Farmaciile din România au intrat în 2020 cu cele mai bune rezultate din istorie, potrivit estimărilor firmei de consultanţă Frames, care arată că afacerile celor peste 4.000 de firme active în domeniul comerţului cu medicamente în magazine specializate (CAEN 4773) au depăşit, în 2019, graniţa de 20 de miliarde de lei, cu peste 1 miliard de lei mai mult decât nivelul din 2018.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

"Dacă pentru mare parte din retailul românesc, vârful de sezon a fost reprezentat de sărbătorile de Crăciun şi Anul Nou, pentru farmacii abia acum urmează cea mai importantă perioadă din an. Medicii spun că sfârşitul lunii ianuarie - începutul lunii februarie 2020 va aduce cel mai ridicat nivel al îmbolnăvirilor de răceală şi gripă. Farmaciile se aşteaptă la vânzări spectaculoase, în ton cu apetitul românilor pentru automedicaţie", arată o analiză pe piaţa pharma, realizată de compania de consultanţă Frames.

Faţă de 2010, business-ul din acest sector s-a dublat, afacerile companiilor crescând de la 9,75 miliarde lei la 19,05 miliarde lei, iar profitul net a avansat de la 505 milioane lei (2010) la 811,6 milioane lei în 2018.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

"În tentativa de a-şi găsi singuri soluţii pentru problemele de sănătate, românii au apelat, în ultimii ani, tot mai frecvent la farmacii, stimulaţi fiind şi de campaniile agresive de publicitate ale principalelor jucători din piaţă", afirmă analiştii de la Frames.

Micile farmacii, cu afaceri de pînă în 100.000 de lei, au pierdut teren

În total, în Romania erau înregistrate, 4.279 de companii active în distribuţia de medicamente, în 2018, cu aproape 1.000 mai multe decât în 2010, dar în scădere faţă de anul anterior (4.915).

"Ultimii doi ani au însemnat consolidarea pieţei de farmacii din România. Marii jucători şi-au extins semnificativ reţelele, cu Sensiblu, Dona, Help Net şi Catena în prim-plan. Micile farmacii, cu afaceri de pînă în 100.000 de lei, au pierdut teren, ajungând să reprezinte numai un sfert din piaţă, faţă de 60% în anul 2010", arată analiza Frames.

Farmaciile angajau, în 2018, ultimul an pentru care există datele finale la Ministerul Finanţelor şi Registrul Comerţului, aproape 40.000 de salariaţi, cu peste 13.000 mai mulţi decât în anul 2010.

"Din prisma evoluţiei din ultimii ani, 2020 se anunţă a fi cel mai bun pentru farmaciile din România. Extinderea agresivă la nivel naţional, investiţiile în publicitate, extinderea paletei de produse, optimizarea costurilor şi scumpirea medicamentelor vor determina creşterea cifrei de afaceri, probabil, peste nivelul de 22 miliarde de lei", estimează analiştii de la Frames.

Cele mai puternice farmacii din România

Piaţa farmaciilor din România reprezintă unul dintre cele mai solide business-uri, judecând din prisma situaţiei financiare. Companiile raportau, în 2018, un capital total de 2,4 miliarde lei, în creştere cu peste 1 miliarde lei faţă de 2010, iar peste un sfert dintre ele (1.387) înregistrau afaceri între 1 şi 5 milioane de lei.

Datele financiare arată, totodată, că peste 60% dintre companii prezintă un risc scăzut şi foarte scăzut în materie de business, judecând după datoriile şi pierderile acestora.

Numai 4% dintre firme prezintă un risc major, în condiţiile în care pierderile nete ale sectorului au scăzut la 93,3 milioane lei, faţă de recordul negativ, de 141, 5 milioane de lei în 2012.

Principalul jucător din piaţă, văzut din prisma cifrei de afaceri înregistrată în 2018, este Sensiblu SRL, cu un business de 1,73 miliarde lei, în creştere cu peste 700 milioane lei faţă de 2010. Compania, una dintre cele mai vechi din piaţă, cu 22 de ani de vechime, a raportat un profit de 37,4 milioane de lei, la un număr de 2.925 de angajaţi.

Pe locul secund în topul farmaciilor se află SIEPCOFAR SRL, compania care controlează brandul Dona, cu peste 300 de unităţi în toată ţara şi afaceri de 978,9 milioane de lei, un nivel aproape dublu faţă de 2010 (597,4 milioane lei). Compania a raportat un profit net de 6,6 milioane lei, în scădere faţă de anii precedenţi.

Top 3 farmacii este completat de Help Net Farma SA cu un business de 665,4 milioane de lei în 2018 şi un profit de 9,8 milioane lei.

Primii 10 jucători din piaţă raportau o cifră de afaceri de 5,97 miliarde lei 

Pe locurile următoare, în funcţie de cifra de afaceri, se aflau Catena Hygeia SRL, Farmacia Tei SRL, RoPharma SA, Med-Serv United SRL, Farmaceutica ArgesFarm SA, Lavira Transport SRL şi DucFarm SRL.

Împreună, primii 10 jucători din piaţă raportau o cifră de afaceri de 5,97 miliarde lei şi un profit net de 162,8 milioane lei la un total de 9.377 angajaţi.

Cele mai multe companii din sectorul farmaciilor activau în Bucureşti (384 firme), Bihor (239), Argeş (230), Dolj (207), Cluj (187) şi Iaşi (180), iar cele mai puţine în Giurgiu (36), Tulcea (36), Caraş-Severin (41) şi Harghita (60).

"Pentru farmacii, vârful de sezon abia urmează, la sfârşitul lunii ianuarie şi începutul lui februarie, atunci când sunt aşteptate cele mai multe îmbolnăviri de gripă", spun analiştii Frames.

Potrivit datelor Societăţii Române de Microbiologie (SRM), numărul de îmbolnăviri de gripă va fi mai mare anul acesta, chiar dacă numărul celor care s-au vaccinat a crescut, însă nu este suficient pentru acoperirea ţintei recomandată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii.

"În acest an, având în vedere şi aprecierile pe care le face Centrul European de Control al Bolilor, din cauza circulaţiei simultane a virusurilor de tip A şi de tip B, se estimează un număr mai mare, probabil, de îmbolnăviri, comparativ cu ultimele două sezoane", a declarat, recent, preşedintele SRM, Alexandru Rafila.

Potrivit acestuia, Ministerul Sănătăţii a achiziţionat 1,5 milioane de doze de vaccin, care au fost administrate aproape în totalitate.

Pentru farmacişti, răcirea vremii înseamnă vânzări semnificative

"În afară de acest număr de doze, pe piaţa liberă s-a dublat cererea de vaccin comparativ cu sezonul 2018 – 2019 şi ne găsim în situaţia în care 2 milioane de oameni, mai ales din categoriile cu risc, s-au vaccinat împotriva gripei”, a declarat preşedintele SRM, Alexandru Rafila.

Creşterea numărului de cazuri de gripă va fi însoţită şi de un avans semnificativ a virozelor, în ton cu anticipata răcire a vremii, anunţată de ANM.

"Pentru farmacişti, răcirea vremii înseamnă vânzări semnificative, cu rate de creştere între 150-200%. Este momentul în care românii recurg cel mai mult la medicamente, pe fondul creşterii numărului afecţiunilor de sezon, şi în care farmaciile fac vârful de vânzări", afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Pentru farmacişti, sezonul de iarnă înseamnă şi cele mai multe investiţii în publicitate. Marile reţele de farmacii investesc agresiv, în această perioadă, în promovarea medicamentelor şi tratamentelor aferente bolilor de sezon, precum afecţiunile respiratorii şi gripa.

"Investiţiile din publicitate sunt, din multe puncte de vedere, printre cele mai eficiente din întregul spectru economic, apetitul românilor pentru automedicaţie fiind unul arhicunoscut. Din studiile de comportament de consum reiese că mulţi dintre cei care văd reclamele la medicamente la televizor merg apoi în farmacii şi comandă produsele respective, fără să mai treacă pe la medic. Este, în primul rând, o problemă de educaţie şi, în acelaşi timp, o problemă de reglementare legislativă, invazia de reclame la medicamente şi tratamente din spectrul media fiind una dintre cele mai agresive din Europa", afirmă consultantul economic Adrian Negrescu.

Potrivit analiştilor de la Frames, viitorul sună bine pentru farmaciile din România. După investiţiile masive din ultimii ani, 2020 se anunţă a fi anul consolidărilor, marii jucători urmând să îşi extindă şi securizeze cotele de piaţă, mai ales în contextul diversificării business-ului.

"Farmaciile trec, deja, printr-un proces de transformare, devenind, pe zi ce trece, adevărate mini-mall-uri, cu o paletă de produse şi servicii tot mai diversificată, de la clasicele medicamente la aparatură medicală, cosmetice, jucării şi alimente din zona healthy. În 2020, dincolo de extinderea gamei de produse, vom asista la o politică tot mai agresivă de fidelizare a clientelei, prin dezvoltarea unor servicii personalizate, cu abonamente, carduri de reduceri şi promoţii în colaborare cu alte business-uri, de la servicii medicale la cosmetică, construite pe baza unor mecanisme moderne de promovare, precum aplicaţiile de telefon", arată analiza.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.