Compania Naţională „Administraţia Canalelor Navigabile” vrea să investească 123,21 milioane lei, inclusiv TVA, în modernizarea fronturilor de aşteptare la Portul Medgidia, arată un proiect de Hotărâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii, publicat în dezbatere de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Durata de execuţie a investiţiei este de 12 luni.
”Urmare a studiului de fezabilitate realizat de ACN pentru modernizarea fronturilor de aşteptare (amonte şi aval) de portul Medgidia, valoarea lucrărilor este estimată la 123.213.000 lei cu TVA, din care C+M reprezintă 74.044.000 lei. Durata de execuţie a investiţiei este de 12 luni. Investiţia este inclusă în cadrul proiectului transnaţional FAIRway Danube II, finanţat prin Mecanismul de Interconectare al Europei, contract de finanţare 101122575-22-EU-TC-FAIRway Danube II. Astfel, finanţarea obiectivului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”, se arată în Nota de fundamentare.
La fronturile de aşteptare amonte si aval din gura de intrare în Portul Medgidia se efectuează numai operaţiuni tehnice (desfacere-refacere convoaie) şi nu de încărcare-descărcare. La aceste fronturi poate acosta orice tip de navă admisă pe canal.
”Datorită stării tehnice precare, a elementelor constructive ale Duc D’albi lor şi pasarelelor care au fost deteriorate şi căzute în apă, nu este posibilă acostarea în condiţii de siguranţă a convoaielor de barje ce au ca destinaţie de operare a mărfurilor în portul Medgidia sau acostarea în condiţii de siguranţă a navelor in tranzit catre portul Constanta în cazul în care navigaţia pe canal este închisă din motive meteorologice. Frontul din amonte nu are asigurată securizarea/împrejmuirea acestuia cu gard de protecţie. Fronturile de acostare nu au fost prevăzute cu iluminat pe timp de noapte. Accesul personalului navigant de la cheu către fronturi este întrerupt. La solicitarea comandanţilor, nu există posibilitatea furnizării de energie electrică către nave”, se menţionează în document.
În anul 2024 s-a efectuat o expertiză tehnică la aceste construcţii şi amenajări hidrotehnice, expertiză care a recomandat repararea avariilor şi degradărilor constatate pentru a reda fronturilor de aşteptare funcţionalitatea necesară.
”Lucrările sunt necesare, în principal, la suprastructura şi infrastructura Duc D’Albilor avariaţi, pasarela pietonală din lungul fronturilor de acostare, pasarela pietonală de legătură cu malul, amortizorii de acostare, bolarzii, balustrada, scările de pe paramentul Duc D’Albilor şi asigurarea adâncimilor de navigaţie în faţa fronturilor de aşteptare, prevederea iluminatului la fronturile de aşteptare, a alimentării cu energie electrică a navelor ce acostează şi a unei împrejmuiri la frontul amonte pentru securizarea acestuia”, mai arată proiectul.
Portul Medgidia este amplasat pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, în intravilanul municipiului Medgidia, judeţul Constanţa.
Administraţia Canalelor Navigabile este administraţie portuară şi de căi navigabile interioare.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.