Ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, a declarat după ce Guvernul a adoptat proiectul de Lege privind activitatea notarială electronică că oamenilor care apelează la notari le va fi mai uşor iar multe acte notariale vor fi încheiate digital. Ea arată că prin această lege se doreşte să se simplifice procesul de încheiere a unor acte notariale prin întocmirea lor de la distanţă.
Ministerul Justiţiei anunţă că în şedinţa de Guvern de joi s-a adoptat Proiectul de Lege privind activitatea notarială electronică, proiect iniţiat de Ministerul Justiţiei, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Autoritatea pentru Digitalizarea României.
”Este un proiect de lege profund inovator pentru activitatea notarială electronică, prin care Ministerul Justiţiei, ca iniţiator, urmăreşte să vină în sprijinul cetăţenilor. Oamenilor care apelează la notari le va fi mai uşor. Multe acte notariale vor fi încheiate digital. În prezent, notarul public colectează documentele de la client, întocmeşte actele în format fizic, care se semnează în faţa lui. Apoi, acestea sunt scanate şi semnate electronic pentru a fi transmise la înregistrare în arhivele electronice notariale şi în registrele publice. Deşi, până în prezent, notarii lucrau digital cu registrele publice (Cadastrul, ANAF, Depozitarul Central), în relaţia notar – client nu exista această dimensiune. Aşadar, era necesar să facem paşi şi pentru digitalizarea relaţiei notar – client”, a precizat ministrul Alina Gorghiu.
Ea arată că prin această lege se doreşte să se simplifice procesul de încheiere a unor acte notariale prin întocmirea lor de la distanţă.
”Acest proiect legislativ, parte a procesului de digitalizare prin care trece România în acest moment, este o necesitate şi am încredere că va fi susţinut şi votat şi de colegii din Parlament. Pentru mine, ca ministru, asigurarea serviciilor moderne şi accesibile cetăţenilor reprezintă un obiectiv major al mandatului, presupunând inclusiv experienţe mai bune în interacţiunea dintre cetăţean şi orice actor cu responsabilitate în domeniul juridic. Este un angajament al programului de guvernare, dar şi o obligaţie pentru mine, ca ministru liberal. Vorbim de servicii publice eficiente, care să contribuie la reducerea birocraţiei”, subliniază Gorghiu în comunicatul oficial.
Ministrul Justiţiei mai arată că în principiu, proiectul prevede că actele şi procedurile notariale vor putea fi realizate şi în formă electronică, dar cu prezenţa părţilor la sediul notarului public.
”Probabil apare întrebarea dacă anumite categorii de acte şi proceduri se pot îndeplini fără prezenţa efectivă a părţilor. Răspunsul este afirmativ, dar cu menţiunea că ele sunt limitate de lege. Poate că a existat aşteptarea ca toate actele notariale să se încheie de la distanţă, dar analiza a indicat o serie de posibile probleme de ordin juridic şi de natură practică, precum imposibilitatea constatării consimţământului valid şi riscul de fraudă privind identitatea”, arată Alina Gorghiu.
Alina Gorghiu dă asigurări că pasul de astăzi oferă eficienţă şi nu va afecta circuitul civil, protejând cetăţenii şi drepturile lor.
Ministrul prezintă şi actele şi procedurile care vor putea fi îndeplinite fără prezenţa fizică a cetăţenilor la un birou notarial: consultaţii juridice scrise cu caracter notarial; primirea şi păstrarea documentelor în formă electronică în arhiva electronică notarială; darea de dată certă înscrisurilor în formă electronică; legalizarea semnăturii interpretului şi traducătorului autorizat de pe traducerile în formă electronică; încheierea de îndreptare a erorilor materiale şi, după caz, de completare a omisiunilor vădite privind acte şi proceduri notariale”.
Alina Gorghiu mai afirmă că toate aceste modificări prevăzute în proiectul de lege privind activitatea notarială electronica, vor aduce o serie de beneficii:
- Acces facil la o listă utilă cu notarii publici care îndeplinesc acte şi proceduri notariale în formă electronică, listă care va fi publicată pe site-ul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România;
- Timp economisit – cetăţenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze fizic la un birou notarial în situaţia în care actele şi procedurile notariale de care au nevoie vor putea fi îndeplinite fără prezenţă fizică;
- Sume economisite pentru cei care apelează la serviciile notarilor publici, prin eliminarea costurilor de multiplicare ori legalizare a înscrisurilor;
- Degrevarea sarcinilor şi înlăturarea muncii manuale a notarilor publici şi a personalului auxiliar din cadrul birourilor notariale;
- Eficientizarea şi simplificarea operaţiunilor notariale într-un cadru securizat;
- Facilitarea circulaţiei internaţionale a actelor juridice internaţionale în formă electronică;
- Eliminarea impedimentelor de orice natură, generate de distanţa fizică între cetăţeanul beneficiar al serviciilor notariale şi notarul public;
- Impactul pozitiv asupra mediului înconjurător, prin diminuarea consumului de hârtie;
- Acoperirea tuturor necesităţilor specifice, în contextul alinierii serviciilor notariale cu noile aşteptări şi nevoi ale societăţii, dat fiind ritmul sporit de evoluţie a tehnologiei;
- Adaptarea actelor şi procedurilor notariale, în condiţii de siguranţă, la evoluţia tehnologiei şi la rigurozitatea cerinţelor UE;
- Simplificarea şi securizarea operaţiunilor notariale.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.