Turismul românesc este pus în pericol prin măsuri fiscale restrictive, ignorând potenţialul de dezvoltare economică, arată Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT). Potrivit patronatului, eliminarea voucherelor de vacanţă pentru sectorul bugetar ar încuraja reapariţia turismului ”la negru” şi ar diminua numărul investiţiilor. Mărirea TVA la hoteluri şi restaurante la 19% ar conduce la o majorare de minim 10% a costurilor serviciilor turistice din România dar mai ales la probleme sociale şi la adâncirea deficitului bugetar.
”În căutare de soluţii pentru a stabiliza bugetul, Guvernul vehiculează în ultima perioadă propuneri de mărire a fiscalităţii în România. Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) ia poziţie faţă de propunerile recente ale unor reprezentanţi ai Guvernului României de eliminare a voucherelor de vacanţă pentru angajaţii bugetari şi de creştere a taxelor pentru industria turismului. În contextul discuţiilor privind dezvoltarea acordării de vouchere şi angajaţilor din sectorul privat, aceste măsuri ar prezenta un impact negativ major asupra turismului şi economiei naţionale, cu potenţial de a îndrepta ţara spre recesiune. Astfel, România ar risca pierderea unei oportunităţi valoroase. Guvernul ar arunca în aer potenţialul turismului românesc prin anularea voucherelor de vacanţă pentru angajaţii bugetari, în timp ce alţi angajaţi din sectorul privat ar putea beneficia de aceste facilităţi. Decizia limitativă ar ameninţa atât echitatea, cât şi dezvoltarea turismului din ţară”, arată ANAT.
Voucherele de vacanţă reprezintă o facilitate importantă pentru toţi angajaţii, indiferent că sunt bugetari sau din mediul privat, precum şi o gură de oxigen pentru industrie şi au avut până în prezent un impact pozitiv considerabil asupra turismului din România.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Acestea au determinat o dublare a numărului de unităţi clasificate precum şi creşterea evidentă a investiţiilor în sectorul de cazare. Eliminarea acestei facilităţi va afecta supravieţuirea şi dezvoltarea structurilor de cazare, aducând prejudicii semnificative industriei, consider ANAT.
”ANAT a aflat cu surprindere de intenţia Guvernului României de a anula voucherele de vacanţă acordate bugetarilor, în condiţiile în care tocmai se discută despre acordarea de vouchere şi angajaţilor firmelor private. De asemenea, taxarea excesivă ar constitui un obstacol enorm pentru creşterea turismului. Intenţia de creştere a TVA la hoteluri şi restaurante la 19% va conduce la o majorare de minim 10% a costurilor serviciilor turistice din România, dar mai ales la probleme sociale şi la adâncirea deficitului bugetar. Mai grav, după ce impozitul pe dividende a crescut de la începutul anului, de la 5 la 8%, se are în vedere creşterea la 10%. De ce nu se gândeşte Guvernul României la reducerea cu seriozitate a cheltuielilor bugetare, şi vede ca primă soluţie creşterea taxelor? Într-o perioadă deja dificilă pentru industrie, o astfel de măsură ar putea determina reducerea atractivităţii turistice a ţării noastre şi scăderea numărului de turişti”, declară Alin Burcea, prim vicepreşedinte ANAT.
Importanţa unei viziuni de ansamblu este esenţială, iar ANAT atrage atenţia că sectorul turistic reprezintă o investiţie absolut necesară pentru economia ţării şi pentru imaginea României în lume. Guvernanţii ar trebui să adopte măsuri inteligente şi eficiente, care să promoveze creşterea fiscalizării în turism, iar voucherele de vacanţă ar trebui să rămână o soluţie pentru stimularea acestui domeniu.
”ANAT se alătură specialiştilor economici şi ai patronatelor care trag un semnal de alarmă serios privind impactul grav negativ al acestor măsuri asupra economiei. Mărirea TVA a doua oară, în scurt timp, în turism, ar duce la creşteri ale preţurilor in lanţ. Această măsură ar duce economia în zona gri de subzistenţă şi ar accelera spirala negativă a consumului. În toate ţările din jur, turismul are o cotă de TVA redusă. De altfel, turismul, atât de grav afectat de pandemie şi de proximitatea războiului, a fost compensat mult mai puţin în România decât în restul Europei. Măsura Horeca 2 anunţată drept certă şi inclusă într-o OUG anul trecut, nu s-a mai materializat, iar firmele din turism, decapitalizate şi fără personal calificat, au fost lăsate să se descurce cum pot. Incomingul românesc e încă la jumătate faţă de 2019, revenindu-şi cel mai greu”, subliniază Adrian Voican, vicepreşedinte ANAT şi vicepreşedinte al Consiliului Consultativ al Turismului din România.
Investiţiile din turism încurajate de politicile anterioare, de stabilitatea voucherelor de vacanţă pe minim 5 ani, sunt puse în pericol acum prin vehicularea unor variante care să supraimpoziteze sau chiar să oprească acordarea lor.
”Chiar dacă aceste măsuri nu se vor adopta în realitate, până la urmă, discutarea lor în spaţiul public aruncă în aer bruma de încredere, stabilitate şi predictibilitate în economie. În condiţiile unei crize inflaţioniste care s-a propagat spre România, măsurile trebuie să uşureze povara fiscală asupra contribuabililor, ca să poată accelera economia. Aceste măsuri de suprafiscalizare ar îngenunchea economia naţională şi ar spori numărul firmelor care intră în faliment şi al şomerilor, în condiţiile unei cereri evident tot mai scăzute, cauzată de lipsa puterii de cumpărare. De asemenea, ne-ar scoate definitiv de pe harta turismului internaţional şi ar adânci handicapul deja existent faţă de destinaţiile concurente”, spun reprezentanţii ANAT.
ANAT îndeamnă guvernanţii să reconsidere aceste propuneri fiscale restrictive, să gândească în perspectivă, pe termen mediu şi lung, şi să privească turismul drept o investiţie strategică pentru economia României. Este nevoie de măsuri coerente şi sprijin eficient pentru dezvoltarea industriei turistice, astfel încât aceasta să poată continua să contribuie semnificativ la bugetul de stat şi să reprezinte o sursă de mândrie, un plus financiar dar şi de imagine pentru întreaga ţară.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.