Asociaţia Pro Infrastructură afirmă, luni, că declaraţia ministrului Transporturilor, Lucian Şova, privind eliminarea barierelor administrative din calea constructorilor de autostrăzi este ”o minciună gogonată” şi face un bilanţ al problemelor care sunt încă nerezolvate pe diferite şantiere. În plus, reprezentanţiii ONG-ului spun că ”nu ar trebui să fie un motiv de laudă rezolvarea procedurilor birocratice pe proiecte începute în 2013-2015”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”De obicei ne abţinem să răspundem bazaconiilor debitate de autorităţi, însă valul de minciuni, inepţii şi dezinformări aruncate de ministrul Transporturilor, Lucian Şova, ne obligă la o reacţie. Săptămâna trecută domnul Şova a afirmat că «este prima dată când în calea şantierelor deschise statul nu mai stă cu nimic» pentru că «am eliminat toate barierele administrative». Evident, este o minciună gogonată. În primul rând, nu ar trebui să fie un motiv de laudă rezolvarea procedurilor birocratice în 2018 pe proiecte începute în 2013-2015. Şi, desigur, avem în continuare numeroase blocaje care ţin de stat, dintre care vom aminti doar câteva”, au scris, luni, reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură pe pagina de Facebook.

Potrivit acestora, pe loturile 1 şi 2 ale Autostrăzii A10 Sebeş-Turda, pe Autostrada A3, la intrarea în Bucureşti, şi pe tronsonul Iernut-Cheţani (A3), sunt stâlpi de curent pe aliniamentul drumului care blochează lucrările.

De asemenea, pe Cheţani-Câmpia Turzii (A3) nu sunt gata exproprierile (MT abia a publicat proiectul de exproprieri pe site-ul propriu), iar pe A3, pe sectorul Râşnov-Cristian, ”nu avem exproprieri, nici relocări de utilităţi şi nici vorbă de autorizaţie de construire”.

”CNAIR încă nu a semnat adiţionalul la contractul cu antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva (pentru lucrările suplimentare de la nodul Holdea şi al doilea ecoduct). Pentru podul peste Dunăre de la Brăila, CNAIR nu a re-lansat licitaţiile pentru relocarea utilităţilor (primele au fost anulate!) şi nu a semnat contractul pentru demararea exproprierilor. Aceeaşi pregătire precară (sau dezastruoasă) a proiectelor este la multe investiţii: Drumul Expres Craiova-Piteşti, Autostrada de Centură Bucureşti (A0), Centura Timişoara sau Autostrada Sibiu-Piteşti”, mai scriu reprezentanţii Asociaţiei.

Aceştia fac referire şi la declaraţi ministrului potrivit căreia "vara anului viitor este un termen rezonabil" pentru deschiderea traficului pe segmentul Sebeş-Aiud (Autostrada A10 Sebeş-Turda).

”Evident, este doar o promisiune fantezistă. Aceste două tronsoane sunt în execuţie deja de 3 ani, iar stadiul fizic oficial este de aproximativ 49% pentru lotul 1 şi 46% pentru lotul 2. Mai grav este avansul lunar pe aceste două şantiere, existând sectoare (nodul Sebeş de exemplu) unde stadiul fizic este practic zero. În ritmul actual, finalizarea în 2019 este o utopie”, se mai arată în mesajul Asociaţiei Pro Infrastrucutră.

Aceştia comentează şi promisiunea ministrului Transporturilor privind emiterea acordului de mediu (AM) pentru Autostrada Sibiu-Piteşti până la finalul acestui an.

”Realitatea? Şanse minime (noi spunem că inexistente). Studiul de evaluare adecvată (SEA) a fost depus în luna mai 2018. După aprobarea acestui studiu, trebuie depus raportul de impact asupra mediului (RIM). Procedura este complicată şi de durată. Din experienţa noastră (emiterea AM pentru autostrăzile Lugoj-Deva şi Târgu Mureş-Borş), obţinerea AM în 2018 este o ţintă ultra-optimistă”, mai scriu reprezentanţii Asociaţiei pe Facebook.

Potrivit acestora, ”o altă manipulare marca Şova: secţiunea 4 a Autostrăzii Sibiu-Piteşti este un proiect «matur» şi «nu ridică probleme de geologie speciale şi poate fi scos la licitaţie repede»”.

”Experţii europeni (JASPERS / Halcrow) au criticat (încă din 2013) şi critică în continuare investigaţiile geotehnice lacunare din studiul de fezabilitate. Această «maturitate» se va vedea în blocajele tehnice şi birocratice din momentul intrării cu utilajele în teren. Din păcate legea gravitaţiei şi legile geologice nu pot fi abrogate”, se mai arată în mesajul Asociaţiei Pro Infrastructură.

Ministrul Tansporturilor, Lucian Şova, a anunţat joi că a eliminat, în ultimele şase luni, barierele administrative care stăteau în calea firmelor care construiesc autostrăzi, în condiţiile în care cele mai multe întârzieri pot fi imputate statului, iar numărul şantierelor active este, în prezent, 13.

Şova a spus că, în prezent, sunt deschise 13 şantiere în România, unde se lucrează la 169 de kilometri de autostradă.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.