Reducerea TVA la alimente, mărirea pensiilor, a salariilor bugetarilor din educaţie şi sănătate şi a venitului mediu pe economie au dus la o creştere a puterii de cumpărare şi, pentru prima dată în ultimii trei ani, în piaţa produselor de larg consum (FMCG) apare fenomenul de uptrading, de trecere la un produs superior din aceeaşi categorie, potrivit unui studiu publicat, luni, de GfK România.
Dinamica pieţei a fost dată de creşterea cu 4% a volumelor cumpărate anul trecut. În valoare, creşterea este de 1,5% pentru produsele FMCG în 2015 faţă de anul anterior, arată studiile GfK care monitorizează consumul casnic.
După scăderea TVA, care a disponibilizat mai mulţi bani pentru consum, clienţii au început să cumpere produse mai scumpe, cum ar fi peşte şi fructe de mare, fructe uscate, miere, cereale pentru mic dejun, cidru, produse speciale de îngrijire a dinţilor, a pielii şi a picioarelor.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Creşterea pieţei datorată uptradingului vine doar prin comerţul modern, unde cifrele arată o tendinţă diferită faţă de comerţul traditional, arată aceleaşi date.
Comportamentul de cumpărare s-a modificat şi el faţă de anii anteriori, în sensul că românii merg mai rar acum la cumpărături, dar cheltuie ceva mai mult.
Două treimi din valoarea coşului anual de cumpărături se duce pe mâncare, adică pe alimentele proaspete şi pe cele cu un termen mai lung de valabilitate.
“Scăderea frecvenţei de cumpărare şi faptul că românii şi-au permis să pună în coş şi produse mai scumpe ne arată o oarecare relaxare a acestora la cumpărături. Ei nu se mai ţin aşa de strict de lista de cumpărături cum o făceau înainte şi, chiar dacă sunt în continuare în căutarea unor oferte bune de preţ, tendinţa de a cumpăra cât mai ieftin pare să se mai fi diminuat”, spune directorul de retail al GfK România, Raluca Răschip.
Creşterea pieţei se datorează în cea mai mare parte creşterii valorii băuturilor. Alte categorii de produse care şi-au modificat evoluţia în comparaţie cu 2014 sunt alimentele ambalate care au scăzut şi cele de îngrijire personală şi de îngrijire a casei care au înregistrat creştere.
Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic în 2015 a tuturor categoriilor de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 3.000 de gospodării, reprezentativ la nivel naţional.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.