Un pocent de 57% dintre companiile mici şi medii din toate sectoarele au înregistrat anulări ale comenzilor sau contractelor din cauza pandemiei, în timp ce 35% dintre IMM-uri au indicat faptul că pandemia a avut un impact semnificativ asupra cererii şi veniturilor, arată un studiu realizat de Vodafone Group, potrivit căruia digitalizarea a fost un factor cheie care a determinat impactul crizei pandemiei asupra IMM-urilor.
Vodafone a prezentat miercuri concluziile unui studiu care a implicat 1.200 de companii mici şi medii din mai multe ţări europene, realizat de la începutul pandemiei până în iulie 2020, cu scopul de a înţelege mai bine principalele provocări cu care s-au confruntat aceste companii şi modul în care digitalizarea a stat la baza rezilienţei IMM-urilor în timpul crizei pandemice.
”57% dintre companiile mici şi medii din toate sectoarele au înregistrat anulări ale comenzilor sau contractelor din cauza pandemiei, în timp ce 35% dintre IMM-uri au indicat faptul că pandemia a avut un impact semnificativ asupra cererii şi veniturilor. Companiile mici şi medii care s-au digitalizat au avut cele mai mari şanse de a identifica noi oportunităţi de business în timpul pandemiei. Afacerile cu cel mai mare nivel de digitalizare şi-au asigurat oportunităţi cu o rată de cel puţin două ori mai mare comparativ cu afacerile cel mai puţin digitalizate”, arată studiul.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Cu toate acestea, multe IMM-uri s-au confruntat cu bariere semnificative în ceea ce priveşte adoptarea serviciilor digitale. Şansele ca aceste companii să profite de avantajele noilor tehnologii sunt încă mult mai mici comparativ cu cele ale organizaţiilor mai mari, chiar dacă sunt conectate la internet în aceeaşi măsură. În ciuda beneficiilor digitalizării, datele raportului DESI 2020 arată că IMM-urile rămân în urma companiilor mai mari în ceea ce priveşte adoptarea aproape a tuturor tehnologiilor.
Cele mai mari decalaje sunt în digitalizarea proceselor organizaţionale interne, unde se poate câştiga cel mai mult prin eficientizare.
“Companiile mici şi medii joacă un rol important în economiile europene, dar acestea au fost deosebit de vulnerabile la criza pandemiei. Investind în IMM-uri şi în transformarea lor digitală avem ocazia să modelăm redresarea economică a Europei într-un mod care să ofere schimbări durabile şi de impact. Credem că rezultatele studiului sunt foarte relevante pentru guverne în dezvoltarea de politici care să asigure că IMM-urile beneficiază de ceea ce au nevoie pentru a se redresa. Acum este momentul să sistematizăm digitalizarea companiilor mici şi medii şi să analizăm modul în care Fondul de Redresare al UE poate fi cel mai bine utilizat la nivel naţional pentru a sprijini rezilienţa şi redresarea IMM-urilor", a declarat Mihnea Rădulescu, director Enterprise Business Unit, Vodafone România.
Conform studiului Vodafone, există o serie de motive pentru care companiile mici şi medii au avut dificultăţi în a se digitaliza. 73% au declarat că au întâmpinat dificultăţi cu implementarea noilor tehnologii, integrarea cu tehnologiile existente şi cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme şi retragerea vechilor tehnologii.
51% au spus că au avut dificultăţi să identifice tehnologiile potrivite sau furnizorul potrivit, iar 38% dintre companiile mici şi medii au spus că au avut nevoie de sprijin prin cursuri de instruire. 29% au indicat costul investiţiilor în digitalizare ca fiind o barieră atunci când au luat în calcul aceste transformări.
”Cu toate acestea, în timp ce firmele de tehnologie pot face mai mult pentru a-şi face produsele şi serviciile mai accesibile şi, prin urmare, pentru a spori adoptarea acestora, guvernele pot juca un rol semnificativ pentru a sprijini accelerarea digitalizării companiilor mici şi mijlocii, cu beneficii economice şi sociale pe mai departe. Rezultatele studiului evidenţiază complexitatea proiectării de politici, ca răspuns, pentru un grup atât de eterogen, şi oferă, de asemenea, informaţii valoroase despre modul în care aceste provocări pot fi abordate în practică”, mai relevă studiul.
În fazele iniţiale ale crizei COVID-19, guvernele europene au prioritizat sprijinul acordat companiilor mici şi medii prin introducerea de măsuri de ajutor financiar pe termen scurt, pentru a atenua provocările cu care s-au confruntat aceste companii. Studiul prezintă o serie de bune practici la nivelul mai multor tări. Următoarele politici au jucat un rol important, permiţând IMM-urilor să rămână reziliente în timpul crizei: acces gratuit sau la costuri reduse la instrumente şi servicii digitale; granturi şi vouchere; resurse informaţionale online; programe de training şi sprijin direct.
Cercetarea arată în continuare că guvernele naţionale trebuie să ţină seama de provocările cu care se confruntă companiile mici şi mijlocii în procesul de digitalizare şi ar trebui să adopte un cadru clar de politici de digitalizare a IMM-urilor care: să abordeze decalajele în ceea ce priveşte disponibilitatea instrumentelor şi tehnologiilor necesare pentru digitalizare, şi anume conectivitate de mare viteză şi instrumente şi servicii digitale adecvate. Pentru a facilita digitalizarea companiilor mici şi mijlocii, acest cadru ar trebui să urmărească creşterea accesului per ansamblu şi în rural, cu eventuale scheme pe termen scurt de vouchere pentru a sprijini adoptarea conectivităţii de mare viteză, reducând astfel barierele în calea continuării digitalizării; să ofere vouchere flexibile, subvenţii sau credite fiscale pentru investiţii digitale, astfel încât IMM-urile să aibă capacitatea de a găsi soluţii pe baza nevoilor lor individuale; şi să ofere măsuri suplimentare de sprijin, cum ar fi un ghişeu unic, accesibil, care să ofere îndrumări şi instruire specifice pentru sectoarele cheie.
”Reducerea decalajului digital prezintă, prin urmare, o oportunitate pentru factorii de decizie, care trebuie să abordeze resorturile acestei realităţi”, spun autorii studiului.
Pentru a înţelege mai bine principalele provocări pentru companiile mici şi medii şi modul în care digitalul a sprijinit rezilienţa IMM-urilor în timpul crizei COVID-19, Vodafone Group a comandat către Context Consulting un studiu care a implicat un sondaj pe un eşantion de 1.200 de IMM-uri din Marea Britanie, Spania, Germania şi Italia, peste care a fost ulterior suprapusă o analiza efectuată de Deloitte.
Vodafone România este o divizie a Vodafone Group, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de telecomunicaţii şi tehnologie din lume.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.