Curtea de Conturi anunţă, luni, că propune sancţiuni pentru îmbunătăţirea procesului de soluţionare a contestaţiilor privind achiziţiile publice, după ce un audit realizat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a relevat că s-a ajuns şi la 655 de zile pentru soluţionarea unor dosare.
”Curtea de Conturi recomandă completarea legislaţiei privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică (Legea 101/2016) cu măsuri sancţionatorii, cu scopul de a preveni întârzierea depunerii de către autorităţile contractante a documentaţiei necesare soluţionării contestaţiilor”, anunţă, luni, Curtea de Conturi într-un comunicat de presă.
Instituţia precizează că a analizat procesul de soluţionare a contestaţiilor din perspectiva duratei de timp, în cadrul unei misiuni de audit al performanţei realizate la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).
”Misiunea s-a desfăşurat în perioada ianuarie-iunie 2023 şi a vizat activitatea de soluţionare a contestaţiilor de către CNSC în intervalul 2020-2022. În cadrul misiunii, echipa de audit a beneficiat de sprijinul oferit de experţi ai Centrului de Excelenţă în Audit al Oficiului de Responsabilitate Guvernamentală al Statelor Unite ale Americii (GAO)”, a mai transmis Curtea de Conturi.
Instituţia arată că auditul a urmărit determinarea perioadei alocate efectiv pentru soluţionarea contestaţiilor în materie de achiziţii publice, factorii care afectează durata procesului de soluţionare a contestaţiilor şi, după caz, acţiunile care ar putea fi întreprinse pentru realizarea cu celeritate a acestui proces.
”Analiza Curţii de Conturi a relevat că durata medie (27 de zile) a procesului de soluţionare a contestaţiilor a înregistrat, în general, valori conforme cu termenele reglementate, cu toate că acest indicator a fost influenţat de valorile minime şi maxime ale perioadelor înregistrate în realizarea procesului. În unele cazuri, procesul de soluţionare a contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţională în materie de achiziţii publice a fost afectat de întârzieri, ajungând până la o limită maximă de 655 zile. Întârzierile înregistrate au fost generate de un cumul de factori externi”, se mai arată în comunicat.
Curtea de Conturi anunţă că, pornind de la valorile maxime înregistrate, auditul a identificat factorii care au influenţat procesul de soluţionare a contestaţiilor în termenele reglementate, astfel:
Transmiterea cu întârziere a dosarului achiziţiei de către autorităţile contractante
Pentru 31% de contestaţii depuse la CNSC (din totalul de 9.627 contestaţii), autorităţile contractante au transmis cu întârziere copia dosarului achiziţiei. Autorităţile contractante intervievate au motivat că întârzierile sunt generate, de regulă, de resursele limitate de personal de specialitate în domeniul achiziţiilor publice, în raport cu volumul mare al procedurilor de achiziţii derulate simultan.
Publicarea cu întârziere în SEAP a contestaţiei de către autorităţile contractante
În unele cazuri, operatorii economici au depus cereri de intervenţie într-un interval cuprins între 12-35 zile de la data înregistrării contestaţiei la CNSC. În situaţia în care autoritatea contractantă nu publică contestaţia în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), CNSC nu poate emite decizia, deoarece afectează drepturile celorlalţi participanţi sau persoane interesate, care pot interveni în cauză.
Contestaţii formulate în cascadă
Ca urmare a admiterii unei contestaţii, autorităţile contractante au pus în aplicare decizia emisă de CNSC pentru a evita o eventuală sancţionare contravenţională. Însă, au fost identificate situaţii în care acţiunea de punere în aplicare a deciziei CNSC a generat alte contestaţii. Conform reglementărilor legale, gestionarea dosarului până la emiterea deciziei trebuie să respecte toţi paşi procedurali. Astfel, formularea contestaţiilor în cascadă afectează, pe principiul dominoului, activitatea completului, conducând la prelungirea termenelor de soluţionare a altor dosare datorită volumului mare de cauze aflate pe rol într-o anumită perioadă de timp. De asemenea, au fost identificate plângeri formulate împotriva deciziei CNSC, iar motivarea hotărârii instanţei de judecată privind casarea deciziei CNSC a fost redactată cu întârziere şi a avut ca efect depăşirea termenului legal de 7 zile.
Pentru îmbunătăţirea procesului de soluţionare a contestaţiilor privind achiziţiile, Curtea de Conturi recomandă:
• Responsabilizarea autorităţilor contractante privind transmiterea în termenul legal a documentaţiei necesară soluţionării contestaţiilor;
• Implementarea unui program structurat de formare şi perfecţionare a pregătirii profesionale a funcţionarilor publici şi personalului contractual cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice;
• Analiza necesităţii completării legii cu măsuri sancţionatorii cu scopul de a preveni întârzierea depunerii documentaţiei de soluţionare a contestaţiilor;
• Interconectarea şi interoperabilitatea SEAP cu baza de date a CNSC astfel încât contestaţiile formulate de operatorii economici să devină publice de la data înregistrării la CNSC;
• Colaborarea CNSC cu completurile specializate în materia achiziţiilor publice, nou înfiinţate la nivelul Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi pentru achiziţii publice, în ceea ce priveşte armonizarea metodologiei aplicabile în procesul de soluţionare a contestaţiilor.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.