Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a dat, în perioada iunie-octombrie 2021, 26 de sancţiuni dintre care 15 amenzi şi 11 somaţii, mai multor radiodifuzori pentru emisiuni cu subiecte despre pandemia de Covid-19 şi vaccinare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Posturile Antena 3 (75.000 de lei), România TV (40.000 de lei), Naşul TV (160.000 de lei), Realitatea Plus (10.000 de lei), Kapital TV (10.000 de lei), Radio Dobrogea (10.000 de lei) au primit de la CNA decizii de sancţiune cu amendă pentru că au încălcat prevederi din Legea audiovizualului referitoare la informarea corectă, protejarea demnităţii umane şi xenofobie, potrivit unui comunicat CNA. 

În şedinţa publică din data de 20.10.2021, având în vedere că rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate pentru posturile centrale referitoare la emisiuni de ştiri şi dezbatere difuzate în lunile iunie-octombrie 2021 având ca subiect pandemia de Covid-19 urmau să fie analizate cu prioritate, Consiliul a discutat detalii ce ţin de transmiterea mesajelor în spaţiul audiovizual şi impactul lor în societate cu doamna prof. univ. dr. Alina Bârgăoanu, decan al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice, şi cu dr. Octavian Jurma, epidemiolog.

CNA susţine că membrii Consiliului au luat „măsuri punctuale pe parcursul întregii perioade şi, începând cu data de 16 martie 2020, au transmis instrucţiuni şi recomandări, prima dintre acestea fiind cea referitoare la asigurarea respectării de către furnizorii de servicii media audiovizuale a măsurilor dispuse pe durata instituirii stării de urgenţă”.

De asemenea, ca urmare a solicitării Grupului de Comunicare Strategică referitoare la organizarea cu responsabilitate a emisiunilor de dezbatere care abordează subiecte legate de pandemia de Covid-19, Consiliul Naţional al Audiovizualului a transmis radiodifuzorilor Instrucţiunea nr. 4 din 25.06.2020 privind asigurarea informării corecte în subiectul noului coronavirus. 

Totodată, CNA a solicitat radiodifuzorilor să difuzeze, în regim de mesaje de interes public, spoturile audio-video aferente campaniei de informare şi comunicare referitoare la vaccinarea împotriva Covid-19, care au fost elaborate şi solicitate de autorităţile publice implicate în strategie - Instrucţiunea nr. 5 din 22 decembrie 2020 referitoare la desfăşurarea în audiovizual a campaniei de informare şi comunicare privind vaccinarea împotriva Covid-19 în România.

În anul 2020, CNA a transmis tuturor radiodifuzorilor 12 recomandări referitoare la situaţia epidemiologică determinată de răspândirea COVID-19, printre acestea fiind campanii de informare a populaţiei cu privire la reducerea riscurilor de apariţie şi de răspândire a îmbolnăvirilor, încurajarea utilizării metodelor de plată electronice prin intermediul serviciilor GHISEUL.RO, campanii precum „Sunt doar un om”, „Sprijin pentru persoanele vulnerabile în contextul epidemiei Covid-19”, #împreună privind dotarea cu aparatură a spitalelor din România etc. Au fost emise şi 5 recomandări care au ca obiect desfăşurarea campaniilor electorale în contextul pandemiei.

În anul 2021, după ce Consiliul s-a putut reuni având cvorumul necesar (în perioada 09.02-12.05.2021 nu au putut avea loc şedinţele publice ale CNA, Parlamentul nefăcând numirile pentru posturile de membru rămase vacante) au fost emise 5 recomandări privind campanii de informare publică referitoare la vaccinarea împotriva virusului SARS-CoV-2.

Pe parcursul întregii perioade, „membrii Consiliului au discutat atât cu reprezentanţi ai radiodifuzorilor, cât şi ai autorităţilor în privinţa respectării cu stricteţe a prevederilor legislaţiei audiovizualului referitoare la informarea corectă a publicului în reflectarea pandemiei de Covid-19”, se arată în comunicat.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.