope cu cameră de aer pentru a împiedica scurgerea aerului în jurul niplurilor de raze, în timp ce bicicletele cu roţi solide sau turnate sunt de obicei încălţate cu anvelope fără cameră de aer. În cazul aplicaţiilor tubeless, interiorul anvelopei este sigilat, la fel ca şi janta.

Acum că aţi înţeles limbajul cauciucului, nu înseamnă că nu ar trebui să continuaţi să exersaţi. O anvelopă neglijată poate fi una mortală.

Verificaţi presiunea din anvelope de fiecare dată când aveţi ocazia.

Probabil că nu există o procedură mai simplă care să fie mai importantă şi mai ignorată de motociclişti. Aerul, nu carcasa, susţine bicicleta, iar umflarea insuficientă este inamicul numărul unu al unei anvelope de motociclete.

Asiguraţi-vă că anvelopele sunt reci atunci când efectuaţi citirea. Pentru un tractrion mai bun în condiţii de umezeală, creşteţi presiunea cu aproximativ 10 procente. Nu sunteţi sigur care ar trebui să fie presiunea? Căutaţi un autocolant undeva pe motocicletă. De asemenea, probabil că se află şi pe plăcuţa VIN (numărul de serie) auziţi capul de direcţie, împreună cu informaţiile privind greutatea nominală brută a vehiculului (GVWR) şi greutatea nominală brută pe osie (GAWR).

Acordaţi o atenţie deosebită alinierii.

Motocicletele cu transmisie prin arbore nu au nicio ajustare, dar dacă aveţi un lanţ sau o curea, verificaţi poziţia anvelopelor. O aliniere corectă asigură o manevrabilitate mai bună şi o uzură mai lungă.

Deşi afectează în primul rând manevrabilitatea, un echilibru necorespunzător poate, de asemenea, să scurteze durata de viaţă a unei anvelope.

Aveţi grijă la capacul tijei de supapă.

Capacul tijei de supapă trebuie să fie bine fixat pe tijă, deoarece este o parte importantă a sistemului de etanşare al anvelopei. Acesta vă va oferi un plus de siguranţă la viteze mari, când forţa centrifugă poate conspira pentru a deschide supapa din interiorul tijei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.