Piaţa bunurilor de larg consum (FMCG) a crescut anul trecut cu 3,4% în valoare faţă de 2015, pe seama atât a creşteri cu 3% a volumelor cumpărate, cât şi pe fondul fenomenul de uptrading, de orientare a consumatorilor către produse superioare din punct de vedere al preţului, potrivit unui studiu publicat marţi de GfK România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Anul 2016 a fost al doilea an consecutiv în care consumatorii români au avut un apetit crescut pentru produse mai scumpe şi pentru cheltuieli mai mari, reiese din studiu.

Cercetarea mai arată că, spre deosebire de anul anterior, uptrading-ul s-a regăsit în 2016 atât în comerţul modern, cât şi în cel tradiţional.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Acest fenomen a determinat la nivel naţional o creştere de un punct procentual a mărcilor premium, în defavoarea celorlalte categorii de preţ.

„Românii cumpără mai rar bunuri de folosinţă curentă, dar cheltuie mai mult la un act de cumpărare. Reducerea frecvenţei cu care oamenii merg la cumpărături s-a remarcat exclusiv la categoriile de alimente proaspete, în vreme ce pentru produsele de îngrijire a casei frecvenţa de cumpărare a crescut”, se arată în studiu.

În cadrul bunurilor de folosinţă curentă, alimentele domină în continuare cheltuielile românilor şi cumulează 66%.

Cel mai mare ritm de creştere l-au avut produsele de îngrijire a locuinţei, băuturile şi produsele de îngrijire personală.

Totuşi, dacă luăm în considerare mărimea segmentelor de categorii, alimentele proaspete şi băuturile au fost cele care au contribuit cel mai mult la creşterea pieţei FMCG.

Printre categoriile care au înregistrat creşteri în 2016 sunt: fructele de mare şi peştele, alimentele congelate, fructele exotice (avocado, rodii etc), cidrul, şampania etc.

Comerţul modern acoperă 57% din piaţa totală de FMCG din România. Pe parcursul anului 2016, retailerii moderni au câştigat două puncte procentuale faţă de 2015.

Formatele de tip supermarket şi discount au contribuit cel mai mult la creşterea comerţului modern, câştigând câte o jumătate de punct procentual fiecare. Creşterea acestor formate provine din atragerea unui număr mai mare de cumpărători în magazine şi de o creştere a frecvenţei de cumpărare.

Cu toate că au avut o evoluţie constantă pe parcursul anului 2016 în ceea ce priveşte cota de piaţă, hipermarketurile rămân în continuare cel mai important canal modern, cumulând la nivel naţional mai mult de un sfert dintre vânzările totale de FMCG pentru consum acasă.

În comparaţie cu alţi ani, în 2016 retailerii şi-au mai diminuat ritmul de creştere. Cota de piaţa a celor mai importanţi 10 retaileri s-a mărit doar cu 1 punct procentual (faţă de 3 puncte în 2015).

Printre cei mai activi retaileri, din perspectiva creşterii cotei de piaţă, se numără Lidl şi Profi.

Comerţul tradiţional a avut o evoluţie negativă pe parcursul anului 2016, scăderea de două puncte procentuale fiind determinată de o reducere a frecvenţei cu care românii cumpără din formatele tradiţionale.

Potrivit studiul GfK, spre deosebire de anii anteriori, anul 2017 va fi caracterizat de inflaţie, ca urmare a relaxării fiscale şi a reducerii TVA în 2015 şi 2016, ceea ce anticipează un ritm mai lent de creştere.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.