Arheologii au descoperit, în sudul Mexicului, o barcă mayaşă din lemn despre care spun că este veche de 1.000 de ani.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Cu lungime de 1,6 metri, lăţime de 80 de centimetri şi adâncime de 40 de centimetri, ea a fost descoperită aproape intactă, scufundată într-un lac cu apă dulce din apropierea oraşului mayaş năruit Chichen Itza.

Institutul Naţional pentru Antichităţi din Mexic (Inah) a spus că e posibil ca ea să fi fost folosită pentru extragerea apei sau pentru depozitarea ofrandelor din ritualuri. 

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Descoperirea a fost făcută în timpul lucrărilor la o nouă reţea de cale ferată pentru turişti, cunoscută ca Maya Train.

Într-un comunicat, Inah a transmis că arheologii au descoperit şi obiecte din ceramică, un cuţit folosit pentru ritualuri şi picturi murale cu palme pe peretele stâncos al dolinei.

Experţii de la Universitatea Sorbona au ajutat la identificarea tipului şi vârstei bărcii. Un model tridimensional al ei va fi realizat pentru a permite crearea de replici şi studierea amănunţită, a mai spus institutul.

Civilizaţia mayaşă era înfloritoare înainte de cucerirea spaniolă a regiunii. În vremea lor, mayaşii ocupau vaste teritorii din ceea ce este cunoscut astăzi ca sudul Mexicului, Guatemala, Belize şi Honduras.

În primă fază, barca a fost datată 830 - 950 e.n., spre finalul epocii de aur a civilizaţiei mayaşe. La acea vreme, civilizaţia mayaşă a cunoscut un colap politic marcat de abandonarea oraşelor presărate în America Centrală, lăsând în urmă ruinele unor piramide impresionantă şi alte clădiri din piatră.

Nu există o singură teorie acceptată legat de acest colaps, dar este crezut că luptele interne, seceta şi suprapopularea au fost factori care au dus la asta.

Maya Train este un proiect de mai multe miliarde de dolari demarat de guvernul de stânga al preşedintelui Andrés Manuel López Obrador, iar calea ferată va trece prin cinci state mexicane sudice.

Susţinătorii proiectului spun că reţeaua feroviară va ajuta la diminuarea sărăciei în regiune, însă criticii susţin că există riscul ca ecosistemele locale şi situri de importanţă istorică nedescoperite încă să fie avariate.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.