Autori: Mădălina Vasile, Coordonator Practica de Dreptul Mediului, Teodora Roman, Asociat, Practica de Dreptul Mediului, NNDKP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

În data de 17 mai 2024, a intrat în vigoare Legea nr. 127/2024 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (Legea nr. 127/2024), după un parcurs anevoios, marcat de ample dezbateri şi negocieri, finalizându-se astfel un proces legislativ început în 2015.

Legea nr. 127/2024 introduce modificări semnificative în practica gestionării deşeurilor de echipamente electrice şi electronice (DEEE). Sunt vizaţi, direct sau indirect, toţi actorii relevanţi din industrie, începând cu producătorii de echipamente electrice şi electronice (EEE), distribuitorii de EEE şi continuând cu organizaţiile colective şi cu operatorii care desfăşoară activităţi de colectare şi tratare DEEE.

Evenimente

31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Sinteza câtorva dintre cele mai importante modificări introduse prin Legea nr. 127/2024

  1. Rata de colectare

Legea nr. 127/2024 introduce o nouă obligaţie în sarcina producătorilor de EEE, respectiv aceea de a realiza etapizat o rată de colectare minimă pe fiecare categorie de EEE introdusă pe piaţă (cu excepţia panourilor fotovoltaice), după cum urmează:

  • începând cu data de 1 ianuarie 2025, de cel puţin 15%;
  • începând cu data de 1 ianuarie 2026, de cel puţin 20%;
  • începând cu data de 1 ianuarie 2027, de cel puţin 30%;
  • începând cu data de 1 ianuarie 2028, de cel puţin 40%;
  • începând cu data de 1 ianuarie 2029, de cel puţin 50%.

Legea nu reglementează în mod expres, printre altele, cum se corelează rata de colectare minimă pe fiecare categorie de EEE introdusă pe piaţă cu rata de colectare globală (i.e., pentru toate EEE introduse pe piaţă), cea din urmă rămânând de 65% (i.e., ca până acum). Nici modalitatea de calcul a ratei minime pe fiecare categorie de EEE introdusă pe piaţă nu este reglementată specific. Rămâne astfel deschisă nevoia de analiză a modului în care această obligaţie va trebui implementată în practică şi consecinţele aferente, modificările nefiind la acest moment corelate întru totul cu restul cerinţelor relevante.

  • Răspunderea extinsă a producătorilor de EEE

Potrivit modificărilor aduse de Legea nr. 127/2024, printre altele, producătorii de EEE:

  • păstrează răspunderea pentru EEE introduse pe piaţă pe toată durata existenţei lor, inclusiv în stadiul de deşeu, şi sunt obligaţi să se asigure că se îndeplinesc obiectivele minime privind valorificarea pentru toate DEEE colectate separat, indiferent că sunt trimise spre tratare, în mod individual sau prin organizaţiile colective;
  • nu pot transfera responsabilitatea pentru aceeaşi categorie de EEE mai multor organizaţii colective.

Dintre modificările rezumate la cele două puncte în ceea ce priveşte răspunderea extinsă a producătorilor, în mod special semnificaţia şi consecinţele modificării redate la primul punct trebuie înţelese în mod clar de către producători. Doar în urma înţelegerii tuturor faţetelor acestei obligaţii pot fi luate măsuri corespunzătoare de conformare, respectiv de protejare, în mod particular, în relaţia cu organizaţia colectivă. Cea de-a doua modificare este relevantă cu precădere pentru producătorii care pentru aceeaşi categorie de EEE au încheiate contracte cu mai multe organizaţii colective, fiind necesare astfel modificări în ceea ce priveşte relaţiile contractuale.

  • Cerinţe noi aplicabile organizaţiilor colective

Începând cu data de 1 ianuarie 2025, devin aplicabile noi condiţii pentru autorizarea organizaţiilor colective, astfel cum sunt introduse prin Legea nr. 127/2024:

  • Unele dintre aceste condiţii vizează membrii fondatori/membrii/acţionarii, respectiv asociaţii organizaţiei colective. Spre exemplu, pot avea această calitate exclusiv producătorii de EEE înregistraţi în Registru naţional al producătorilor de EEE gestionat de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului şi care nu deţin ei înşişi autorizaţii pentru colectarea şi tratarea DEEE;
  • O altă condiţie impune o cotă minimă de piaţă, certificată de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), de cel puţin 5% pentru o categorie de EEE pentru care se solicită autorizarea, în anul precedent celui în care se solicită autorizarea;
  • Alte condiţii vizează garanţia care trebuie constituită în cuantum de 2 milioane lei în favoarea AFM, garanţie care trebuie să fie valabilă pe toată perioada de autorizare şi care are scopul de a garanta obligaţiile fiscale în cazul în care ar fi datorate către Fondul de mediu;
  • Suplimentar, organizaţia colectivă nu trebuie să fie înregistrată în Registrul operatorilor economici care nu se supun autorizării de mediu conform cadrului de reglementare general privind regimul deşeurilor.

Pe lângă condiţiile necesare pentru autorizarea organizaţiilor colective, Legea nr. 127/2024 introduce o serie de obligaţii în sarcina organizaţiilor colective, dintre care multe sunt noi faţă de reglementarea existentă anterior modificării. În această categorie intră şi obligaţia organizaţiei colective de a constitui provizioane în vederea asigurării gestionării 100% a EEE finanţate de producătorii pentru care au preluat responsabilitatea, indiferent de momentul când acestea devin deşeuri ori de cerinţele detaliate introduse în ceea ce priveşte structura contribuţiilor financiare percepute producătorilor.

La prima vedere, modificările sunt importante în principal pentru organizaţiile colective. În realitate însă, acestea ar trebui să fie tratate cel puţin cu acelaşi nivel de importanţă şi de către producătorii de EEE care contractează organizaţiile colective. Printre provocări, una va fi cu siguranţă modalitatea în care producătorii vor putea să verifice/să se asigure că organizaţiile colective respectă noile obligaţii.

  • Cerinţe noi aplicabile operatorilor care desfăşoară activităţi de colectare şi de tratare DEEE

Legea nr. 127/2024 aduce noi obligaţii şi în sarcina operatorilor care desfăşoară activităţi de colectare şi tratare DEEE pentru obţinerea autorizaţiei de mediu.

Astfel, printre altele, în vederea obţinerii autorizaţiei de mediu pentru desfăşurarea operaţiunilor de tratare a DEEE, operatorii trebuie să poată dovedi că au contracte încheiate cu producători de EEE sau organizaţii colective şi că respectă standardele române care adoptă standardele europene din domeniul tratării, inclusiv valorificării, reciclării şi pregătirii pentru reutilizare a DEEE conform Ordinul Ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor nr. 417/2021. Sunt prevăzute şi norme tranzitorii pentru operatorii care la data intrării în vigoare a Legii nr. 127/2024 deţineau autorizaţie de mediu pentru tratarea DEEE.

În ceea ce priveşte operatorii economici care sunt autorizaţi să desfăşoare activităţi de colectare a DEEE, potrivit noii reglementări, aceştia îşi vor pierde dreptul de a desfăşura activitatea de colectare a DEEE dacă până la sfârşitul perioadei de 120 de zile de la data intrării în vigoare a noii legi nu au încheiat contracte cu producători de EEE, organizaţii colective sau operatori economici care desfăşoară operaţii de tratare a DEEE în numele producătorilor.

Faţă de noile cerinţe, în ceea ce priveşte producătorii de DEEE, se pune din nou în discuţie cum vor putea aceştia să se asigure că obligaţiile operatorilor de pe lanţul gestionării DEEE sunt respectate. Sigur că pot fi gândite mecanisme care să asigure la un nivel rezonabil o astfel de verificare.

Cele de mai sus reprezintă doar unele din cele mai importante modificări aduse prin Legea nr. 127/2024. Pentru multe dintre noile cerinţe, sunt necesare actualizări în legislaţia subsecventă. Având în vedere importanţa şi complexitatea noilor cerinţe, se impune o analiză atentă şi amănunţită care să conducă la o bună înţelegere a reglementării actualizate.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.