Camera Deputaţilor a adoptat, decizional, un proiect care aprobă ordonanţa de urgenţă 25/2019 privind protecţia know-how-ului şi a informaţiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale împotriva dobândirii, utilizării şi divulgării ilegale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Legea merge la promulgare.
Ordonanţa de urgenţă 25/2019 are ca obiect de reglementare transpunerea unor prevederi din Directiva (UE) 2016/943 a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2016 privind protecţia know-how-ului şi a informaţiilor de afaceri nedivulgate (secrete comerciale) împotriva dobândirii, utilizării şi divulgării ilegale, în vederea stabilirii la nivel naţional a cadrului normativ privind protecţia secretelor comerciale, precum şi a mecanismului reparator în cazul dobândirii, utilizării sau divulgării ilegale a acestora, şi anume accesul la o instanţă, măsuri provizorii şi asigurătorii, posibilitatea obţinerii de daune interese, precum şi sancţiuni în cazul nerespectării prevederilor legale. Totodată, din perspectiva armonizării actelor normative în materie, proiectul modifică corespunzător Legea 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Legea concurenţei 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează normele de protecţie împotriva dobândirii, utilizării şi divulgării ilegale a secretelor comerciale.
Ordonanţă de urgenţă nu aduce atingere: „a) exercitării dreptului la libertatea de exprimare şi de informare, astfel cum este prevăzut în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, denumită în continuare Carta, inclusiv respectarea libertăţii şi pluralismului mijloacelor de informare în masă; b) aplicării normelor naţionale sau ale Uniunii Europene care le impun deţinătorilor de secrete comerciale să divulge informaţii, inclusiv secrete comerciale, din raţiuni de interes public, publicului ori autorităţilor administrative sau judiciare în vederea exercitării atribuţiilor autorităţilor respective; c) aplicării normelor naţionale sau ale Uniunii Europene care impun sau permit instituţiilor şi organelor Uniunii Europene sau autorităţilor publice naţionale să divulge informaţiile furnizate de societăţi pe care respectivele instituţii, organe sau autorităţi le deţin în temeiul obligaţiilor şi prerogativelor stabilite de dreptul intern sau al Uniunii Europene şi în conformitate cu acestea; d) autonomiei partenerilor sociali şi dreptului acestora de a încheia acorduri colective, în conformitate cu dreptul Uniunii Europene şi legislaţia şi practicile naţionale”, conform proiectului.
Prezenta ordonanţă de urgenţă nu constituie temei pentru limitarea mobilităţii angajaţilor.
În special, în legătură cu exercitarea acestei mobilităţi, prezenta ordonanţă de urgenţă nu oferă niciun temei pentru: a) limitarea utilizării de către angajaţi a informaţiilor care nu constituie secret comercial; b) limitarea utilizării de către angajaţi a experienţei şi a competenţelor dobândite în mod onest ca urmare a desfăşurării normale a activităţii lor profesionale; c) impunerea oricărei restricţii suplimentare angajaţilor în cadrul contractelor lor de muncă, altele decât restricţiile impuse în conformitate cu dreptul Uniunii Europene sau cel intern”, mai spune sursa citată.
Dobândirea, utilizarea şi divulgarea legală de secrete comerciale
(1) Dobândirea unui secret comercial este considerată legală în cazul în care secretul comercial este obţinut prin oricare dintre următoarele mijloace:
- a) descoperirea sau crearea independentă;
- b) analiza, studierea, dezasamblarea sau testarea unui produs sau a unui obiect care a fost făcut public sau care se află în mod legal în posesia celui care a dobândit informaţiile şi căruia nu i se aplică nicio obligaţie valabilă din punct de vedere legal de a limita dobândirea secretului comercial;
- c) exercitarea dreptului angajaţilor şi al lucrătorilor sau al reprezentanţilor angajaţilor sau al lucrătorilor la informare şi la consultare în conformitate cu dreptul Uniunii Europene, cu dreptul intern şi practica naţională;
- d) orice altă practică care, în condiţiile date, este conformă cu practicile comerciale loiale, care nu contravine uzanţelor cinstite sau principiului general al bunei-credinţe şi care nu produce sau nu este susceptibilă să producă pagube participanţilor la piaţă.
„Dobândirea, utilizarea sau divulgarea unui secret comercial este considerată legală în măsura în care o astfel de dobândire, utilizare sau divulgare este impusă sau permisă în temeiul dreptului Uniunii Europene sau al dreptului naţional”, mai spune sursa citată.
Deţinătorii de secrete comerciale pot solicita instanţei de judecată competente aplicarea măsurilor, procedurilor şi acţiunilor reparatorii prevăzute de lege pentru a preveni sau împiedica dobândirea, utilizarea sau divulgarea ilegală a secretelor lor comerciale sau pentru a obţine reparaţii în urma unor astfel de fapte, mai arată proiectul.
Totodată, dobândirea unui secret comercial fără consimţământul deţinătorului secretului comercial este considerată ilegală ori de câte ori este efectuată prin:
a) accesul neautorizat, însuşirea sau copierea oricăror documente, obiecte, materiale, substanţe sau fişiere electronice care se află în mod legal sub controlul deţinătorului secretului comercial şi care conţin secretul comercial sau din care poate fi dedus acesta;
b) orice alt comportament care, în circumstanţele date, contravine practicilor comerciale loiale.
„Utilizarea sau divulgarea unui secret comercial este considerată ilegală ori de câte ori este săvârşită, fără consimţământul deţinătorului secretului comercial, de către o persoană care îndeplineşte oricare dintre următoarele condiţii: a) a dobândit secretul comercial în mod ilegal; b) încalcă un acord de confidenţialitate sau orice altă obligaţie de a nu divulga secretul comercial; c) încalcă o obligaţie contractuală sau de altă natură care limitează utilizarea secretului comercial”, mai indică propunerea legislativă.
Totodată, dobândirea, utilizarea sau divulgarea unui secret comercial este considerată ilegală atunci când o persoană, în momentul dobândirii, utilizării sau divulgării, avea cunoştinţă sau ar fi trebuit să aibă cunoştinţă, în circumstanţele date, de faptul că secretul comercial a fost obţinut, direct sau indirect, de la o altă persoană care a utilizat sau a divulgat secretul comercial ilegal.
„Producerea, oferirea sau introducerea pe piaţă a mărfurilor care contravin normelor sau importul, exportul sau depozitarea unor astfel de mărfuri în aceste scopuri este, de asemenea, considerată drept o utilizare ilegală a unui secret comercial atunci când persoana care desfăşoară astfel de activităţi avea cunoştinţă sau ar fi trebuit să aibă cunoştinţă, în circumstanţele date, de faptul că secretul comercial a fost utilizat în mod ilegal (...) aplicându-se în mod corespunzător”, conform sursei amintite.
Există şi nişte excepţii introduse prin amendamente admise la acest proiect de lege, acestea fiind următoarele:
„- Solicitarea de aplicare a măsurilor, a procedurilor şi a acţiunilor reparatorii prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă este respinsă în cazul în care presupusa dobândire, utilizare sau divulgare a secretului comercial a avut loc în oricare dintre următoarele cazuri:
a) pentru exercitarea dreptului la libertatea de exprimare şi de informare, astfel cum este prevăzut în Cartă şi în dreptul intern, inclusiv respectarea libertăţii şi pluralismului mijloacelor de informare în masă;
b) pentru dezvăluirea unei abateri, a unei fapte reprobabile sau a unei activităţi ilegale, cu condiţia ca pârâtul să fi acţionat în scopul protejării interesului public general;
c) divulgarea de către angajaţi reprezentanţilor acestora ca parte a exercitării legitime de către reprezentanţii respectivi a funcţiilor lor în conformitate cu dreptul Uniunii Europene sau cu dreptul intern, cu condiţia ca divulgarea să fi fost necesară pentru această exercitare legitimă;
d) în scopul protejării unui interes legitim recunoscut în dreptul Uniunii Europene sau în cel intern”.
Pentru protecţia secretului comercial împotriva dobândirii, utilizării şi divulgării ilegale, deţinătorul acestuia se poate adresa tribunalului.
„- Măsurile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă au în vedere următoarele principii: a) asigurarea proporţionalităţii acestora în raport cu obiectivul urmărit; b) evitarea creării de obstacole în calea comerţului legitim pe piaţa internă; c) instituirea de garanţii corespunzătoare împotriva utilizării lor abuzive.
- La aplicarea măsurilor, procedurilor şi acţiunilor reparatorii prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, instanţa se va asigura că acestea: a) sunt corecte şi echitabile; b) nu presupun o complexitate sau costuri inutile, termene nerezonabile sau întârzieri nejustificate; şi c) sunt eficace şi au un efect disuasiv”, mai arată proiectul.
Dreptul la acţiunea privind protecţia secretelor comerciale împotriva dobândirii, utilizării şi divulgării ilegale se prescrie în termen de 6 ani. Acest termen începe să curgă de la data la care reclamantul a cunoscut sau ar fi trebuit să cunoască dobândirea, utilizarea sau divulgarea ilegală a secretului comercial de către autorul încălcării.
„La cererea deţinătorului secretului comercial, instanţa poate dispune oricare dintre următoarele măsuri provizorii şi asigurătorii împotriva presupusului autor al încălcării:
a) încetarea sau, după caz, interzicerea, cu titlu provizoriu, a utilizării sau a divulgării secretului comercial;
b) interdicţia de a produce, oferi, introduce pe piaţă sau utiliza mărfuri care contravin normelor ori de a importa, exporta sau depozita astfel de mărfuri în scopurile menţionate;
c) indisponibilizarea mărfurilor suspectate de a încălca normele, inclusiv a mărfurilor importate, astfel încât să se împiedice intrarea sau circulaţia acestora pe piaţă”, mai spune sursa precizată.
Ca alternativă la măsurile prevăzute mai sus, instanţa poate dispune ca orice continuare a presupusei utilizări ilegale a unui secret comercial să facă obiectul constituirii unei cauţiuni stabilite de instanţă destinată să asigure despăgubirea deţinătorului secretului comercial.
În plus, este interzisă divulgarea unui secret comercial în schimbul constituirii unor garanţii.
Pe 28 mai 2019, Senatul a adoptat proiectul, în calitate de prim for sesizat, iar Camera Deputaţilor a adoptat decizional, iniţiativa legislativă. Astfel, legea merge la promulgare.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.