Relaţia comercială a României cu Germania a început cu mult înainte de aderarea la Uniunea Europeană. Era începutul anilor 2000 când companiile germane făceau primii paşi pe teritoriul României, urmând ca prezenţa acestora să crească semnificativ în următoarele decenii. În prezent, există 21.000 de firme cu capital german prezente în România, dintre care 9.500 sunt active şi care au investit circa 13 miliarde de euro.
„Aceste companii angajează 250.000 de oameni care lucrează în companii germane. Aşadar vorbim despre o prezenţă foarte puternică pe care o au companiile germane în România. (...) Când vorbim despre relaţiile bilaterale între Germania şi România, nu vorbim numai despre companiile germane, ci şi despre multe companii româneşti care sunt furnizori pentru companiile germane, care au la rândul lor relaţii comerciale active cu alte companii germane”, spune, la Maratonul Afacerilor Germane în România organizat de PROFIT NEWS TV, Sebastian Metz, preşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germane (AHK).
Companiile germane din România produc în principal bunuri pentru industria auto.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
„De menţionat este şi expertiza pe care angajaţii români o furnizează companiilor germane. Vorbim despre activităţi de cercetare şi dezvoltare pe care companiile germane le conduc aici în România şi acestea transferă expertiza, cercetarea şi activităţile de dezvoltare efectuate de români, iar acest lucru poate că nu e scris în bilanţul comercial, dar este scris în schimbul economic bilateral, iar aceste servicii sunt o mare parte din relaţiile economice bilaterale”, mai spune acesta.
El adaugă că un motiv principal pentru care România prezintă interes pentru companiile germane este apartenenţa ţării la UE şi la NATO. „La început când au venit companiile germane a fost vorba evident de un aspect legat de costuri. Producţia în România era în trecut atractivă din punct de vedere costuri. Însă, acest avantaj devine din ce în ce mai mic deoarece salariile cresc, ceea ce e un lucru bun. Motivul principal pentru care companiile germane vin în continuare în România este pentru că e o ţară europeană.
Vorbim despre absenţa taxelor vamale, despre fonduri de la UE care ajung în România şi care vor îmbunătăţi cadrul economic în care activează şi companiile germane, iar acesta e un avantaj pe care îl are România. Şi nu putem nega că apartenenţa la NATO este, de asemenea, un aspect foarte important pentru ca firmele germane să fie active în România”, precizează Sebastian Metz.
Pentru a creşte interesul companiilor germane în România, preşedintele AHK afirmă că sunt necesare investiţii în primul rând în autostrăzi. „Autostrăzile au fost întotdeauna un punct slab în România, dar vedem că, în prezent, se desfăşoară lucrări, se fac paşi în direcţia cea bună. Noi la AHK dorim să existe autostrăzi care să ducă şi în zona Valahă şi în zona de nord-est care este foarte importantă pentru a integra şi conecta aceste regiuni. Majoritatea companiilor germane s-au stabilit în regiunea Transilvaniei, tocmai datorită unei conexiuni mai bune la autostrăzi. Ceea ce solicităm este cu siguranţă mai multe investiţii şi în extinderea autostrăzilor în special în partea de sud şi de est a României”, spune Sebastian Metz.
Din 2012, în România există un cadru legal în care companiile atât germane, cât şi româneşti pot iniţia şi menţine programe de învăţământ dual, ceea ce reprezintă „un avantaj pentru ambele părţi”. „Deja există aproximativ 33.000 de studenţi în sistem la nivel naţional. În mare parte, programele de educaţie duală sunt derulate în companiile germane deoarece acestea sunt obişnuite cu sistemul, îl cunosc şi ştiu cum să menţină o bună calitate a învăţământului în acest sistem. Dar avem nevoie de mult mai multă atenţie politică acordată acestui sistem, deoarece avem nevoie de o creştere la nivel naţional în ceea ce priveşte calitatea, echipamentul şi infrastructura şcolară. Nu suntem la sfârşitul acestei dezvoltări, ci la început şi avem nevoie de mai multă atenţie politică şi de fonduri pentru sistem. De asemenea, avem nevoie şi de o schimbare a mentalităţii faţă de acest sistem deoarece încă mai are o lipsă de bună reputaţie şi trebuie să schimbăm acest lucru”, precizează acesta.
Sebastian Metz mai adaugă şi că România poate miza pe energie şi agricultură pentru intensificarea relaţiilor economice bilaterale.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.