„The Seed of the Sacred Fig”, în regia lui Mohammad Rasoulof, va putea fi văzut în premieră naţională în deschiderea celei de-a 21-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL, după ce a fost inclus în Selecţia Oficială de la Cannes unde fost distins cu Premiul Special al Juriului şi Premiul FIPRESCI.
Filmat clandestin, „The Seed of the Sacred Fig” detaliază procedura de cercetare a judecătorului Iman care se confruntă cu o stare de paranoia pe fondul tulburărilor politice din Teheran. Când arma lui dispare, acesta îşi suspectează soţia şi fiicele, impunând măsuri draconice care tensionează legăturile de familie în timp ce regulile societăţii se prăbuşesc „într-o dramă ce se transformă în ceva aproape uluitor” observau cei de la The Guardian, iar Juriul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film motiva că este „o poveste curajoasă prinsă în conflictul dintre tradiţie şi progres, relatată într-un mod foarte puternic şi imaginativ".
Rasoulof a fugit anul acesta din Iran, chiar înainte de Festivalul de la Cannes, fiind vizat de autorităţile iraniene încă din 2010, când a fost arestat pentru prima dată împreună cu Jafar Panahi (regizor şi scenarist) pentru că a filmat în secret un film. După ce a primit o pedeapsă de şase ani de închisoare acesta a ieşit în cele din urmă, pe cauţiune, doar pentru a-i fi interzis să părăsească ţara în 2017. A fost arestat din nou în 2022 când a petrecut luni întregi în notoria închisoare Evin, după care a primit o pedeapsă de opt ani. În 2024 a decis, în sfârşit, să fugă din ţara natală şi a cerut azil în Germania unde a obţinut între timp şi cetăţenia.
„Având în vedere că este una dintre cele mai importante voci care relatează starea precară a ţării sale şi că viaţa şi securitatea sa atârnă în echilibru cu fiecare nou film, este greu să ni-l imaginăm în acest moment pe regizor făcând altceva", scriau cei de la The Hollywood Reporter.
Filmul este distribuit în România de Bad Unicorn şi va putea fi văzut în premieră naţională la Sfântu Gheorghe în 12 august.
În programul ediţiei de anul acesta a festivalului va fi arătat şi „Trei kilometri până la capătul lumii”, cel mai nou film semnat de Emanuel Pârvu, selectat şi el în Competiţia Oficială la Cannes şi distins cu Queer Palm. Filmat la finalul anului trecut la Sfântu Gheorghe şi Dunavăţ, lungmetrajul va putea fi văzut în avanpremieră la ANONIMUL, în prezenţa echipei, înainte de lansarea în cinematografe prevăzută pentru data de 11 octombrie 2024.
Adi îşi petrece vara în satul său natal din Delta Dunării. Într-una din seri este atacat pe uliţa satului, iar de a doua zi lumea îi este dată peste cap. Părinţii nu-l mai pot privi ca înainte şi liniştea aparentă a satului începe să se sfărâme. „În acest studiu claustrofobic prejudecăţile personale şi instituţionale încolţesc un membru al unei comunităţi, considerat un ciudat de aceasta. Dacă briza s-ar stinge doar pentru o secundă, s-ar putea să auzi ritmul interior al lui Adi numărând încordat spre şansa sa firavă la libertate", scria Guy Lodge pentru Variety imediat după premiera mondială de pe Croazetă.
Tot în afara competiţiei şi înainte de lansarea în cinematografe va putea fi văzut şi filmul regizat de Adi Voicu, „Captura” – distins la Sofia IFF cu Premiul Special al Juriului. Acţiunea filmului este plasată în anul 2019 când imagini televizate arată protestatarii invadând centrul Bucureştiului. Sentimentul eliberării din propria lui captivitate îl determină pe Sami să ia contact direct cu realitatea. Ascuns în spatele camerei de filmat acesta devine victima jandarmilor care tocmai au eliberat Piaţa Universităţii, iar trecerea neaşteptată din planul virtual în cel real, îi determină schimbarea radicală a percepţiei asupra propriului univers.
Cel mai nou film semnat de Andrei Cohn, „Săptămâna Mare”, a avut premiera mondială în secţiunea Forum a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul produs de Mandragora este cel de-al treilea lungmetraj al regizorului, cunoscut deja publicului pentru: „Acasă la tata”, lansat în 2015 şi „Arest” în 2019. Suntem undeva pe la 1900, în România, în Săptămâna Mare. Relaţia tensionată dintre cârciumarul evreu Leiba şi Gheorghe, servitorul său, ajunge la un punct culminant care aduce despărţirea lor. Mândru şi violent, Gheorghe îi promite lui Leiba răzbunare în noaptea de Paşti. Ameninţarea lui Gheorghe, în mediul antisemit al satului românesc de la începutul secolului al XX-lea, îl tulbură pe Leiba şi derapajul lui psihologic îl transformă din victimă în agresor. „Ajutat de interpretările excelente ale celor doi actori principali, filmul reuşeşte să devină o binevenită meditaţie relevantă şi universală asupra xenofobiei” scriau cei de la Cineuropa.
În lungmetrajul documentar „Alice On & Off”, prezentat în premieră la Sarajevo IFF în 2023, regizoarea Isabela Tent se întreabă cum poţi să înveţi pe cineva să iubească dacă nimeni nu te-a învăţat pe tine. Alice o fată neiubită, captivă în existenţa unei mame tinere, se îndrăgosteşte pe la 16 ani de Dorian, care a sărit de 50. Deşi se căsătoresc şi au un fiu, Aristo, ecourile familiare ale propriei sale copilării dificile ies din nou la iveală. Într-o dinamică familială în care este forţată să asigure singură subzistenţa, Alice recurge la videochat şi îşi ignoră aspiraţiile artistice, în timp ce se luptă cu adicţia. Filmul este un portret intransigent al traumei transgeneraţionale, în care Alice se zbate să fie prezentă în viaţa lui Aristo, să-şi urmeze visurile şi să se regăsească.
O altă avanpremieră din programul în afara competiţiei este filmul Ruxandrei Gubernat, „Vis.Viaţă”, care urmăreşte trei adolescenţi în ultimii ani de liceu, înainte, în timpul şi după Covid. În timp ce îşi fac planuri să plece din România după ce termină liceul, Una – o actriţă, Habet – un trapper şi Ştefania – o activistă de mediu, se găsesc prinşi între drame şi dileme legate de viitor. Cum le va afecta planurile tot ce se întâmplă în jurul lor?
Semnat de Călin Peter Netzer şi prezentat în premieră mondială în selecţia celei de-a 27-a ediţii a Festivalului Tallinn Black Nights, „Familiar” este un film despre un regizor care îşi investighează propria familie, forţând accesul la cel mai fragil moment din existenţa ei. Dragoş cercetează emigrarea familiei sale cu ajutorul fostei iubite. Colaborarea îi apropie pe cei doi, dar complică relaţia acestuia cu logodnica sa. Pe măsură ce Dragoş se adânceşte în trecut, secrete ies la iveală, ducând la dezvăluiri despre legături surprinzătoare cu Securitatea şi relaţia lui cu părinţii se degradează treptat, în ciuda dorinţei sale de a folosi acest film pentru a vindeca vechi răni.
Cu binecunoscutul umor de situaţie în stilul Cristi Puiu, filmul „MMXX” „ne cufundă direct în viaţa personajelor sale, refuzând indicii convenabile şi lăsându-ne să navigăm singuri în labirintul său încărcat adesea cu înţelesuri evazive” (Screen International) şi ne prezintă patru momente în timp care surprind rătăcirile unor suflete blocate la răscrucea istoriei. Oana Pfifer, o tânără terapeută, vizibil distrasă din motive necunoscute, se strecoară puţin câte puţin în plasa chestionarului pe care clienta sa ar trebui să îl completeze. Mihai Dumitru, fratele ei mai mic, îngrijorat de pregătirile pentru aniversarea sa şi fără să-şi dea seama cât de nepotrivite sunt pretenţiile sale, se trezeşte prins într-o poveste mult mai mare decât poate duce. Septimiu Pfifer, soţul Oanei, îngrijorat de starea de sănătate în legătură cu o posibilă contaminare cu SARS COV 2, ascultă o poveste stranie în care a fost prins colegul său de la ambulanţă în urmă cu mult timp. Narcis Pătrănescu, inspector la brigada de crimă organizată, tulburat de moartea recentă a unuia dintre colegii săi, se trezeşte prins într-o poveste întunecată în timp ce interoga o tânără.
Inspirat din fapte reale, filmul regizat de Cătălin Saizescu, este o comedie în care visul unui actor de provincie pare să se năruie, în timp ce visurile celor din jur sau ale deţinuţilor cu care ajunge să pună în scenă un spectacol de teatru par să se apropie mai mult de îndeplinire. Alex, personajul principal din „Visul”, e un artist ocolit de succes, înlănţuit într-o relaţie amoroasă căzută în ruină. Trimis la un penitenciar de maximă siguranţă să regizeze o piesă de teatru, alege o scenă din ’Visul unei nopţi de vară’, a marelui Shakespeare. În faţa eforturilor hoţilor semianalfabeţi de a-şi depăşi limitele, Alex realizează că este prizonier în propria viaţă. La rândul lor, deţinuţii fac totul pentru a fi selecţionaţi în cadrul festivalului de teatru din penitenciar, ştiind că fiecare scenă are o trapă prin care ar putea evada...
Tot în afara competiţiei va putea fi văzut la ANONIMUL, de către copii de toate vârstele şi „Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, care prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 şi 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievaţi cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri. Viziunile lor au fost extinse şi aduse la viaţă de un grup transdisciplinar de artişti, arhitecţi, peisagişti, educatori, psihologi, devenind veritabile ’utopii tangibile’ inserate în film. Rezultatul este un documentar inovator axat pe gândirea creativă a copiilor cu privire la viitorul societăţii pe termen lung. Pentru realizarea sa s-au folosit în premieră tehnologii noi valorificate în cadrul jocurilor video sau soft-uri de machine learning şi inteligenţă artificială pentru a prototipa un număr restrâns de viziuni din film, devenind astfel primul film românesc care valorifică aceste tehnici.
Filmele din cadrul secţiunii non-competiţionale sunt distribuite în România de: Independenţa Film (Trei kilometri până la capătul lumii), Axel Film (Captura), Mandragora şi Iadasarecasa (Săptămâna Mare, MMXX), Luna Film (Alice On & Off), Manifest Film (Vis.Viaţă), Parada Film (Familiar), Bold Film Studio (Visul) şi Studioset & Asociaţia StoryScapes (Guvernul Copiilor 2).
Off-Competition RO, ANONIMUL XXI
„Trei kilometri până la capătul lumii” - regia Emanuel Pârvu,
„Captura” - regia Adi Voicu,
„Săptămâna Mare” - regia Andrei Cohn,
„Alice On & Off” - regia Isabela Tent,
„Vis.Viaţă” - regia Ruxandra Gubernat,
„Familiar” - regia Călin Peter Netzer,
„MMXX” - regia Cristi Puiu,
„Visul” - regia Cătălin Saizescu şi
„Guvernul Copiilor 2” - regia Ioana Mischie.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...