Patru ministere au plătit 97,1 milioane lei, cu TVA, pentru produse şi licenţe software neutilizate, neimplementate, cu dificultăţi în exploatare sau cu defecţiuni, în perioada ianuarie 2011 - 31 iulie 2016, iar UTI, Teamnet şi Siveco se află pe lista celor mai mari contractori, potrivit unui raport al Corpului de Control al premierului.
Cele patru ministere sunt Ministerul Dezvoltării Regionale (44,8 milioane lei cheltuiţi pe produse neutilizate), Ministerul Finanţelor (23,75 milioane lei), Ministerul Comunicaţiilor (17,3 milioane lei) şi Ministerul Fondurilor Europene (11,36 milioane lei).
Suma reprezintă 88% din suma totală plătite de instituţiile statului pentru programe neutilizate sau cu probleme în funcţionare.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
”Astfel, un număr de nouă entităţi publice împreună cu unităţile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora au plătit suma de 110,3 milioane lei pentru produse/licenţe software instalate, dar neutilizate, neimplementate sau identificate cu dificultăţi în exploatare sau cu defecţiuni, din diverse cauze”, se arată în raport.
Corpul de control a constatat că 19 entităţi publice au achiziţionat produse şi licenţe software şi au încheiat peste 10.000 de contracte/comenzi, în valoare totală de 3,73 miliarde lei, pentru care a fost plătită suma totală de 3,131 miliarde lei.
Cele mai mari sume pentru contractele încheiate cu instituţiile publice au fost încasate de firmele Siveco Romania (377 milioane lei), Teamnet (261 milioane lei) şi UTI Grup (108 milioane lei).
Agenţia pentru Agenda Digitală a României a încheiat, în 2014, un contract cu grupul UTI, controlat de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu, având ca obiect dezvoltarea noului sistem de licitaţii publice SICAP.
Preţul convenit în contract a fost de 27,16 milioane lei, cu TVA, iar reprezentanţii agenţiei au precizat că „sistemul informatic se află în curs de livrare, nefiind încă acceptat şi lansat în producţie”.
Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, subordonată Ministerului Dezvoltării Regionale, a încheiat în 2015 un contract cu firmele UTI, Bion Advanced Support Team şi Eguilde, având ca obiect servicii de consultanţă şi achiziţia infrastructurii necesare pentru sistemul informatic de culegere a datelor din Registrul Agricol Naţional.
Preţul convenit în contract a fost de 26,2 milioane lei, cu TVA, acesta fiind finanţat din fonduri europene. Sistemul informatic nu se află în utilizare, contractul fiind suspendat din cauza lipsei finanţării din fonduri structurale, potrivit raportului.
Inspectoratul de Stat în Construcţii, aflat în subordinea Ministerul Dezvoltării Regionale, a încheiat în 2012 un contract cu asocierea formată din firmele E-Factor Solutions, Siveco şi Information Business Consulting, evaluat la 22,6 milioane lei, cu TVA.
Contractul avea ca obiect achiziţia unui sistem informatic destinat managementului activităţii inspectoratului.
Corpul de control al premierului a efectuat în cursul anului 2015 verificări la 12 structuri teritoriale ale Inspectoratului de Stat şi a constatat numeroase nereguli cu privire la funcţionarea sistemului informatic.
Ministerul Fondurilor Europene a încheiat în 2010 un contract cu Teamnet, lider de proiect, în asociere cu firmele Asesoft şi Archidata, având ca obiect „Sistem Informatic Integrat de Management (SIM-POSDRU)”.
Preţul convenit în contract a fost de 21 milioane lei, cu TVA. Sistemul informatic nu a fost folosit şi nu au fost îndeplinite toate cerinţele din caietul de sarcini, potrivit raportului.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), subordonată Ministerului Finanţelor a încheiat un acord cadru în 2011 cu IBM România privind furnizarea de soluţii software, valoarea fiind estimată la 16,25 milioane lei, cu TVA, dar plăţile făcute în cadrul acestui contract sunt de 17,14 milioane lei, cu TVA.
Pentru trei contracte din patru, serviciile au fost executate şi recepţionate, iar contractul numărul 4 a fost ”anulat prin acordul amiabil al părţilor”.
Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a încheiat în 2015 un contract cu asocierea formată din firmele Certsign 23, UTI, Stefadina Comserv, Expert Research.
Contractul, evaluat la 14,46 milioane lei, cu TVA, are ca obiect prestarea de servicii de arhivare electronică şi semnătură electronică. Reprezentanţii agenţiei au menţionat că sistemul informatic „este fără recepţie finală şi încheiat cu neregularităţi”.
ANAF a încheiat în 2013 un contract cu asocierea formată din firmele Ernst &Young şi Bull – SAS, evaluat la 10,9 milioane lei, cu TVA. Acordul avea ca obiect servicii pentru actualizarea sistemului informatic de administrare a creanţelor fiscale. Pentru două contracte subsecvente, serviciile au fost executate şi recepţionate.
În cadrul unui contract, potrivit raportului, serviciile nu au fost executate complet şi nu au fost recepţionate până la data de 31 decembrie 2015, data oficială de încetare a contractului, motiv pentru care aplicaţia informatică dezvoltată la nivel central nu este pusă în producţie.
„Având în vedere faptul că acordul cadru nu şi-a atins încă obiectivul final, în sensul că prestatorul nu a furnizat aplicaţia informatică conformă cerinţelor şi calităţii prevăzute în propunerea tehnică, această aplicaţie nu este pusă în producţie, fiind instalată pe serverele de test din centrul de date primar. Aplicaţia este accesibilă prin web, ca urmare nu rezidă pe staţiile utilizatorilor. Utilizatorii finali din structurile ANAF pot accesa aplicaţia prin browser, conform drepturilor acordate”, se arată în raport.
Ministerul Transporturilor a încheiat în 2012, cu grupul UTI, un contract estimat la 3,55 milioane lei, cu TVA, cu o durată de cinci luni, având ca obiect achiziţia de servicii necesare derulării unui sistem naţional pentru suportul aviaţiei civile.
Potrivit raportului, produsele software achiziţionate au corespuns cerinţelor, dar platforma software este nefuncţională.
Ministerul Educaţiei a încheiat cu firma software Arwen Professional Services, fosta The Red Point, un contract de 3,08 milioane lei, cu TVA, cu durata cuprinsă între noiembrie 2010 şi ianuarie 2014, având ca obiect „Calitate, inovare, comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor din învăţământul superior”.
Potrivit raportului, „aplicaţia nu este transferată la beneficiar în momentul de faţă”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...