Regia Autonomă ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” estimează pentru acest an pierderi de 464,15 milioane lei, din cauza scăderii traficului aerian în pandemie şi pe fondul acceptării de către majoritatea statelor membre Eurocontrol a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plăţile pentru serviciile de navigaţie aeriană prestate în perioada februarie – mai 2020. De asemenea, regia apreciază că recuperarea pierderii de venituri pentru anii 2020-2021 se va întâmpla abia din 2023, eşalonat pe o perioadă de cinci sau şapte ani, potrivit unui proiect de Ordin comun pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2020 şi a situaţiei centralizate privind veniturile şi cheltuielile din bazele de cost pe anul 2020 ale ROMATSA, publicat în dezbatare de Ministerul Transporturilor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

De asemenea, ROMATSA şi-a bugetat venituri totale de 534,54 milioane lei şi cheltuieli totale de 998, milioane lei.

”Rezultatul brut programat pentru anul 2020 va înregistra pierdere, în valoare de 464,15 milioane lei, ca urmare a scăderii drastice a veniturilor din activitatea de bază cu 51,72% şi ca urmare a faptului ca Regia Autonomă Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA trebuie să menţină, la cele mai înalte standarde, atât infrastructura aeriană cât şi competenţa întregului personal operativ, care se vor reflecta la nivelul Regiei Autonome Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA în înregistrarea unor  costuri fixe”, arată documentul.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Veniturile totale  înregistrează o scădere cu 576,52 milioane lei (51,89%) faţă de nivelul realizat în 2019, rezultată din reducerea drastică a veniturilor din exploatare (care au o pondere în total venituri de 98,52%) cu suma de 564,23 milioane lei (51,72%), din care „veniturile conform bazelor de cost reglementate”, (care au o pondere de 88,70% în total venituri de exploatare), vor scădea  cu suma de 443,36 milioane lei (48,70%), ca urmare a scăderii numărului de unităţi de servicii pentru activitatea de rută şi terminal Aeroporturi Bucureşti; diminuarea veniturilor financiare (care au pondere în total venituri de 1,48%) ca urmare a unei estimări prudente a evoluţiei cursului leu/euro.

Cheltuielile pentru investiţii în acest an sunt planificate la 53,12 milioane lei, mai mici cu 1,1 milioane lei (2,03%) decât cele realizate în anul 2019 şi se vor concretiza în obiective “în continuare” în valoare de 39,5 milioane lei, „obiective noi” în valoare de 1,227 milioane lei şi „dotări independente şi studii” în valoare de 12,38 milioane lei. În cadrul dotărilor independente sunt prevăzute imobilizări corporale (tehnică de calcul, echipamente pentru  comunicaţii) şi imobilizări necorporale (pachete şi licenţe software).

”Situaţia economico-financiară a Regiei Autonome Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA a fost afectată atât de scăderea traficului aerian cât şi de acceptarea de către majoritatea statelor membre Eurocontrol a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plăţile pentru serviciile de navigaţie aeriană prestate în perioada februarie – mai 2020. Astfel, aceste sume urmează a fi încasate eşalonat în perioada noiembrie 2020 - august 2021. Recuperarea pierderii de venituri pentru anii 2020-2021 se va întâmpla abia din 2023, eşalonat pe o perioadă de 5 sau 7 ani”, arată proiectul.

În urma scăderii dramatice a traficului aerian ca efect al răspândirii pandemiei de COVID-19, s-a impus întocmirea unui proiect de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2020, pe baza prognozelor de trafic transmise de Eurocontrol şi a cheltuielilor de personal şi operare, revizuite ca urmare a măsurilor de reducere a cheltuielilor luate de managementul ROMATSA.

Comisia Europeană a argumentat că, din punct de vedere juridic, unificarea anilor 2020-2021 pentru stabilirea ţintelor şi calculul ajustărilor este necesară astfel încât să nu fie stabilită retroactiv o ţintă pentru anul 2020.

Finalizarea evaluării consistenţei Planului de Performanţă de către Comisia Europeană urma să fie sfârşitul lunii aprilie 2020. În data de 25 februarie 2020, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2020, a fost avizat de către comitetul director al ROMATSA, în vederea prezentării acestuia Consiliului de Administraţie al regiei în data de 28 februarie 2020.

Consiliul de Administraţie al ROMATSA a hotărât amânarea discutării Notei de fundamentare a proiectului Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2020.

Ulterior, în urma scăderii dramatice a traficului aerian ca efect al răspândirii pandemiei de COVID-19 în Europa s-a impus întocmirea unui nou proiect de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2020, pe baza prognozelor de trafic transmise de Eurocontrol (aprilie 2020) şi a cheltuielilor de personal şi operare revizuite, ca urmare a măsurilor de reducere a cheltuielilor luate de managementul ROMATSA.

În data de 14 septembrie 2020 a fost primită de la Eurocontrol o altă prognoză de trafic aerian din care rezultă că, în ultimele luni ale anului 2020, traficul se va situa sub nivelul prognozat în aprilie 2020.

Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2020 a fost întocmit  pe baza ţintelor din Planul de Performanţă actualizat pentru cea de-a treia perioadă de referinţă 2020-2024 şi a fost avizat prin Hotărârea Consiliului de Administraţie al ROMATSA din 27 noiembrie 2019.

Evoluţia veniturilor în raport cu veniturile planificate prin Planul de Performanţă este influenţată de: mecanismul de împărţire a riscului de trafic, care se aplică pentru activitatea de rută şi de activitatea de terminal Aeroporturi Bucureşti; mecanismul de împărţire a riscului de costuri (diferenţa dintre costurile reale şi cele determinate); mecanismul de ajustare privind inflaţia - se aplică atât pentru activitatea de rută cât şi pentru cea de terminal Aeroporturi Bucureşti.

”Regia Autonomă Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA a continuat să furnizeze, fără afectarea siguranţei sau a capacităţii adaptate cererii, suportul necesar chiar şi în perioada stării de urgenţă şi a stării de alertă, pentru toate zborurile cargo, charter, de repatriere sau de urgenţă ale operatorilor privaţi sau ale Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Ministerul Apărării Naţionale, rămânând în permanenţă la dispoziţia autorităţilor publice. Regia Autonomă Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA trebuie să menţină la cele mai înalte standarde atât infrastructura aeriană cât şi competenţa întregului personal operativ”, mai arată proiectul.

Odată cu răspândirea pandemiei de COVID-19 şi instituirea restricţiilor de deplasare în interiorul ţării şi între state, traficul aerian a scăzut dramatic începând cu luna martie 2020. Având în vedere traficul preponderent între Orientul Mijlociu şi Îndepărtat cu Europa Centrală şi de Vest care tranzitează România, scăderea a fost vizibilă încă din luna ianuarie 2020 atât din cauza focarelor COVID-19 din Asia, cât şi din cauza situaţiei tensionate din Iran şi Iraq.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.