Un pilot rus a încercat în urmă cu un an, în septembrie 2022, să doboare un avion de supraveghere al armatei britanice după ce a crezut că are permisiunea de a trage. Rusia a susţinut atunci că incidentul a fost cauzat de o "defecţiune tehnică", iar Londra a acceptat public explicaţia rusă, dar acum, trei surse occidentale de rang înalt din domeniul apărării au declarat pentru BBC că interceptări ale comunicaţiilor ruseşti realizate chiar din avionul vizat de atac oferă o versiune cu totul diferită faţă de de cea oficială.
Avionul britanic - cu un echipaj de până la 30 de persoane - efectua o misiune de supraveghere deasupra Mării Negre, în spaţiul aerian internaţional, la 29 septembrie anul trecut, când s-a întâlnit cu două avioane de vânătoare ruseşti SU-27. Unul dintre piloţii ruşi a tras două rachete în avionul RC-135 Rivet Joint al Forţelor Aeriene Regale (RAF).
Prima rachetă şi-a ratat de fapt ţinta, şi nu a fost vorba de o defecţiune, aşa cum s-a afirmat la momentul respectiv.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Comunicaţiile interceptate arată că unul dintre piloţii ruşi a crezut că a primit permisiunea de a ţinti avionul britanic, în urma unei comenzi ambigue primite de la o staţie rusă de la sol. Cu toate acestea, cel de-al doilea pilot rus nu a crezut acest lucru. Acesta a protestat şi şi-a înjurat tovarăşul de zbor atunci când pilotul a tras prima rachetă.
Avionul Joint Rivet are senzori pentru a intercepta comunicaţiile, iar echipajul RAF a putut asculta incidentul ce ar fi putut duce la moartea lor.
Ministerul Apărării de la Londra a transmis că nu va face publice detalii despre aceste comunicaţii. Răspunzând la aceste noi dezvăluiri, un purtător de cuvânt al Ministerului Apărării a declarat: "Intenţia noastră a fost întotdeauna de a proteja siguranţa operaţiunilor noastre, de a evita escaladarea inutilă şi de a informa publicul şi comunitatea internaţională".
CE S-A ÎNTÂMPLAT ÎN REALITATE
Când cele două avioane SU-27 ruseşti se apropiau de avionul de spionaj al RAF, ele au primit o comunicare de la staţia lor de control de la sol. O sursă occidentală a declarat pentru BBC că vorbele pe care le-au auzit au fost ceva de genul "Aveţi ţinta".
Acest limbaj ambiguu a fost interpretat de unul dintre piloţii ruşi ca fiind permisiunea de a trage. Discuţiile llibere par însă să arate un grad ridicat de neprofesionalism din partea piloţilor, au declarat sursele.
Pilotul rus a lansat o rachetă aer-aer. A fost lansată cu succes, dar nu a reuşit să se fixeze pe ţintă. A fost vorba despre o ratare, nu despre o defecţiune, a aflat BBC.
Surse din domeniul apărării au declarat pentru BBC că între cei doi piloţi ruşi a izbucnit apoi o ceartă.
Pilotul celui de-al doilea SU-27 nu a crezut că i s-a dat permisiunea de a trage. Acesta şi-ar fi înjurat camaradul, întrebându-l ce crede că face. Cu toate acestea, primul pilot a lansat încă o rachetă.
La vremea respectivă, s-a spus că cea de-a doua rachetă a căzut pur şi simplu de pe aripă - ceea ce sugerează fie că arma a funcţionat defectuos, fie că lansarea a fost anulată.
CE A SPUS MINISTERUL BRITANIC AL APĂRĂRII CĂ S-A ÎNTÂMPLAT
Trei săptămâni mai târziu, guvernul britanic a confirmat că incidentul a avut loc, după ce o explicaţie a Ministerului rus al Apărării a spus că a fost vorba de o "defecţiune tehnică".
Într-o declaraţie făcută în faţa parlamentarilor la 20 octombrie 2022, secretarul apărării de atunci, Ben Wallace, a spus că a fost un "angajament potenţial periculos". Dar a acceptat explicaţia Rusiei, spunând: "Nu considerăm că acest incident constituie o escaladare deliberată din partea ruşilor, iar analiza noastră este de acord că s-a datorat unei defecţiuni".
Cu toate acestea, o scurgere de informaţii secrete a dezvăluit că armata americană a vorbit despre ceea ce s-a întâmplat în termeni mai duri. Într-o serie de documente, publicate online de Jack Teixera, tânărul care lucra la o bază aeriană a Gărzii Naţionale din SUA şi care a scurs pe internet documente secrete, în prezent fiind arestat, acelaşi incident este descris ca fiind "un incident în care avionul britanic era cât pe ce să fie doborât".
"Incidentul a fost mult mai grav decât a fost descris iniţial şi ar fi putut constitui un act de război", a relatat şi The New York Times. Potrivit a doi oficiali americani din domeniul apărării, citaţi de NTY, pilotul rus ar fi interpretat greşit ordinul de la sol. Pilotul rus "care luase la ţintă avionul britanic a tras, dar racheta nu a fost lansată corect", au afirmat sursele NYT.
Ziarul a citat, de asemenea, un oficial american din domeniul apărării care a descris incidentul "ca fiind foarte, foarte înfricoşător".
Ca răspuns la o cerere de comentariu despre formularea "cât pe ce să fie doborât", Ministerul britanic al Apărării a emis o altă declaraţie care a adăugat şi mai multă neclaritate, notează BBC. Ministerul Apărării a susţinut că o "proporţie semnificativă din conţinutul acestor rapoarte (din documentele scurse) este falsă, manipulată sau ambele".
DE CE ATÂTA SECRETOMANIE?
Este posibil să existe mai multe motive pentru care Ministerul Apărării din Marea Britanie a fost reticent în a oferi toate detaliile, menţionează BBC.
În primul rând, Regatul Unit nu ar fi dorit să facă publică amploarea activităţilor sale de colectare de informaţii şi detaliile comunicaţiilor interceptate. Mai important, niciuna dintre părţi nu a dorit o escaladare - una care putea atrage un membru NATO într-o confruntare militară cu Rusia.
Dar incidentul arată, încă o dată, cum o greşeală şi un calcul greşit al unei singure persoane pot declanşa un conflict mai amplu.
Ministerul Apărării de la Londra a declarat pentru BBC că "acest incident este un memento dur al consecinţelor potenţiale ale invaziei barbare a lui Putin în Ucraina".
Nu este însă prima dată când un pilot rus vizează, din nesăbuinţă, un avion NATO în spaţiul aerian internaţional. La începutul acestui an, în luna martie, un avion rusesc a doborât o dronă americană de supraveghere fără pilot, care zbura, de asemenea, deasupra Mării Negre. În urma acelui incident, pilotul rus a primit o medalie, dar majoritatea experţilor sunt de acord că a fost mai degrabă noroc decât îndemânare sau discernământ.
Pe de altă parte, acest incident din 2022 evidenţiază îndoielile serioase cu privire la disciplina şi profesionalismul forţelor aeriene ruseşti.
În ciuda faptului că a fost cât pe ce să aibă un avion doborât, forţele aeriene britanice au continuat să efectueze zboruri de supraveghere deasupra Mării Negre. De la incident, însă, aceste zboruri de supraveghere ale RAF au fost escortate de avioane de vânătoare Typhoon înarmate cu rachete aer-aer.
Marea Britanie este singurul aliat NATO care efectuează misiuni cu echipaj uman deasupra Mării Negre.
CITEȘTE ȘI Marea Britanie acuză Rusia a vizat o navă civilă de marfă într-un port din Marea Neagră CITEȘTE ȘI Armata britanică va monitoriza Marea Neagră pentru a descuraja Rusia să lovească navele comerciale
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.