Ucraina a anunţat joi că a instituit un "coridor umanitar" pentru a permite zecilor de nave de marfă blocate în porturile sale de la izbucnirea războiului de anul trecut să navigheze în Marea Neagră, unde rutele de transport maritim sunt nesigure de când Rusia a ieşit din acordul ce permitea exportul de cereale ucrainene, relatează Reuters.
Cel puţin iniţial, coridorul pare să se aplice navelor pentru containere, care au fost blocate în porturile ucrainene de la invazia din februarie 2022 şi care nu au fost acoperite de acordul de anul trecut care a deschis posibilitatea pentru trei porturi ucrainene de a trimite transporturi de cereale.
Mişcarea ar putea fi un test major al capacităţii Ucrainei de a redeschide rutele maritime într-un moment în care Rusia încearcă să îşi reimpună blocada de facto, după ce a renunţat la acordul privind cerealele.
"Astăzi a început să funcţioneze un nou coridor umanitar temporar", a declarat telefonic pentru Reuters Oleh Cealîk, purtător de cuvânt al marinei ucrainene. "Coridorul va fi foarte transparent, vom pune camere de luat vederi pe nave şi va exista o transmisiune pentru a arăta că aceasta este o misiune pur umanitară şi nu are niciun scop militar", a detaliat el.
Într-un comunicat, marina a precizat că rutele au fost deja propuse de Ucraina direct Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI). Rutele ar urma să fie "utilizate în principal pentru navele civile care se află în porturile ucrainene Ciornomorsk, Odesa şi Pivdenni de la începutul invaziei la scară largă a Rusiei, la 24 februarie 2022", a precizat marina.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Cele trei porturi ucrainene erau incluse în acordul pentru transportul de cereale din care Rusia a ieşit.
"Navele ale căror proprietari/capitani confirmă oficial că sunt gata să navigheze în condiţiile actuale vor putea trece prin aceste rute", se arată în comunicat.
Marina ucraineană recunoaşte însă şi avertizează că rămâne un risc, din cauza minelor din Marea Neagră şi a ameninţării militare din partea Rusiei.
"Oamenii vor mai multe detalii despre canalul temporar de transport maritim ucrainean anunţat astăzi, deoarece acesta nu poate funcţiona decât dacă Rusia se angajează concret să nu atace navele", a declarat pentru Reuters un trader german.
Cealîk nu a dat niciun indiciu că acest coridor ar fi fost convenit cu Rusia.
Luna trecută, Moscova a renunţat la acordul privind transportul cerealelor pe Marea Neagră, care a funcţionat un an şi care a permis Ucrainei să exporte în siguranţă produse agricole. Moscova a pretextat că un acord paralel care să ajute la uşurarea exporturilor de cereale şi îngrăşăminte ale Rusiei nu a fost pus în aplicare.
Organizaţia Naţiunilor Unite a declarat că decizia Rusiei de a renunţa la acest acord riscă să creeze o criză alimentară globală, afectând cel mai mult ţările sărace, prin faptul că nu se mai comercializează cereale de la unul dintre cei mai mari exportatori din lume.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.