Iranul a negat în mod categoric, vineri, teza potrivit căreia avionul Boeing aparţinând companiei ucrainene Ukraine International Airlines (UIA) care s-a prăbuşit miercuri în apropiere de Teheran şi în care au murit 176 de oameni a fost atins de o rachetă - o pistă privilegiată de mai multe ţări, în frunte cu Canada, o ţară din care mai mulţi cetăţeni au murit în această dramă, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Catastrofa care a antrenat moartea a 176 de persoane - în principal iraniano-canadieni, dar şi afgani, britanici, suedezi şi ucraineeni - a avut loc în noaptea de marţi spre miercuri, la puţin timp după tiruri de rachete ale Teheranului asupra a două baze folosite de armata americană în Irak.

Londra şi Ottawa au anunţat joi că aeronava a fost doborâtă fără îndoială de o rachetă iraniană, probabil din greşeală, iar înregistrări video dificil de autentificat circulă pe Internet în susţinerea acestei teze.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

”Un lucru este sigur, acest avion nu a fost atins de o rachetă”, a declarat vineri preşedintele Organizaţiei Aciaţiei Civile iraniene (CAO) Ali Abedzadeh într-o conferină de presă la Teheran.

”Ancheta va lua timp”, a subliniat el, avertizând împotriva oricărei speculaţii care nu ţine cont de rezultatul analizelor cutiilor negre ale aeronavei, găsite miercuri.

PROMISIUNI DE TRANSPARENŢĂ

Zborul PS752 al companiei Ukraine International Airlines (UIA) a decolat de la Teheran către Kiev şi s-a prăbuşit două minute mai târziu.

O înregistrare video de aproximativ 20 de secunde, care ar surprinde momentul în care o rachetă ar lovi aeronava, a fost amplu difuzată pe reţele de socializare.

În aceste imagini se poate vedea un obiect luminos care urcă rapid către cer şi loveşte ceea ce pare să fie un avion.

Întregistrarea, care nu a putut să fie autentificată în mod oficial de AFP, a fost publicată de mai multe publicaţii, între care The New York Times (NYT), pe site-uri.

”Am văzut anumite video”, a declarat Abedzadeh. ”Confirmăm că avionul s-a aflat în flăcări timp de 60 până la 70 de secunde”, dar a spune ”că a fost atins de ceva nu poate fi corect pe plan ştiinţific”, a adăugat el.

În contextul în care îndemnurile la adevăr se multiplică - la Kiev, Londra, Ottawa sau Paris -, Teheranul promite o anchetă ”transparentă” şi să facă totul pentru a uşura sarcina ţărilor care au cetăţeni în rândul victimelor.

Comisia Europeană (CE) a îndemnat la o anchetă ”independentă şi credibilă”.

”EXPERTIZA NECESARĂ”

Teheranul - cu care Ottawa şi-a întrerupt relaţiile în 2012 - a anunţat că aşteaptă sosirea unei echipe canadiene de zece persoane însărcinată ”să se ocupe de problemele referitoare la victimele canadiene”.

Iranul a invitat Boeing - constructorul american al avionului - ”să participe” la anchetă.

”Noi i-am invitat pe americani, canadieni, francezi, ucraineni şi pe suedezi să fie prezenţi şi să vadă cum funcţionăm”, a declarat directorul Aviaţiei Civile iraniene. ”Suntem oneşti în procedura noastră”.

Parisul poate participa la anchetă în calitate de ţară constructoare a motoarelor avionului, prin grupul CFM International, o coîntreprindere între grupurile francez Safran şi american General Electric.

Biroul francez de Anchete şi Analize (BEA) a declarat pentru AFP că a fost ”notificat în mod oficial cu privire la eveniment de către iran şi a desemnat un reprezentant acreditat să participe la anchetă”.

Agenţia americană însărcinată cu securitatea transporturilor NTSB a anunţat că  Statele Unite urmează să participe la anchetă. Omoloaga sa canadiană a anunţat, de asemenea, că a acceptat invitaţia iraniană de a participa la anchetă.

Aproximativ 50 de experţi ucraineni au sosit joi la Teheran pentru a participa la anchetă şi la decriptarea cutiilor negre ale aeronavei.

Franţa, una dintre puţinele ţări care dispune de mijloacele tehnice în vederea recupărării conţinutului cutiilor negre avariate, şi-a anunţat disponibilitatea de a ”contribui cu expertiza necesară”.

Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a anunţat că urmează să discute de secretarul de Stat american Mike Pompeo vineri.

”SALVAREA AVIONULUI”

”Teza unei rachete care loveşte avionul nu este exclusă, dar ea nu este nici confirmată”, a adăugat Zelenski pe pagina sa de Facebook, după care Kievul a anunţat că a primit de la Washington ”date importante” despre catastrofă.

Aceasta este cea mai gravă catastrofă a Aviaţiei Civile din Iran de la drama unui Airbus aparţinând companiei iraniene Iran Air, soldată cu 290 de morţi, pe care armata americană a dat asigurări că l-a doborât din greşeală în 1988.

Ea este totoată cea mai sângeroasă catastrofă implicând canadieni de la atentatul vizând un Boeing 747 aparţinând comapniei indiene Air India, în 1985, în care au murit 268 de canadieni.

”Noi avem informaţii din surse multiple” care ”arată că avionul a fost doborât cu o rachetă (de tip) sol-aer iraniană”, a declarat joi premierul canadian Justin Trudeau. ”Acest lucru poate că nu a fost intenţionat”.

Preşedintele american Donald Trump şi-a experimat ”îndoielile” cu privire la teza unei probleme mecanice. ”Am sentimentul că ceva teribil s-a întâmplat”, a declarat el, evocând o posibilă ”eroare”.

Avertizând împotriva oricărei concluzii pripite, Abedzadeh a insistat în faţa presei asupra faptului că fragmente din avion au fost adunate ”pe o suprafaţă limitată”. În opinia sa, acest lucru pare să nu pledeze în favoarea unei ”explozii”.

El a îndemnat totodată să nu se speculeze cu privire la faptul că pilotul nu a apelat turnul de control pentru a semnala o problemă. Acesta, a apreciat el, probabil că se gândea la un singur lucru - ”să salveze avionul”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.