Forţele aeriene elveţiene au efectuat miercuri - cu succes - aterizări şi decolări de pe o autostradă, un exerciţiu relativ curent în NATO, dar care nu a mai fost realizat de zeci de ani în această ţară alpină, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Un prim avion de vânătoare-bombardier de tip F/A-18 a decolat de pe aerodromul militar de la Payerne, care se află imediat în apropierea porţiunii de autostradă pe care circulaţia a fost oprită cu această ocazie, a aterizat către ora locală 10.00 (11.00, ora României) aşa cum s-a prevăzut, fără incidente.

Evenimente

27 iunie - Maraton Profit News TV - Maraton Made in Romania (ediția a II-a)
30 iulie - Maraton Profit News TV - Inteligența Artificială în Economie

Decolarea, prevăzută două ore mai târziu, a decurs la fel.

După prima aterizare, s-a controlat starea ”pistei”.

Un F/A-18 cântăreşte aproximativ 15 tone fără armament, iar aterizarea reprezintă un şoc deloc neglijabil.

Pietre sau fragmente de o mărime relativ modestă pot provoca pagube considerabile palelor turbinelor motoarelor cu reacţie.

O autostradă cu patru benzi ca A1, cu o lăţime de 25 de metri, este mai îngustă decât o pistă de aterizare şi este necesată îndepărtarea balustradei centrale de siguranţă.

Alte trei avioane de acelaşi tip au aterizat succesiv pe această autostradă care traversează Elveţia de la frontiera cu Franţa în vest, în apropiere de Geneva, la frontiera cu Austria, în est.

Operaţiunile au fost reluate miercuri după-amiaza cu un ciclu de aterizare-decolare.

Prin acest exerciţiu - denumit ”Alpha Uno” -, armata eleveţiană vrea să se asigure de capacitatea sa de a opera în caz de război şi de avariere a bazelor sale.

F-35

Ea operează aproximativ 30 de avioane de tip F/A-18, care urmează să fie înlocuite în curând.

În vederea înlocuirii flotei de F/A-18, Guvernul elveţian a ales avioane de vânătoare americane invizibile pe radar multirol de tip F-35, de ultimă generaţie.

Alegerea a fost anunţată cu cântec.

Elveţia urmează să cumpere 38 de avioane de tip F-35 A, în valoare de aproximativ şase miliarde de franci eleveţieni (cam tot atât în euro).

Aceste livrări ale Lockheed-Martin urmează să înceapă în 2027 şi să se desfăşoare până în 2030.

Guvernul elveţian apreciază că acest tip de avion este de departe cel mai bun, la preţul cel mai mic dintre toate avioanele care au participat la licitaţie - Rafale, F/A-18 şi Eurofighter -, în pofida faptului că numeroase dificultăţi tehnice şi depăşiri ale bugetului Programului F-35 în Statele Unite au determinat două comisii parlamentare elveţiene să lanseze o anchetă cu privire la alegerea avionului, care până la urmă nu au pus în discuţie alegerea aeronavei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.