Guvernul a aprobat miercuri reorganizarea CNADNR în două noi companii, dintre care CNIR se va ocupa de proiectarea şi construcţia de autostrăzi, drumuri expres şi naţionale, iar CNAIR se va ocupa de închiderea actualelor şantiere şi de întreţinerea drumurilor construite în România.
"Se înfiinţează Compania Naţională de Investiţii Rutiere SA (CNIR), o companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere, iar CNADNR se transformă în CNAIR, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere", a anunţat ministrul Transporturilor, Sorin Buşe.
Noua companie CNIR va începe să funcţioneze efectiv din 2017 şi se va ocupa de construcţia, proiectarea, reabilitarea, modernizarea şi repararea autostrăzilor pe perioada de garanţie tehnică, va construi drumuri expres, naţionale, variante de ocolire, va executa lucrări în regie proprie şi va asigura dezvoltarea infrustructurii, precum şi concesionarea spaţiilor de servicii.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
În atribuţiile CNIR vor intra proiecte precum Centura sud Bucureşti, autostrada Sibiu-Piteşti, autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni.
Vechea CNADNR - CNAIR - se va ocupa de întreţinerea drumurilor naţionale şi de autostrăzi, dar va încheia şi şantierele deschise în acest moment, oricare ar fi ele.
"În momentul în care aceste autostrăzi vor fi finalizate se va decide ce se va întâmpla cu angajaţii care lucrează la aceste proiecte, având în vedere că de construcţie şi proiectare se va ocupa cealaltă companie", a precizat ministrul.
Fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, a anunţat încă din luna mai că CNADNR va fi spartă în două companii distincte, una destinată investiţiilor şi contrucţiei de autostrăzi, iar alta specializată pe lucrări de reparaţii şi mentenanţă, pentru o mai bună eficientizare a activităţii.
Pricipalul motiv pentru reorganizarea companiei este întârzierea implementării proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri europene.
”(...) întârzierea implementării proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană are impact direct asupra pierderii de sume alocate României prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, context care impune reglementarea unor măsuri pentru diminuarea acestei categorii de risc”, se arată în motivarea publicată de minister.
Premierul Dacian Cioloş a menţionat, în luna iulie, că situaţia de la CNADNR este principala cauză a schimbării fostului ministru al Transporturilor.
”La Transporturi am decis acest lucru pentru că domnul ministru (Dan Costescu - n. red.) a făcut mai multe lucruri, dar am fost nemulţumit de cum a progresat reforma CNADNR. Este o structură foarte stufoasă şi clar ineficientă”, a spus atunci Cioloş.
Premierul a amintit că întârzierea reformei în companie a dus şi la întârzieri în execuţia unor lucrări de infrastructură, cum ar fi tronsonul de autostradă Lugoj-Deva.
CNIR va avea drept obiect principal de activitate proiectarea, construirea şi repararea pe perioadele de garanţie tehnică a autostrăzilor până la data predării către CNAIR. Compania ar urma să se ocupe şi de proiectarea şi construirea de drumuri expres, drumuri naţionale şi centurile oraşelor.
CNIR va face şi unele lucrări în regie proprie şi va încasa lunar de la CNAIR 15% din rovignetă şi din tarifele de trecere a podurilor. Compania se va ocupa şi de concesionarea spaţiilor de servicii situate de-a lungul autostrăzilor şi a drumurilor expres.
Remuneraţia brută minimă pentru funcţiile de bază, din cadrul CNIR, este de 2,97 ori salariul minim pe economie, care este în prezent de 1.250 lei, ceea ce va însemna o sumă de 3.712 lei. Remuneraţia brută minimă pentru funcţiile conexe sau de suport, nivel debutant, din cadrul CNIR, va fi de 1,782 ori salariul minim pe economie, adică 2.228 lei. La nivel de director, salariul maxim brut lunar poate ajunge la circa 36.400 lei.
Capitalul social iniţial al CNIR este în valoare de 50 milioane lei şi este subscris integral în numerar de statul român în calitate de acţionar unic care va controla compania prin Ministerul Transporturilor. Capitalul social este divizat în cinci milioane de acţiuni cu o valoare nominală de 10 lei fiecare, deţinute în totalitate de Ministerul Transporturilor.
”Un procent de maxim 15% din valoarea acţiunilor deţinute de statul român în capitalul social al CNIR poate fi tranzacţionat la bursă sau poate fi vândut în mod direct către instituţiile financiare internaţionale cu aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor”, se arată în proiect.
CNIR se poate privatiza, statul având opţiunea de a păstra pachetul majoritar de acţiuni. Compania va fi condusă de un consiliu de admnistraţie format din 7-9 membri, cu mandat de patru ani.
CNAIR va prelua toate drepturile şi obligaţiile CNADNR, care reies din contractele deja încheiate şi din litigiile aflate în desfăşurare.
Compania de administrare se va finanţa din venituri proprii, fonduri externe nerambursabile, credite interne şi externe contractate în nume propriu şi alocaţii de la bugetul de stat. CNAIR se va ocupa de colectarea tarifului de utilizare şi de trecere pe reţeaua de autostrăzi, drumuri expres şi drumuri naţionale.
CNAIR se va ocupa de proiectarea, repararea, administrarea, întreţinerea şi exploatarea drumurilor din România şi va finanţa proiectele aflate în administrare la data intrării în vigoare a ordonanţei, inclusiv exproprieri potrivit prevederilor legale în vigoare pentru proiectele pe care le are în implementare.
CNADNR, o companie-mamut, cu bugete de miliarde de lei în fiecare an, este în vizorul procurorilor anticorupţie şi a corpului de control al premierului, din cauza mai multor suspiciuni legate de nereguli.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.