Comisia Europeană va prezenta săptămâna viitoare măsuri pentru stimularea cererii de vehicule electrice (EV) în Uniunea Europeană şi intenţionează să introducă cerinţe privind utilizarea de componente locale în producţia de baterii auto, potrivit unui proiect de propunere, citat de Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Executivul UE va publica pe 5 martie planul său de acţiune pentru industria auto, menit să ajute producătorii europeni să-şi electrifice flotele şi să concureze cu rivalii mai avansaţi din China şi SUA.

Proiectul, consultat de Reuters vineri, va include propuneri pentru cele 27 de state membre ale UE privind măsuri de accelerare a adoptării vehiculelor electrice în flotele de maşini de companie, care reprezintă aproximativ 60% din piaţa de automobile noi din blocul comunitar.

De asemenea, Comisia va colabora cu statele membre pentru a identifica cele mai eficiente modalităţi de stimulare a achiziţiilor de vehicule electrice şi opţiunile de finanţare pentru acestea. În plus, propune scutirea de taxe rutiere pentru vehiculele grele cu emisii zero.

În 2024, vânzările de vehicule electrice noi au scăzut cu 5,9%, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care atribuie această tendinţă infrastructurii limitate de încărcare, eliminării bruşte a subvenţiilor din Germania şi lipsei unor modele EV accesibile.

Susţinere pentru producţia de baterii în UE

Comisia Europeană recunoaşte în documentul său că industria auto europeană riscă să piardă cotă de piaţă în tehnologia EV şi se confruntă cu costuri semnificativ mai ridicate decât concurenţii săi, în special în ceea ce priveşte componentele EV, cum sunt bateriile, care reprezintă 30-40% din valoarea unui vehicul electric.

Proiectul prevede impunerea unor cerinţe tot mai stricte privind conţinutul european în celulele şi componentele bateriilor vândute în UE. În plus, Comisia va analiza posibilitatea de a sprijini companiile care produc baterii în Europa, inclusiv firmele străine, cu condiţia ca acestea să colaboreze cu parteneri europeni pentru a permite transferul de expertiză şi tehnologie.

Comisia intenţionează, de asemenea, să stabilească condiţii pentru investiţiile străine în sectorul auto şi să analizeze sprijinul financiar pentru facilităţile de reciclare a bateriilor.

Discuţii privind amenzile pentru emisiile de CO₂

Producătorii auto europeni, afectaţi de închideri de fabrici şi îngrijoraţi de viitoarele tarife impuse de SUA, au cerut Comisiei Europene să le acorde scutiri de la amenzile care, spun ei, ar putea ajunge la 15 miliarde de euro (15,6 miliarde de dolari) dacă flotele lor nu respectă limitele de emisii de CO₂ impuse pentru 2025.

Proiectul de propunere nu specifică ce măsuri financiare ar putea oferi Comisia în acest sens.

Asociaţia industriei auto din Italia, ANFIA, a solicitat vineri măsuri mai curajoase, inclusiv anularea amenzilor planificate pentru producătorii europeni.

Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule şi mobilitate electrică la grupul de cercetare şi advocacy Transport & Environment (T&E), a declarat că acesta este ~elefantul din cameră” şi că obiectivele de reducere a emisiilor sunt esenţiale pentru ca Europa să recupereze decalajul faţă de China prin forţarea producătorilor să se electrifice.

~În loc să creeze incertitudine, planul ar trebui să se concentreze pe măsurile promiţătoare privind electrificarea flotelor corporative şi localizarea producţiei de baterii”, a adăugat Poliscanova.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.