Anul în curs a promis, încă de la început, dezvoltarea de proiecte hoteliere. Este un segment de interes, atât pentru dezvoltatorii români, cât şi pentru brand-urile internaţionale (Braşovul fiind în topul oraşelor de interes în acest context).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

VITALIS Consulting, lideri de piaţă pe zona de Construction Management, sunt din ce în ce mai mult implicaţi în proiecte hoteliere. În interviul acordat, Alexandru Samoilă, Managing Director, a discutat despre nevoia de spaţii de cazare, diferenţele dintre un brand local şi unul internaţional, standardele cu care vin la pachet hotelurile de tip boutique, cu ADN românesc, şi provocările pe care segmentul lor de activitate le îmbrăţişează în fiecare proiect în parte.

Aţi anunţat de curând faptul că sunteţi implicaţi în anumite proiecte semnificative pe zona Horeca, în special hoteluri. Care este ponderea, sub o privire alocată ultimilor doi ani? Care sunt principalii factori care au influenţat dezvoltarea acestui segment în România?

Evenimente

11 septembrie - Maratonul Impactul fiscalitații în economie. Parteneri: ARB, CEC Bank, CITR.
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro E-Commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a - Parteneri: CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-a. Parteneri: Raiffeisen Bank

Romania încă suferă din punct de vedere al spaţiilor de cazare ce se încadrează în standarde superioare. De câţiva ani buni vedem un interes accelerat orientat spre dezvoltarea de noi hoteluri. Pe măsură ce economia ţării şi infrastructura se dezvoltă, un efect firesc este creşterea numărului de turişti – aici ne referim atât la călătorii tip concediu, cât şi călătorii de business.

Semnalele pe care le avem de la brandurile internaţionale cu care lucrăm sunt de creştere – atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung, deci câţiva ani de acum încolo.

Dacă în anii trecuţi gestionam în paralel 3 – 4 hoteluri, anul acesta avem deja 7 proiecte hoteliere active ce se derulează simultan. Iar acum suntem în discuţii cu alţi trei dezvoltatori. Vedem sectorul hotelier având un potential imens de dezvoltare, mai ales după „cumpăna” pandemiei în care ştim cât au avut de pierdut. Mă bucur să văd o asemenea creştere a cererii şi mă bucur să văd curajul cu care s-a depăşit acel impas din 2020.

Care sunt diferenţele de operare dintre un brand internaţional şi unul local?

Noi ne ocupăm cu execuţia efectivă a hotelurilor, iar în acest proces trebuie să ţinem cont si de cerinţele pe care le au operatorii pentru că ei sunt cei care se vor ocupa de managementul ulterior al business-ului. Când vorbim de branduri internaţionale, ne referim din start la o calitate a serviciilor şi o siguranţă în acest sens. Un lanţ hotelier internaţional impune o standardizare şi formează o clientele obişnuită cu acel standard – clienţi ce nu sunt dispuşi neapărat să rişte, cazându-se la un alt tip de hotel.

Există însă şi branduri locale, româneşti, care oferă un standard foarte ridicat al serviciilor şi care şi-au creat un nume de sine stătător în industrie. Exemple în acest sens sunt hotelurile tip boutique ce au un număr de camere restrâns, dar servicii calitative înalte pentru clienţii ce nu caută neapărat centre spa, săli de sport, restaurante sau baruri în incinta locaţiei.

Zona hotelieră oferă, în ultima perioadă, un „upgrade” dacă e să îl numim aşa, raportat la suprafaţa utilă aferentă unei camere de hotel. Iar aici ne referim la spaţii generoase. Pe lângă această diferenţiere, ce alte tendinţe anunţă segmentul hotelier?

Acest aspect este discutabil. Fiecare brand hotelier vine cu propriile standarde şi direcţii în legătură cu proiectele pe care le iniţiază. Spaţiile interioare pot fi mai mari sau mai mici, depinde mult segmentul de clienţi căruia i se adresează. Într-adevăr, există nişte suprafeţe minime impuse, sub care nu poţi construi. În unele cazuri, accentul se pune asupra camerei de hotel, din punct de vedere al spaţiului, iar în altele, interesul se axează mai mult asupra facilităţilor oferite în afara camerei. Aşa cum spuneam, tendinţele sunt diferite în funcţie de brand. Deşi par asemănătoare criteriile, fiecare proiect are o individualitate.

Unul dintre stimulentele menite să încurajeze dezvoltatorii este reprezentat de accesibilitatea unei finanţări bancare. Ştim că vă implicaţi şi în acest context. Ce ne puteţi dezvălui pe această temă? Cât sunt de accesibile, în realitate, aceste finanţări şi care sunt factorii esenţiali în accesarea sumelor?

Într-adevar, noi suntem acreditaţi de majoritatea băncilor din România să oferim dezvoltatorilor asistenţă prin furnizarea serviciilor de monitorizare a proiectelor la care acestea oferă finanţare. Proiectele hoteliere sunt, în general, foarte uşor finanţabile, mai ales atunci când e vorba de un brand internaţional. Un investitor care are terenul, are un acord de operare cu un brand hotelier şi o autorizaţie valabilă poate obţine finanţare de la o bancă până la un procent maxim de 60% – 70% din valoarea execuţiei. Sigur că există şi alte condiţii într-un contract de finanţare pe care părţile trebuie să le accepte ca finanţarea să fie acordată, însă proiectele hoteliere sunt din ce vedem noi în piaţă, proiecte cu o finanţare accesibilă.

Cum catalogaţi diferenţa dintre un proiect rezidenţial şi un hotel, pe zona voastră de activitate? (Iar aici nu ne referim doar la serviciile dpdv tehnic.)

În cei 18 ani de activitate am lucrat în zeci de proiecte rezidenţiale şi aproape la fel de multe proiecte hoteliere. Prin natura lor, proiectele hoteliere au o complexitate aparte faţă de cele rezidenţiale. Chiar dacă în esenţă ele par similare (fiind vorba de spaţii de locuit), cerinţele tehnice în cazul hotelurilor sunt mai aspre, iar nivelul calităţii cerut este mult mai mare. Tocmai din acest motiv, un grad de complexitate mai mare înseamnă pentru noi o muncă şi o coordonare mai intensă, ce implică automat şi alocarea mai multor resurse.

În ultima perioadă şi-au arătat interesul către peisajul local, din ce în ce mai multe brand-uri internaţionale de hoteluri. Care este principalul motiv şi cum va arăta acest grafic în urmării ani?

Avem o ţară mai mult decât minunată. Iar faptul că se încep lucrări de dezvoltare pe partea de infrastructură este un lucru atât de benefic. Da, România devine din ce în ce mai atractivă, iar acesta este unul dintre motive. Este firesc ca pe măsură ce se inaugurează autostrăzi şi aeroporturi, interesul turistic să crească pentru că oferim accesibilitate unor zone mai „izolate”, dar superbe. De asemenea, odată dezvoltată zona (dezvoltarea hotelurilor, deschiderea restaurantelor, etc.) ea prinde culoare şi va atrage din ce în ce mai mulţi turişti. Există interes crescut al brandurilor internaţionale, dar nu numai în sectorul hotelier. Susţinem, şi ne bucură faptul că putem fi parte din acest proces de dezvoltare datorită parteneriatelor pe care le avem.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.