Procurorii au clasat dosarul privind dispariţia contractului încheiat în 2003 cu compania Bechtel pentru Autostrada Transilvaniei, întrucât faptele de distrugere, abuz şi neglijenţă în serviciu cercetate în cauză s-au prescris, au declarat marţi, pentru News.ro, oficiali ai Parchetului Judecătoriei Sectorului 5.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Sesizarea a fost făcută în august 2013, de Dan Şova, atunci ministru delegate al Marilor Proiecte, plângerea fiind depusă iniţial la Direcţia Naţională Anticorupţie, pentru fapte de distrugere, abuz şi neglijenţă în serviciu privind protecţia informaţiilor clasificate, precum şi pentru furt, legate de dispariţia contractului original cu compania americană Bechtel pentru autostrada Braşov-Borş, cunoscută ca Autostrada Transilvaniei.

DNA a stabilit atunci că nu are competenţa să verifice aceste aspecte şi a trimis dosarul la Parchetul Judecătoriei Sectorului 5, care a închis cauza după doi ani.

Evenimente

14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro - Orașul meu - Acasă și la birou
28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Reprezentanţi ai Parchetului Judecătoriei Sectorului 5 au declarat marţi, pentru News.ro, că dispoziţia de clasare a dosarului este din 30 septembrie 2015, pentru infracţiunile de distrugere, abuz în serviciu, neglijenţă în serviciu fiind dispusă închiderea cauzei pentru că faptele s-au prescris. În ce priveşte infracţiunea de furt raportată la faptele cercetate în dosar, s-a dispus clasarea cauzei pe motiv că fapta nu este prevăzută de legea penală.

Dan Şova spunea, în 27 august 2013, când a fost la DNA, că le-a dat procurorilor corespondenţa Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine cu celelalte autorităţi privind situaţia contractului încheiat în 2003 cu compania Bechtel pentru autostrada Braşov-Borş, cunoscută ca Autostrada Transilvania.

Şova preciza că originalul contractului cu Bechtel ar fi trebuit să fie la serviciul de documente special. El spunea că instituţia pe care o conduce s-a ocupat doar de rezilierea contractului, iar în acest context a fost desecretizat contractul din 2006, respectiv varianta consolidată, adiţionalele şi protocoalele. Dan Şova arăta că, după ce contractual original din 2003 nu a mai fost găsit, Corpul de control a solicitat Bechtel să îl pună la dispoziţia autorităţilor române.

Anterior sesizării făcute la DNA de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a depus o plângere penală la Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în cazul lui Dan Şova, acuzându-l că ascunde contractul original cu Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003 pentru a-l apăra pe fostul premier.

Şova arăta atunci că desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit, la Ministerul Transporturilor, varianta originală. În replică, Boagiu a susţinut că documentul se află la etajul 2, camera 58.

Proiectul privind construcţia autostrăzii Braşov-Borş a fost aprobat în 2003, a început în 2004, iar compania Bechtel trebuia să finalizeze Autostrada Transilvania până în 2012.

Contractul, încheiat iniţial pentru suma de 2,2 miliarde de euro, a fost de mai multe ori modificat, iar în 20134 a fost reziliat, cu obligaţii de plată din partea statului roman.

Într-un raport al inspectorilor guvernamentali, din noiembrie 2013, se arăta că înţelegerea cu Bechtel a fost modificată fără respectarea dispoziţiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat. Valoarea totală efectiv plătită către Bechtel, calculată iniţial la 2,2 miliarde euro pentru întreaga autostradă, a fost de 1,2 miliarde euro pentru doar 52 kilometri realizaţi, reprezentând 12,5 la sută din lungimea totală a autostrăzii. Pe o distanţă de 60,5 kilometri, 15,7% din lungimea totală, lucrările au fost doar începute, nu şi finalizate.

Inspectorii guvernamentali menţionau în raport că reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale nu au pus la dispoziţia Corpului de Control originalul contractului, iar acesta nici nu a fost găsit, în pofida căutărilor la mai multe instituţii, fiind obţinute doar copii certificate. La CNADNR a fost identificat un exemplat "conform cu originalul", în limba engleză, despre care se spunea atunci că ar fi originalul documentului.

În raport se mai arăta că, în urma controlului, au rezultat operaţiuni care “pot întruni elementele constitutive ale unor fapte de natură penală” săvârşite de foştii miniştri Gheorghe Dobre, Sebastian Vlădescu, Monica Macovei şi Radu Berceanu şi fostul şef al CNADNR Cristian Duică, fiind sesizată Direcţia Naţională Anticorupţie. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.