Publicaţiile americane au o lungă tradiţie legată de susţinerea publică a prezidenţiabililor, care datează încă din secolul al XIX-lea. Însă, analiştii politici declară vehement în fiecare an electoral că rolul acestor adeziuni politice nu este important, că editorialele ziarelor nu reuşesc să-i îndrepte pe alegătorii indecişi într-o direcţie sau în cealaltă. Însă, chiar şi Abraham Lincoln a avut nevoie în 1860 de susţinerea publică a jurnaliştilor de la New York Times.
Ultimele alegeri prezidenţiale din SUA nu sunt marcate doar de scandaluri, ci şi de adeziuni neaşteptate din partea unor publicaţii de dreapta pentru democrata Hillary Clinton. Tocmai această pendulare între tabăra republicană şi cea democrată demonstrează importanţa adeziunilor publice din partea mass-media în acest ciclu electoral, în care întreaga elită moderată a Partidului Republican încearcă să se distanţeze de pericolul reprezentat de Donald Trump.
Potrivit BBC, într-o epocă saturată de reţelele de socializare şi marcată de fragmentarea mass-media, rolul publicaţiilor în susţinerea unui candidat la alegerile prezidenţiale nu pare să fie atât de important ca în urmă cu câteva decenii.
În realitate, aproape şapte din zece americani au declarat în alegerile din 2008 că adeziunea publică a ziarului local nu are niciun impact asupra deciziei personale, care este luată la urnele de vot. Însă, unii jurnalişti susţin că tocmai din cauza disponibilităţii informaţiilor în online, ziarele locale au o responsabilitate de a se ridica şi de a-şi exprima adeziunea publică pentru un candidat.
”Într-un moment când există atât de multe voci, noi trebuie să ne facem auziţi şi să ne îndeplinim responsabilitatea civică de a nu fi reduşi la tăcere”, a declarat Keven Ann Willey de la Dallas Morning News.
Publicaţia Dallas Morning News şi-a exprimat susţinerea publică pentru prezidenţiabila Hillary Clinton, prima democrată susţinută în ultimele şapte decenii în cursa pentru Casa Albă. Însă, jurnaliştii cotidianului texan au primit zeci de ameninţări cu moartea de la cititorii nemultumiţi de schimbarea în orientarea politică a Dallas Morning News.
Studiile demonstrează că tocmai aceste adeziuni publice suprinzătoare sunt cele care vor face diferenţa în acest ciclu electoral. De asemenea, aceste susţineri publice pentru prezidenţiabila democrată arată cât de mult a reuşit discursul urii promovat de Donald Trump să fragmenteze societatea şi presa din Statele Unite.
O adeziune publică îi creşte şansele unui candidat să câştige alegerile prezidenţiale doar dacă acesta este consecvent cu retorica şi stilul publicaţiei respective, deşi reprezintă o surpriză în contextul istoriei politice a instituţiei de presă.
Donald Trump nu este un candidat tipic pentru republicani, iar refuzul unui ziar conservator de a-l susţine în alegerile prezidenţiale nu este o decizie luată în opoziţie cu retorica propriu-zisă a publicaţiei.
”Într-un anumit sens, ziarele conservatoare sunt mult mai libere să susţină public orice candidat, fără a crea imaginea unei incoerenţe în raport cu retorica editorială”, a declarat economistul Agustin Casas.
Într-o cursă electorală atât de strânsă precum cea din acest an, o adeziune publică surprinzătoare din partea unei publicaţii conservatoare ar putea să schimbe rezultatul final într-un aşa-numit ”swing state” în favoarea democratei Hillary Clinton.
Hillary Clinton are în palmares 447 de adeziuni publice din partea publicaţiilor americane, dar şi a celor internaţionale, în vreme ce rivalul ei republican a reuşit să strângă doar 13 susţineri publice din partea unor cotidiane sau săptămânale cu un impact redus, printre care se remarcă The Times Gazette (4.300 de cititori) din Ohio şi Las Vegas Review Journal (203.000 de cititori) din Nevada.
Însă, 70 de publicaţii americane au ales să evite numeroasele scandaluri, care au zguduit campaniile ambilor prezidenţiabili, şi să anunţe public că nu susţin pe nimeni pentru Casa Albă. Printre acestea se numără în special publicaţii locale, inclusiv din aşa numitele ”swing states”.
Oregon Live a explicat într-un editorial că cititorii săi au decis deja pe cine susţin în alegerile prezidenţiale, iar democraţia americană poate să supravieţuiască şi în lipsa susţinerii publice a unui prezidenţiabil din partea presei.
De asemenea, atunci când publicaţiile susţin public un candidat la prezidenţiale, acestea riscă să creeze mai multă tensiune într-o comunitate.
Alte 18 publicaţii, printre care se numără şi patru ziare internaţionale, au decis să adopte o poziţie unică în acest ciclu electoral, prin care cititorii sunt îndemnaţi să voteze orice, dar nu Donald Trump.
USA Today se numără printre aceste publicaţii, unde board-ul editorial a decis să renunţe ”oarecum” pentru prima dată la tradiţia de a nu susţine un candidat la prezidenţiale.
Deşi USA Today nu şi-a exprimat niciodată adeziunea politică în cei 34 de ani de existenţă, board-ul a decis anul acesta să scrie un editorial caustic, în care cititorii sunt îndemnaţi să voteze orice altceva, dar nu Donald Trump. Editorialul îl numeşte pe miliardarul republican ”nepotrivit pentru preşedinţie”, însă jurnaliştii evită în acelaşi timp să-şi exprime vreo adeziune pentru democrata Hillary Clinton.
”În acest an, unul dintre candidaţi - republicanul Donald Trump - este nepotrivit pentru preşedinţie prin consensul board-ului editorial”, a anunţat USA Today, care are o acoperire naţională şi se bucură de până la 4 milioane de cititori fideli.
USA Today l-a numit pe miliardarul republican ”un mincinos patologic” care reuşeşte să ”câştige atenţie prin exploatarea prejudecăţilor”, de asemenea jurnaliştii l-au condamnat pentru vulgarizarea dialogului naţional în timpul campaniei electorale.
Cotidianul a atras atenţia şi asupra punctelor slabe ale democratei Hillary Clinton, îndemnându-şi cititorii să voteze pentru un candidat independent în cursa pentru Casa Albă.
”Orice faceţi trebuie să rezistaţi cântecului de sirenă al acestui demagog periculos”, se arată în editorialul caustic din USA Today.
De asemenea, o altă publicaţie americană care s-a remarcat în istoria sa de peste 150 de ani printr-o poziţie non-partizană este The Atlantic. Publicaţia a susţinut public doar doi candidaţi prezidenţiali în ultimii 150 de ani, fiind vorba de republicanul Abraham Lincoln în 1860 şi democratul Lyndon B. Johnson în 1964.
Însă, The Atlantic a decis în mod surprinzător să o susţină public în alegerile prezidenţiale din acest an pe democrata Hillary Clinton. În acest sens, jurnaliştii publicaţiei au atras atenţia că prezidenţiabilul republican reprezintă o ameninţare la adresa existenţei republicii şi ar provoca o adevărată urgenţă naţională dacă ar ajunge la Casa Albă.
Numeroase publicaţii au renunţat în acest ciclu electoral la tradiţia de a susţine public un candidat republican, exprimându-şi adeziunea pentru democrata Hillary Clinton. Printre aceste publicaţii se numără şi The Houston Chronicle, The Dallas Morning News, The Cincinnati Enquirer, The Columbus Dispatch, The Arizona Republic şi chiar The Republican.
The Columbus Dispatch (peste 220.000 de cititori) este un cotidian conservator extrem de important în ”swing state-ul” Ohio. Publicaţia are o istorie de peste 140 de ani, în care şi-a exprimat adeziunea publică în special pentru prezidenţiabili republicani, singura excepţie de până acum fiind democratul Woodrow Wilson.
”Pentru noi, alegerea dintre Hillary Clinton şi Donald Trump nu este una plăcută, dar nu este nici dificilă. Republicanul Donald Trump este nepotrivit pentru a fi preşedintele Statelor Unite. Democrata Hillary Clinton, în ciuda defectelor sale, este bine pregătită pentru o asemenea funcţie”, se arată în decizia board-ului editorial de la The Columbus Dispatch.
The Cincinnati Enquirer (peste 200.000 de cititori) este un alt cotidian conservator cu o istorie de peste 175 de ani în susţinerea publică a prezidenţiabililor republicani, singura excepţie fiind acelaşi Woodrow Wilson în timpul Primului Război Mondial. Totuşi, publicaţia a decis să permită o a doua excepţie pentru democrata Hillary Clinton.
”Trump reprezintă un pericol clar şi prezent la adresa acestei naţiuni. El nu are nicio experienţă de guvernare, care ar trebui să genereze încredere din partea alegătorilor. Trump nu are nicio experienţă în politica externă, iar faptul că nu recunoaşte acest lucru - insistând în schimb că «Ştiu mai multe decât generalii despre ISIS» - este cu adevărat îngrijorător”, se arată în anunţul Cincinnati Enquirer.
The Arizona Republic (aproape 500.000 de cititori) este o publicaţie conservatoare importantă, cu o istorie de peste 125 de ani în statul predominant republican Arizona. În întreaga sa istorie, cotidianul şi-a exprimat întotdeauna susţinerea publică pentru prezidenţiabilii republicani, iar singura excepţie este democrata Hillary Clinton. Această adeziune publică este suprinzătoare, însă sunt puţine şanse să schimbe rezultatul alegerilor prezidenţiale dintr-un stat tradiţional conservator, cum este Arizona.
”Anul acesta este diferit. Candidatul republican din 2016 nu este un conservator şi nu este calificat pentru o asemenea poziţie. Din acest motiv, pentru prima dată în istoria noastră, publicaţia The Arizona Republic va susţine un democrat ca preşedinte”, se arată în decizia publicaţiei conservatoare.
The Houston Chronicle (peste 920.000 de cititori) are o istorie îndelungată în susţinerea publică a prezidenţiabililor republicani, singurele două excepţii de până în acest moment fiind democraţii Lyndon Johnson în 1964 şi Barack Obama în 2008. Însă, Texas este un stat predominant conservator şi este puţin probabil ca adeziunea publică a celui mai mare cotidian pentru prezidenţiabila democrată să schimbe rezultatul alegerilor în defavoarea lui Donald Trump.
”Oricare din calităţile mai puţin veritabile ale lui Trump - temperamentul său labil, practicile sale cel puţin dubioase în imobiliare, rasismul, înclinaţiile spre un lider autoritar, atitudinea de demagog pseudo-populist, lipsa completă de respect faţă de lege şi ignoranţa sa - sunt suficiente pentru al descalifica din cursa prezidenţială [...] În opinia noastră, el este un pericol pentru republică”, scrie Houston Chronicle.
Hillary Clinton a primit şi adeziuni de la publicaţii democrate, printre care se numără The New York Times, Los Angeles Times, The Washington Post, Foreign Policy, The New Yorker, The Herald, Star Tribune, The Philadelphia Inquirer, The Boston Globe, Wired sau Vogue.
Însă, susţinerile publice din partea unor publicaţii locale au un impact mult mai mare asupra electoratului în aşa-numitele ”swing states”, precum şi în statele americane unde mulţi alegători rămân indecişi.
Printre publicaţiile internaţionale care şi-au exprimat susţinerea publică pentru democrata Hillary Clinton se numără The Guardian, Financial Times, The Economist, The Observer, Kiev Post şi Nature.
De asemenea patru publicaţii internaţionale le recomandă cititorilor să voteze cu oricine altcineva, dar nu Donald Trump. Printre aceste publicaţii sunt The Age şi The Sydney Morning Herald din Australia, Toronto Star din Canada, precum şi The Gleaner din Jamaica.
Republicanul Donald Trump nu a primit nicio susţinere publică în acest ciclu electoral din rândul primelor 50 de publicaţii americane, prin comparaţie cu Mitt Romney. De asemenea, miliardarul republican nu a reuşit să obţină decât 13 adeziuni publice din partea a nouă cotidiene americane şi a patru publicaţii studenţeşti.
Există chiar mai multe publicaţii - 21 la număr - care le recomandă cititorilor să voteze cu oricine altcineva, dar nu cu Donald Trump.
Însă, printre publicaţiile care-l susţin pentru preşedinţie pe Donald Trump se numără Santa Barbara News-Press (peste 40.000 de cititori), St. Joseph News-Press (peste 25.000 de cititori), Waxahachie Daily Light (aproape 5.000 de cititori), The Times-Gazette (peste 4.000 de cititori), Antelope Valley Press (peste 15.000 de cititori), precum şi Las Vegas Review Journal (peste 203.000 cititori).
Las Vegas Review Journal este cu siguranţă cea mai importantă publicaţie care şi-a exprimat susţinerea publică pentru prezidenţiabilul republican. Însă, cotidianul a fost recent achiziţionat de donatorul republican Sheldon Adelson, care deţine mai multe cazinouri şi este un susţinător vehement al lui Donald Trump.
Board-ul editorial a recunoscut numeroasele defecte ale miliardarului republican, dar a atras atenţia că victoria fostului secretar de stat ar însemna ”transformarea serviciului public într-o orgie a jocurilor de influenţă”.
Importanţa acestor susţineri publice, care au devenit o tradiţie pentru ziarele americane, rămâne să fie decisă în ziua alegerilor pentru Casa Albă.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.