Balerina Alina Cojocaru a menţionat, marţi seară, la protestul de susţinere a lui Johan Kobborg, că nu s-a ajuns vreodată la un acord final cu noua conducere a Operei Naţionale Bucureşti, dar că ”libertatea artistică” nu poate fi cedată. De cealalată parte, unii angajaţi români mai vechi ai Operei au spus că şi ei ar face perfomanţa balerinilor străini de la Bucureşti, dacă ar avea şi ”avantajele” acestora.
Alina Cojocaru, împreună cu un grup de balerini din compania lui Johan Kobborg, străini şi români, au ieşit în faţa Operei Naţionale pentru a-şi susţine proiectele pe care le derulează în instituţia de la Bucureşti de peste doi ani. De cealaltă parte, angajaţii mai vechi ai Operei s-au simţit umiliţi de faptul că Johan Kobborg nu i-a solicitat, nu i-a cooptat în proiectele lui, fiind nemulţumiţi şi de salarii şi i-au huiduit pe cei care îl suţineau pe Kobborg.
"În România am învăţat nu numai să fiu un artist, dar am descoperit că sunt şi un fan al baletului. Câteodată veneam în ţară, în weekend, nu numai ca să-l văd pe Johan, ci să văd spectacolele care erau puse în scenă”, le-a declarat jurnaliştilor Alina Cojocaru, balerină de renume mondial.
Alina Cojocaru a decis că nu mai poate urca pe scena Operei Naţionale în situaţia creată, după purtarea lui Tiberiu Soare ca director interimar. "Când a venit în teatru nici măcar nu s-a introdus, nici măcar nu ne-a întrebat ce proiecte avem, care sunt planurile, vreau să continuăm ce faceţi în ţara asta. Mesajul a fost pentru Johan: Nu exişti!”.
În urma acestui conflict, între 30 şi 40 de balerini vor să întrerupă colaborarea cu Opera după demisia lui Johan Kobborg. "Aceşti oameni care colaborează cu noi sunt cei care au semnat în contract că participă în spectacole dacă Johan rămâne aici. Pentru că altfel n-au încredere în ţara noastră”, a susţinut Alina Cojocaru la protestul din faţa Operei.
După întâlnirea dintre Alina Cojocaru şi Johan Kobborg cu ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, şi cu noul director interimar al ONB, Vlad Conta, lucrurile păreau rezolvate şi jocurile făcute.
"După întâlnirea cu domnul ministru şi cu domnul Conta, în care ni s-a spus că va rămâne aceeaşi direcţie, că Johan o să răspundă direct domnului Conta şi Tiberiu Soare va fi director adjunct, domnul ministru ne-a rugat să nu plecăm, spunând că aceasta e propunerea sa”, a declarat Alina Cojocaru.
Balerinii au înţeles că de aici se încep negocieri. Ce mai e de negociat? „Totul”, a spus Alina Cojocaru. În primul rând „libertatea artistică”.
"Johan a avut posibilitatea de a colabora cu artişti din străinătate. I s-a dat această libertate. El nu trebuia să meargă la director să întrebe ce credeţi despre această producţie. Acesta este lucrul pe care vrem să-l punem în contract. Când ai un contract, ai o înţelegere, o propunere. Or, nu s-a ajuns la o înţelegere. Nici nu am avut posibilitatea să ne creăm un asemenea contract, încât să-i ofere lui Johan această libertate”, a precizat artista referitor la condiţiile rămânerii în teatrul bucureştean.
"Orice artist nu poate accepta ceva până nu are o colaborare. Am plecat de la minister cu ideea de a negocia. Noi am spus că ne gândim la propunere şi vorbim. Şi mai târziu se anunţă public că totul e rezolvat. Nu a fost nimic acceptat”, a povestit Alina Cojocaru. Artiştii conduşi de Johan Kobborg erau deschişi schimbărilor, colaborărilor, însă noua conducere nu şi-a dat seama de asta. „Noua conducere a venit cu o aşa schimbare radicală, dar a greşit, pentru că nu şi-a dat seama că suntem oameni deschişi schimbărilor. Şi am fi fost deschişi la colaborări”.
Mai mult, Alina Cojocaru spune că li s-a sugerat să mintă despre acest conflict. „Mi s-a sugerat să nu spun lucrurile adevărate, că nu dansez din cauză că partenerul nu e disponibil”, a vorbit ea referitor la spectacolul de duminică, atunci când a refuzat să urce pe scenă.
Artista s-a referit şi la faptul că nu banii îl ţin pe Johan Kobborg la Opera Naţională. „Dacă dumneavostră credeţi că Johan Kobborg este în România pentru bani, vă rog să vă mai gândiţi o dată. Pentru că mi-este ruşine, dacă s-a ajuns la nivelul acesta. Din banii lui plătea persoanele care veneau în România să vadă noile producţii”.
"Johan v-a condus într-o direcţie în care aţi crezut. Acum totul e pus în pericol”, le-a spus Alina Cojocaru colegilor ei şi s-au îmbrăţişat.
Dintre cei care lucrează sub îndrumarea lui Johan Kobborg s-au exprimat clar: „Am venit aici să-l susţinem. E lipsă de respect ce se întâmplă. De ce să suportăm asta, dacă ne pune carierele în pericol?”, s-au întrebat ei.
"Vom pleca. Asta vom face. Am încercat orice, ne-au ameninţat, au spus că nu ne vor aici pentru că nu vorbim limba română, nu au vrut să discute cu noi. Am venit aici ca să ajutăm Opera, ţara. Johan nu a venit aici singur, s-a remarcat oriunde în lume. Situaţia aceasta nu i se potriveşte”, a spus Henry Dowden, balerin care lucrează în România de şapte luni.
"Sunt geloşi pe ce facem noi aici. Toţi sunt într-o companie de operă stabilă, cu un venit foarte ridicat, cu repertoriu bun. Suntem o familie mare aici şi ar fi păcat să renunţăm”, a spus balerinul Liam Morris din Australia, care a amintit „lucrurile minunate” pe care le-a făcut alături de Johan în ultimii doi ani şi jumătate. „Ar fi păcat!”, a încheiat el. Liam Morris face parte din distribuţia spectacolului „Manon”, în rolul lui Lescaut.
Marina Minoiu, balerină, a spus că nu are de gând să se întoarcă la sistemul vechi dacă Johan Kobborg se retrage: "S-au construit nişte lucruri frumoase în domeniul profesional, pe merit, şi n-au mai fost războaiele de dinainte care se bazau pe orgolii, cele care aveau la bază frica, ameninţările, limitările dansatorilor. Kobborg a încercat să aducă lucrurile la nivel internaţional. Să ne aliniem ca nişte companii din afară. A făcut totul într-un mod foarte frumos, fără jigniri. Eu am primit jigniri de la generaţiile mai vechi. Este urât ce se întâmplă. Nu contestă nimeni, compania a existat şi până la Johan, dar s-a schimbat foarte frumos de când a venit el şi am primit multe aprecieri din afară. Atunci când primeşti laude şi vin dansatori mari aici care ne invidiază, te întrebi de ce ţineţi să se distrugă?! Nu am de gând să mă întorc la sistemul vechi. Absolut deloc!”.
În tabăra opusă, oamenii şi-au strigat nemulţumirile, huiduind, fluierând şi strigând.
Cristina Cotescu, regizor al ONB de 41 de ani, a declarat că restul angajaţilor din Operă se simt umiliţi de faptul că salariile sunt mult mai mici faţă de partenerii străini.
"Românii au în jur de 1.000-2.000 de lei. Domnul Kobborg are 7.300 de euro. Ne simţim umiliţi. Şi-a făcut o echipă numai de străini, a marginalizat românii la Opera Naţională. Românii nu mai dansează. Dansează în majoritate aceşti străini. Pentru că Şcoala de Coregrafie nu presupune să aibă studii superioare, balerinii noştri au studii medii şi salarii de 1.000 de lei”.
A fost invocat şi faptul că dansatorii străini au fost privilegiaţi din toate punctele de vedere.
"Nu contest că a făcut nişte lucruri frumoase, dar nu înseamnă că noi nu putem să le mai facem. Străinii sunt plătiţi triplu faţă de români. El nu a încercat să mai lucreze cu românii, pentru că ei nu vorbeau engleză”, a mai afirmat regizoarea.
"În momentul în care a venit domnul Kobborg, balerinilor li s-a dat încălţăminte specială, caldă, ca pentru picioarele lor. Românii n-au primit. Şi eu aş putea dansa mai bine dacă aş avea avantajele lor. Este nedrept şi urât că acest domn Kobborg îşi impune punctul de vedere într-o instituţie care trăieşte din 1921. Vom face performanţă. Nu ştiu de unde a avut ministerul atâţia bani. Pentru noi nu se găsesc. Pentru colaboratorii străini, da”, au fost nemulţumirile taberei adverse.
"Afară cu străinii!”, a strigat un angajat. Un coregraf străin a spus că e vorba de rasism aici şi i-a încurajat pe dansatori să fie tari. "Nu e vorba de un criteriu etnic. Nu-i contestă nimeni valoarea profesională. Este vorba de atitudine”, au mai spus reprezentanţii Operei din tabăra contra-Kobborg.
Un alt reprezentant al Operei a spus că plecarea lui Johan Kobborg nu e o pierdere. „Nu e o pierdere dacă va pleca, vine altul. Ar trebui să susţineţi România mai bine”, a spus el către jurnalişti.
Pe scena Operei Naţionale nu s-a jucat niciun spectacol marţi, "reprezentaţia" s-a mutat în faţa teatrului.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...