Operatorul naţional de transport feroviar de călători CFR Călători anunţă că, în anul 2023, a transportat cu aproximativ 5% mai mulţi călători decât în 2022. Anul trecut, 450 de locomotive şi automotoare şi 1.000 de vagoane s-au aflat în circulaţie, reprezentanţii companiei arătând că se fac eforturi pentru ca acestea să fie menţinute în circulaţie, materialul rulant fiind vechi şi insuficient pentru cererea din piaţă. În anul 2023, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 8 minute.
CFR Călători a arătat, luni, într-un comunicat de presă, că îşi derulează activitatea în conformitate cu prevederile Contractului de Servicii Publice, în scopul realizării obligaţiei de serviciu public stabilită de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Conform Contractului de Servicii Publice, CFR Călători, a asigurat zilnic, în anul 2023, în medie, circulaţia a aproximativ 1.110 trenuri.
”Precizăm că în anul 2023, întregul parc tehnic disponibil de material rulant al CFR Călători a fost în circulaţie, sezonul estival fiind unul din vârfurile de trafic”, au transmis reprezentanţii companiei.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
În anul 2023, volumul serviciilor oferite (trenuri circulate medie/zi) a înregistrat o creştere cu 4,7% faţă de anul 2022. Numărul călătorilor transportaţi în anul 2023 a crescut cu aproximativ 5% faţă de anul 2022, iar parcursul călătorilor (exprimat în călători km), în anul 2023 a fost cu 5,8% mai mare decât în anul 2022.
Compania a adăugat că a adoptat şi implementat măsuri adecvate pentru mai buna satisfacere a nevoii de transport, cu încadrarea în obligaţia de serviciu public asumată pentru anul 2023.
După o pauză de 8 ani, odată cu intrarea în vigoare a planului de mers de tren 2022/2023, a fost reintrodusă categoria de tren Intercity pe rutele pe care viteza şi condiţiile tehnice au permis acest serviciu. Astfel, au fost proiectate pentru circulaţia în anul 2023 un număr de 12 trenuri, pe următoarele rute: Bucureşti Nord - Cluj-Napoca şi retur; Bucureşti Nord - Constanţa şi retur; Braşov - Constanţa şi retur; Bucureşti Nord - Suceava şi retur; Paşcani - Iaşi şi retur; Bucureşti Nord - Arad şi retur; Teiuş - Arad şi retur.
CFR Călători a adăugat că şi în 2023 a lucrat la extinderea serviciilor oferite, perfecţionând aplicaţia de cumpărare online a biletelor de tren prin introducerea unei facilităţi noi - alegerea locului şi a vagonului în care pasagerii doresc să călătorească.
”CFR Călători a îmbunătăţit constant produsele şi serviciile oferite, pentru a răspunde îndeaproape cerinţelor călătorilor şi a venit în întâmpinarea publicului cu noi soluţii sigure, accesibile şi intuitive, prin punerea la dispoziţia pasagerilor a cardurilor de transport reîncărcabile. Iar, ulterior, a oferit posibilitatea cumpărării ONLINE a abonamentelor lunare şi săptămânale în format digital. De asemenea, pasagerii au avut posibilitatea de a opta pentru emiterea ofertei “Card TrenPlus” în format digital, pe suport tip card”, au arătat reprezentanţii companiei.
Totodată, CFR Călători a derulat şi a încheiat contracte pentru reparaţii de o mai mare complexitate a materialului rulant.
În plus, în luna decembrie 2023, CFR Călători a semnat contractul de finanţare pentru realizarea proiectului de investiţii ”Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori şi modernizarea a 139 vagoane de călători”.
Proiectul este inclus în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), Pilonul 1 – Tranziţia spre o economie verde, Componenta C4. Transport sustenabil, Investiţia I2 – Material rulant feroviar şi constă în îmbunătăţirea serviciilor pentru călători, reducerea timpilor de aşteptare în gări, realizarea unor programe atractive de circulaţie a trenurilor şi asigurarea unor programe şi fonduri adecvate pentru întreţinerea materialului rulant feroviar, integrarea cu celelalte moduri de transport de la nivel urban/regional, cu impact direct şi imediat asupra duratei de călătorie şi/sau asupra creşterii siguranţei şi confortului călătorilor.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori şi modernizarea a 139 de vagoane de călători, ceea ce va avea ca efect atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socio-economice ale ţării şi creşterea calităţii serviciilor, cât şi realizarea unor conexiuni rapide.
”La acest moment, societatea face eforturi susţinute pentru menţinerea în circulaţie a tuturor unităţilor de material rulant tehnic disponibil, însă din cauza vechimii, pot apărea unele defecţiuni în parcurs. În anul 2023, parcul activ de material rulant al CFR Călători aflat în circulaţie, a fost de aproximativ 1450 unităţi (450 de locomotive şi automotoare şi 1000 de vagoane). CFR Călători va putea realiza un serviciu public feroviar de pasageri care să răspundă în totalitate cerinţelor, (îndreptăţite de altfel, ale călătorilor), doar în condiţiile în care acestui domeniu de activitate i se vor aloca resursele financiare necesare, adică 2.800,000 mii. lei, acum, acesta fiind subcompensat. Şi asigurarea anuală a unei compensaţii la valoarea reală conform legislaţiei în vigoare”, au subliniat reprezentanţii companiei.
Potrivit acestora, materialul rulant al companiei este vechi (ultimele 603 vagoane intrate în parcul CFR Călători au fost achiziţionate în perioada 1998-2011) şi este insuficient pentru cererea actuală de piaţă, fiind necesare în plus aproximativ 800 de unităţi şi 250 de rame electrice.
Peste 85% din trenurile CFR Călători aflate în circulaţie (în medie 1.100 trenuri/zi) ajung la destinaţie fără întârzieri.
În ceea ce priveşte cauzele care conduc la întârzieri ale trenurilor, acestea sunt:
1. Cauze care nu ţin de CFR Călători
- cazuri de forţă majoră: vreme nefavorabilă, căderi de copaci, lipsă tensiune în linia de contact, temperaturi ridicate în şină, ceaţă densă, şine rupte şi macaze defecte, calamităţi naturale, evenimente de cale ferată, furturi de echipamente de siguranţa circulaţiei, loviri de persoane, vehicule sau animale, etc;
- lucrări la infrastructura feroviară, restricţii şi limitări de viteză impuse pe reţeaua de cale ferată gestionate de către CFR SA - administratorul infrastructurii feroviare;
- sosiri cu întârziere ale trenurilor internaţionale la frontieră şi necesitatea preluării şi asigurării conexiunilor la trenuri în trafic intern.
- defectări ale materialului rulant aparţinând altor operatori de transport feroviar de marfă şi călători care conduc la perturbări temporare în circulaţia trenurilor.
2. Defectări ale materialului rulant aparţinând CFR Călători - întârzieri directe (cauze care ţin de CFR Călători) sau indirecte (cauze generate de factori externi precum vremea nefavorabilă, exemplu – rupere pantograf din cauza căderilor de copaci sau a stării tehnice a infrastructurii feroviare) care conduc la perturbări temporare în circulaţia trenurilor.
”Măsurile care ţin de sfera de activitate a CFR Călători privind preîntâmpinarea perturbării circulaţiei feroviare constau în verificări suplimentare ale materialului rulant propriu programat să desfăşoare transportul, asigurarea cu locomotive de rezervă în depourile de pe reţea în limita parcului tehnic de tracţiune disponibil, pentru situaţii de perturbări ale circulaţiei din cauze amintite mai sus etc”, au menţionat reprezentanţii CFR Călători.
În anul 2023, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 8 minute, din care 1 minut şi 7 secunde reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.