Informarea corectă a operatorilor de transport rutier rămâne o provocarea în cazul unui Brexit fără acord, având în vedere incertitudinea persistentă în ceea ce priveşte natura ieşirii Marii Britanii din Uniunii Europene (UE), potrivit unei analize publicate de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
În 27 martie, Camera Comunelor a respins, prin vot, toate cele opt ”alternative” la Brexit, deşi până la sfârşitul acestei săptămâni ar trebui să aprobe acordul de retragere dintre Regatul Unit şi Uniunea Europeană, dacă se doreşte ca termenul limită de ieşire a Marii Britanii din UE să fie prelungit până în 23 mai 2019.
Dacă nu se va întâmpla asta, termenul limită va fi 13 aprilie, fără acord. În acest context de incertitudine, informarea corectă a operatorilor de transport rămâne o provocare, potrivit UNTRR.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
”Având în vedere incertitudinea persistentă în ceea ce priveşte natura ieşirii Marii Britanii din UE şi o posibilă relaţie post-Brexit între UE şi Regatul Unit, furnizarea informaţiilor corecte pentru operatorii de transport rutier de marfă şi logistică rămâne o provocare. Scopul acestei informări este de a furniza informaţii cu privire la aspectele în care există deja certitudine şi de a atrage atenţia asupra eventualelor acţiuni suplimentare. Precauţia rămâne esenţială datorită incertitudinii situaţiei”, se arată în analiză.
Încă de la sfârşitul anului 2018, Comisia Europeană (CE) a sporit pregătirile pentru un potenţial Brexit fără acord. Astfel, în 19 decembrie 2018, a fost prezentat un plan de contingenţă care cuprinde o serie de propuneri legislative în cazul în care Regatul Unit ar părăsi UE fără un acord.
”Planul şi propunerile legislative conţin măsuri unilaterale ale UE privind accesul la piaţa UE a transportatorilor rutieri stabiliţi în Regatul Unit. Regulamentul final a fost adoptat la 19 martie 2019 şi va intra în vigoare în ziua ieşirii Marii Britanii din UE, în cazul în care nu există un acord. Regatul Unit intenţionează să adopte prin reciprocitate orice măsuri adoptate de UE27”, se arată în analiză.
UE îşi intensifică activitatea contingentă în domeniul vamal
De asemenea, UE îşi intensifică activitatea contingentă în domeniul vamal. Guvernul Regatului Unit şi mai multe state membre ale UE27 au luat, de asemenea, măsuri contingente pentru a permite continuitatea pe o perioadă de tranziţie într-un scenariu fără acord şi au publicat informaţii suplimentare referitoare la procedurile vamale şi cerinţele privind transport rutier de marfă şi logistică.
”În cazul în care nu se va ajunge la niciun acord până la 13 aprilie 2019, operatorii de transport rutier de marfă şi logistică din UE, SEE şi Regatul Unit vor fi obligaţi să respecte formalităţile vamale. Mărfurile vor trebui declarate pentru import şi export. Operatorii de transport rutier de marfă şi logistică nu sunt responsabili pentru acest lucru, dar vor trebui să se asigure că deţin documentaţia vamală şi declaraţia de export corespunzătoare pentru încărcătură înainte de plecarea în cursă”, se arată în analiză.
Astfel, vehiculele pot fi întoarse, ţinute la graniţă sau pot fi sancţionate în cazul în care documentaţia vamală este incompletă, potrivit UNTRR. Totodată, în cazul în care va fi convenit un acord de liber schimb UE-Regatul Unit, Regatul Unit ar dori să urmărească o conectivitate continuă şi un acces liberalizat, care să includă operaţiuni de transport de la un punct la alt punct (bilateral), tranzit, terţă ţară şi cabotaj, fără a fi nevoie de autorizaţii, iar un astfel de acord devine din ce în ce mai puţin probabil pe termen scurt.
”În data de 13 aprilie 2019, în cazul în care nu se va încheia un acord, Regatul Unit a confirmat că va continua să recunoască licenţa comunitară pentru a se asigura că operatorii de transport din UE şi SEE pot continua să transporte mărfuri spre şi din Regatul Unit. Pentru operatorii de transport rutier de marfă şi logistică stabiliţi în Regatul Unit, licenţele comunitare şi copiile lor conforme eliberate de autorităţile competente din Regatul Unit pot fi utilizate în continuare în temeiul regulamentului UE de contingenţă şi vor fi înlocuite cu un echivalent britanic după expirarea acestora”, se arată în analiză.
Regulamentul UE privind normele comune care asigură conectivitatea de bază a transportului rutier de mărfuri şi de persoane cu privire la retragerea Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din Uniune, adoptat de Consiliu la 19 martie 2019, asigură acces liberalizat pe termen scurt pentru transportatorii stabiliţi în Regatul Unit până la 31 decembrie 2019, în cazul în care nu va exista un acord între UE şi Marea Britanie.
De asemenea, şi Regatul Unit va asigura, prin reciprocitate, acces liberalizat pentru transportatorii stabiliţi în UE şi SEE. Aceasta înseamnă că vor rămâne în vigoare anumite regulamente, astfel încât transportatorii din UE care deţin o licenţă comunitară pot continua să îşi desfăşoare activităţile în Marea Britanie, inclusiv să efectueze operaţiuni de cabotaj şi tranzit, fără a avea nevoie de o autorizaţie de transport. La 13 aprilie 2019, transportatorii din UE nu vor avea nevoie de autorizaţii CEMT pentru operaţiunile de transport în Marea Britanie, potrivit UNTRR.
”Începând cu 13 aprilie 2019, în cazul în care nu există un acord, Marea Britanie va deveni o ţară terţă şi dacă va ieşi fără un acord, vor fi introduse formalităţi vamale. Regatul Unit a aderat la Convenţia privind regimul de tranzit comun (CTC). Carnetele TIR, de asemenea, se vor putea utiliza. În cazul unui Brexit fără acord, nu va exista o perioadă de tranziţie pentru respectarea procedurilor vamale care se vor aplica începând cu 13 aprilie 2019”, se arată în analiză.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.