Peste 40.000 de persoane vizitaseră, până vineri, ambarcaţiunile care participă la Regata Marilor Veliere, aflate în Portul Constanţa, ori au participat la concertele şi evenimentele organizate cu acest prilej. Constănţenii şi turiştii au profitat de faptul că cele 13 veliere aflate în Portul Constanţa pot fi vizitate gratuit şi s-au prezentat în număr mare pentru a le vedea şi urca la bordul lor.
Cele 13 veliere vin din cinci ţări, cu Rusia în fruntea acestui clasament. Astfel, sunt prezente în Portul Constanţa şapte nave ruseşti: Kruzenshtern, Nadezhda şi Mir sunt veliere din clasa A, Arial face parte din clasa C, iar Anna Maria, Vityaz şi Akela din clasa D.
România participă la Regata Marilor Veliere cu nava şcoală Mircea şi Adornate. Tot două veliere vin şi din Bulgaria: Royal Helena şi Kaliakra, ambele din clasa A. Acestora li se mai adaugă Pogoria din Polonia şi Atyla din Spania.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Kruzenshtern este cel de-al doilea mare velier încă funcţional după Sedov, o altă navă rusească, şi are o istorie interesantă. Velierul a fost construit în 1926 şi purta însemnele Germaniei, având iniţial numele de Padua, după oraşul italian cu acelaşi nume, iar atunci când nu era pe mare se afla în Portul Hamburg.
Abia 20 de ani mai târziu a fost predat Rusiei, în urma celui de-al doilea război mondial, prilej cu care a fost redenumit după exploratorul rus Adam Johann Krusenstern. Între 1961 şi 1965 Kruzenshtern a avut misiuni de-a lungul Oceanului Atlantic, Mării Mediterane şi Caraibelor, iar în 1965 a fost transferat Ministerului Rus al Pescuitului pentru a fi folosit de studenţii ce se pregăteau să devină pescari.
De-a lungul timpului, nava a fost folosită atât în filme nemţeşti (trei la număr), cât şi în mai multe filme sovietice. Ba mai mult, în 1997 a fost subiectul unui documentar britanic numit "Tall Shop” şi transmis pe Discovery Channel. În prezent, Kruzenshtern ancorează în porturile Kaliningrad şi Murmansk. Velierul Kruzenshtern este foarte uşor de recunoscut datorită coloritului său specific: negru cu o dungă albă, un simbol al navelor care făceau comerţ cu Estul.
Velierul polonez Pogoria a fost construit în 1980 special pentru iniţierea tinerilor în lumea marină. Pe navă există locuri speciale unde se pot susţine cursuri, velierul putând fi operat chiar şi de un echipaj compus din elevi de liceu. Pogoria este o navă solidă ce a navigat pe toate mările lumii indiferent de vreme, ajungând să viziteze inclusiv Antarctica. Are 48 de metri lungime şi un echipaj compus din 51 de persoane: un capitan, patru ofiţeri, trei marinari profesionişti şi 43 de tineri cadeţi.
Toate velierele vor putea fi vizitate gratuit până duminică, 11 septembrie, la ora 12.00. Sâmbătă seară, publicul este aşteptat la un spectacol organizat în zona Terminalului de Pasageri din Portul Constanţa. Vor cânta şi dansa reprezentanţii comunităţii elene din Constanţa, după care pe scenă vor urca Vega Band şi Ligia Hojda, urmând apoi un concert susţinut de Loredana. De la ora 23.00 va începe ceremonia de închidere a regatei, care va cuprinde un spectaculos foc de artificii.
Organizatorii au transmis că până vineri aproximativ 40.000 de oamenii vizitaseră Regata Marilor Veliere.
Navele vor pleca din port abia duminică începând cu ora 16.00, urmând să încheie Regata Marilor Veliere cu o paradă de-a lungul coastei oraşului Constanţa, care va putea fi admirată de turişti şi constănţeni.
După Constanţa, Regata Marilor Veliere va continua între 16 – 19 septembrie la Novorossiysk, 21 – 25 septembrie – Soci şi 1 – 4 octombrie, Varna.
Regata Marilor Veliere face parte dintr-o serie de regate internaţionale ce se desfăşoară an de an, începând din 1956, sub egida Sail Training International, o organizaţie non-profit din Marea Britanie care în 2007 a fost nominalizată la Premiul Nobel pentru Pace datorită activităţii sale pentru educarea tinerilor la bordul navelor cu vele şi promovarea prieteniei şi înţelegerii la nivel internaţional.
Evenimentul este organizat de Navigator Yacht Club, în parteneriat cu Academia Navală Mircea cel Bătrân şi Liga Navală Română, cu sprijinul Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.