Lipsa specialiştilor se află în top 3 aspecte de care sunt preocupaţi antreprenorii români, relevă studiul Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile, realizat de Pluxee România şi Ipsos România. Potrivit studiului, jumătate dintre angajaţii români care lucrează în IMM-uri se confruntă cu dezechilibre între viaţa profesională şi cea personală, cu lipsa oportunităţilor de dezvoltare şi cu condiţii nestructurate de lucru. Provocările majore întâmpinate de antreprenorii români pe piaţa muncii sunt: cerinţele salariale prea mari, raportate la experienţa candidaţilor, dificultăţile în retenţia şi motivarea angajaţilor, cât şi discrepanţa dintre CV şi cunoştinţele deţinute. Pe de altă parte, angajaţii români care lucrează în companii de tip IMM apreciază acest mediu de lucru pentru cultura organizaţională atractivă, oportunităţile de avansare în carieră şi de dezvoltare profesională.
”Aproximativ jumătate din angajaţii români care lucrează în IMM-uri se confruntă cu dezechilibre între viaţa profesională şi cea personală, cu lipsa oportunităţilor de dezvoltare şi cu condiţii nestructurate de lucru”, arată studiul.
Pluxee România, partenerul global pentru beneficii extrasalariale şi soluţii pentru creşterea implicării angajaţilor la locul de muncă, dezvăluie rezultatele studiului „Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile”, dezvoltat împreună cu Ipsos România.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Studiul şi-a propus să fie o radiografie a modului în care IMM-urile recrutează şi motivează angajaţii, dar şi să determine principalele provocări, tendinţele şi dinamicile mediului antreprenorial pe piaţa forţei de muncă. „Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile” este parte din strategia pe termen lung a Pluxee România de a susţine mediul antreprenorial românesc, compania deservind în prezent peste 25.000 de companii de tip IMM şi mai bine de 500.000 de angajaţi care lucrează pentru acestea.
“Un sector antreprenorial puternic este esenţial pentru o economie sănătoasă. În contextul economiei globale, 70% din forţa de muncă provine din sectorul IMM. Obiectivele de dezvoltare durabilă până în 2030 vor putea fi atinse doar cu ajutorul acestui sector, prin acoperirea cererii de locuri de muncă, a contribuţiei la starea de bine a oamenilor şi cu soluţii pentru transformare sustenabilă. Din acest punct de vedere, al reprezentativităţii IMM-urilor, România este aliniată cu media globală. Aproape 7 din 10 angajaţi români lucrează într-un IMM. 1 din 5 angajaţi care lucrează într-un IMM local primesc, lună de lună, beneficii din ecosistemul Pluxee, care contribuie la o calitate mai bună a vieţii. Ca partener de beneficii extrasalariale şi soluţii pentru pentru motivarea şi implicarea angajaţilor pentru mai mult de 25.000 de IMM-uri, ne-am propus să sprijinim sectorul antreprenorial cu o analiză profundă a modului în care acesta se poziţionează pe piaţa muncii.
Analiza arată că IMM-urile plasează forţa de muncă printre primii trei factori care influenţează evoluţia companiei, cu un accent semnificativ mai mare în companiile antreprenoriale care depăşesc 50 de angajaţi. În plus, recrutarea şi retenţia angajaţilor reprezintă a doua preocupare a antreprenorilor legată de piaţa forţei de muncă, la mică distanţă de aşteptările salariale necorelate cu experienţa candidaţilor. Studiul “Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile”, pe care îl facem public astăzi, reprezintă un demers esenţial în contextul în care se aşteaptă ca sectorul IMM să ridice nivelul economic al ţării dar şi calitatea vieţii a unei mari părţi din populaţie. Mai mult, ajută companiile din mediul IMM să înţeleagă mai bine unde se află în prezent şi ce pot face pentru a crea branduri de angajator care să răspundă pozitiv şi eficient preocupărilor şi aşteptărilor angajaţilor, să fie competitive pe piaţă.” susţine Doris Dezzani, chief marketing officer Pluxee România.
Studiul reprezintă o analiză complexă a relaţiei dintre IMM-uri şi angajaţii acestora, subliniind fundamentul solid al unui parteneriat bazat pe încredere şi respect reciproc, dar şi obstacolele întâmpinate.
”Este impresionantă abilitatea antreprenorilor de a crea, uneori poate intuitiv, acel climat informal, creativ şi dinamic care îi inspiră şi îi ajută pe angajaţii talentaţi să îşi descopere şi să îşi utilizeze la maxim potenţialul şi abilităţile. Studiul lansează provocarea pentru antreprenorii români să profite de ocazia care li se oferă: aceea de a reinventa regulile jocului pe piaţa muncii, de a construi branduri puternice de angajator, care să atragă şi să inspire o întreagă generaţie de profesionişti pentru a defini viitorul muncii în România. Rezultatele oferă o perspectivă clară, complexă şi utilă cu privire la instrumentele pe care IMM-urile le au la îndemână pentru a putea recruta corect şi a reţine talentele, pe o piaţă a forţei de muncă din ce în ce mai dinamică şi provocatoare”, declară Alina Stepan, CEO Ipsos România.
Inflaţia, care afectează 52% dintre IMM-uri, schimbările fiscale, resimţite de 45% dintre acestea, şi deficitul de forţă de muncă, care îngreunează activitatea pentru 33% dintre IMM-uri, sunt cele mai semnificative aspecte externe care influenţează performanţa IMM-urilor din România. Aproape jumătate dintre IMM-urile cu peste 50 de angajaţi consideră lipsa specialiştilor ca fiind principalul factor care le afectează performanţa.
În plus, salariile necorelate cu experienţa candidaţilor, o problemă pentru 32% dintre angajatori, retenţia şi motivarea angajaţilor, precum şi discrepanţele între CV şi experienţa reală, fiecare indicată de 30% dintre IMM-uri, sunt principalele provocări cu care se confruntă angajatorii din sectorul IMM pe piaţa forţei de muncă.
Recomandările de la actualii angajaţi reprezintă forma preferată de recrutare pentru companiile mici (cu mai puţin de 50 de angajaţi).
În ceea ce priveşte selecţia candidaţilor, anunţurile pe platforme de recrutare dedicate, utilizate de 58% dintre IMM-urile cu peste 50 de angajaţi, colaborările cu agenţii de recrutare, alese de 39%, recomandările din partea angajaţilor, folosite de 38%, şi postările pe platforme noi de anunţuri, adoptate de 36% dintre acestea, sunt metodele cele mai frecvent utilizate.
Pe de altă parte, 42% dintre IMM-urile mai mici (sub 50 de angajaţi) preferă în primul rând recomandările interne, din partea angajaţilor, urmate de publicarea anunţurilor pe platformele de recrutare tradiţionale, utilizate de 41% dintre acestea.
Aproximativ un sfert dintre antreprenori au declarat că folosesc oportunităţile de internship în companie ca metodă de a forma şi recruta viitorii angajaţi.
Pentru angajaţii români care lucrează în prezent în IMM-uri, acestea sunt atractive datorită culturii organizaţionale, apreciată de peste jumătate dintre ei, oportunităţilor de avansare în carieră, valorizate de aproape patru din zece, şi posibilităţilor de dezvoltare profesională, relevante pentru mai mult de o treime dintre angajaţi.
Motivele care i-ar determina pe românii care lucrează în alte tipuri de companii să aleagă un loc de muncă într-un IMM includ: salariul competitiv, un factor decisiv pentru 75% dintre ei, un pachet de beneficii extrasalariale atractiv, important pentru 62% dintre respondenţi, o cultură organizaţională în linie cu aşteptările lor, valorizată de 61%, oportunităţi de dezvoltare în carieră, apreciate de 57%, şi un program de lucru flexibil, atractiv pentru 41% dintre aceştia.
Din perspectiva angajaţilor, companiile mari oferă mai multe avantaje financiare, oportunităţi de dezvoltare şi de lucru pentru companii cu renume, diversitate de proiecte, capacitate mai mare de digitalizare şi adopţie AI, dar şi acces la mai multe resurse pentru angajaţi.
Pe de altă parte, munca într-un IMM oferă avantaje precum un mediu de lucru prietenos, acces direct la conducere printr-o cultură informală, posibilitatea de a influenţa direct deciziile şi strategia, acces la feedback direct şi frecvent, cât şi şansa de le fi recunoscute meritele.
Studiul relevă că 1 din 2 angajaţi români din IMM-uri resimte că dezechilibrul între viaţa profesională şi cea personală este principala provocare la locul de muncă, iar un procent similar de angajaţi îşi doresc mai multe oportunităţi de dezvoltare sau avansare. De asemenea, aproximativ jumătate dintre angajaţii români simt că lucrează în condiţii nestructurate şi cu resurse limitate.
1 din 3 angajatori din IMM-uri preferă următoarele modalităţi de motivare a angajaţilor: beneficii extra-salariale, bonusuri bazate pe performanţă, plata orelor suplimentare şi oferirea de feedback şi comunicare deschisă.
În topul factorilor motivanţi identificaţi de angajaţii din IMM-uri, siguranţa locului de muncă, menţionată de aproape o treime dintre angajaţi, plata orelor suplimentare, valorizată de peste un sfert dintre aceştia, şi beneficiile extrasalariale, apreciate de aproape unul din cinci angajaţi, ocupă primele locuri.
Studiul „Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile” a fost realizat de Pluxee România, împreună cu Ipsos România, în perioada aprilie - mai 2024. Eşantionul cuprinde 300 de antreprenori sau manageri din mediul IMM şi 500 de angajaţi din IMM-uri sau care declară că intenţionează să se angajeze într-un IMM, ambele categorii din mediul preponderent urban. Datele au fost culese prin chestionare aplicate online, cât şi la sediul companiilor.
Pluxee este un jucător global în beneficii extrasalariale şi implicarea angajaţilor la locul de muncă, care operează în 31 de ţări.
Grupul internaţional de origine franceză Ipsos reprezintă una dintre cele mai mari companii în domeniul cercetării de piaţă, este listat la Bursa din Paris, are aproape 20.000 de angajaţi şi este prezent în 90 de ţări. Ipsos este cel mai mare grup de cercetare prezent în România, cu peste 1.000 de angajaţi. În 2025, Ipsos va aniversa 50 de ani de existenţă la nivel global si 24 de ani de prezenţă pe piaţa locală.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.