Cele două nave care au intrat luni într-o coliziune inexplicabilă în Marea Nordului, în apropiere de coasta de nord-est a Angliei, au ars marţi, petrolierul - care transporta combustibil pentru avioanele armatei americane - lăsat cu o gaură deschisă în lateral deversând kerosen, în timp ce cargobotul plutea în derivă şi foarte probabil se va scufunda, relatează Reuters.
Un membru al echipajului de pe nava container Solong, sub pavilion portughez, este considerat mort, iar nava este puţin probabil să rămână pe linia de plutire, a declarat ministrul adjunct al transporturilor, Mike Kane, în parlament.
Treizeci şi şase de persoane au fost aduse la mal în urma incidentului şi nicio altă persoană nu este dată dispărută, a anunţat paza de coastă.
Petrolierul Stena Immaculate, care transporta combustibil pentru avioanele armatei americane, era ancorat când a fost lovit de nava mai mică Solong, ceea ce a provocat incendii şi explozii uriaşe, eliberându-se combustibil în mare.
Un marinar care se afla la bordul navei americane a declarat pentru CBS News că flăcările ajungeau din urmă echipajul în timp ce acesta se îndrepta spre bărcike de salvare, iar unii dintre colegii săi marinari aveau deja părul ars din cauza apropierii lor de flăcări.
Marţi, imagini aeriene prezentate la televiziune au arătat o gaură imensă în corpul navei Stena Immaculate, cu pagube provocate de incendii pe toată lungimea sa, deşi flăcările care au cuprins nava după coliziune păreau să se fi potolit.
„Solong este încă în flăcări, iar incendiul de la bordul Stena Immaculate s-a diminuat considerabil. Navele de siguranţă şi alte nave cu capacităţi de stingere a incendiilor sunt încă la faţa locului, iar mai multe vor sosi astăzi”, a declarat paza de coastă într-un comunicat.
„PUŢIN PROBABIL SĂ RĂMÂNĂ PE LINIA DE PLUTIRE”
Nava Solong, care părea să fi ars, potrivit imaginilor, a plutit în derivă spre sud peste noapte, a declarat paza de coastă.
O zonă de excludere de un kilometru a fost plasată în jurul ambelor nave.
„Simularea sugerează că, în cazul în care Solong rămâne pe linia de plutire, va rămâne departe de uscat în următoarele câteva ore”, a declarat ministrul Kane. „Evaluarea (pazei de coastă) este, totuşi, că este puţin probabil ca nava să rămână pe linia de plutire”, a adăugat oficialul.
Furnizorul maritim olandez Boskalis, desemnat să salveze petrolierul Stena Immaculate, a declarat că patru nave care transportau spumă şi agenţi de stingere erau în drum spre locul incidentului.
Guvernul britanic a precizat că au fost pregătite echipamente pentru reducerea la minimum a poluării pe mare, cum ar fi jeturi de dispersare a scurgerilor de petrol şi baraje de reţinere. Impactul potenţial asupra mediului este în curs de evaluare, sub coordonarea Agenţiei maritime şi de pază de coastă şi a unui grup ecologist din estul Angliei, iar situaţia este monitorizată de la înălţime cu ajutorul unui avion, a precizat guvernul.
Agenţia de Securitate Sanitară din Regatul Unit a declarat că „orice risc pentru sănătatea publică pe ţărm este considerat în prezent ca fiind foarte scăzut”.
INCIDENT INEXPLICABIL
Autorităţile şi operatorii navelor nu au oferit încă o explicaţie cu privire la modul în care s-a produs accidentul sau de ce multiplele sisteme de siguranţă existente la bordul navelor moderne nu au reuşit să prevină accidentul.
Datele furnizate de site-ul de analiză maritimă MarineTraffic au arătat că nava Stena Immaculate lungă de 183 de metri era ancorată în largul oraşului Immingham, în nord-estul Angliei, când a fost lovită de nava Solong - lungă 140 de metri - care se îndrepta spre Rotterdam.
Solong naviga la viteza de croazieră, aproape de cea maximă, de 18-19 noduri, au declarat marţi surse maritime, iar nava trecuse prin aceeaşi zonă în călătoriile sale anterioare.
Purtătorul de cuvânt al prim-ministrului britanic Keir Starmer a declarat că nu pare să existe nicio sugestie de „joc murdar” în acest moment, referire la un act pus la cale intenţionat.
Incidentul nu a fost tratat ca o problemă de securitate naţională, au declarat oficialii britanici. Două surse din domeniul securităţii maritime au declarat că nu există niciun indiciu că în incident ar fi fost implicate activităţi sau actori răuvoitori.
Stena Immaculate transporta 220 000 de barili de combustibil pentru avioane, în 16 rezervoare separate, dar nu este clar cât din această cantitate s-a deversat după ce cel puţin un rezervor a fost lovit, a declarat luni Crowley, grupul logistic american care opera nava.
CARGOBOTUL NU TRANSPORTA CIANURĂ DE SODIU
Proprietarii navei Solong au declarat că nava nu transporta cianură de sodiu, contrar unui raport anterior al furnizorului de date maritime Lloyd's List Intelligence, care a citat paza de coastă locală. Proprietarii au declarat că monitorizează patru containere care fuseseră utilizate anterior pentru depozitarea substanţei.
Încărcătura de combustibil pentru avioane ar putea polua marea, dăunând coloniilor mari de păsări marine protejate din zonă, precum şi peştiIor cu care se hrănesc.
Accidentul a avut loc luni dimineaţa pe o cale navigabilă aglomerată, ceea ce a determinat o intervenţie de salvare semnificativă din partea echipelor britanice, care au inclus avioane, bărci de salvare şi alte nave.
În timp ce divizia britanică de investigare a accidentelor maritime va aduna primele dovezi, responsabilitatea generală pentru investigarea accidentului revine autorităţilor americane şi portugheze, statele de pavilion ale navelor.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.