51% dintre români au auzit vorbindu-se în ultima perioadă despre ideea de sustenabilitate, iar 2 din 3 dintre aceştia se declară pro sustenabilitate, ceea ce sugerează dezirabilitatea acestui tip de comportament la nivel social. Familia este factorul cheie care influenţează comportamentul sustenabil, iar aproape 3 din 4 români confirmă nevoia de informare, respondenţii indicând drept factori stimulatori pentru un comportament pro sustenabil informaţia, implicarea, exemplele de bună practică sau implicarea companiilor private. Acestea sunt rezultatele celui mai recent studiu IRES, “Comportamente de sustenabilitate ale Românilor”, realizat în cadrul campaniei BAT România “Alege Asumat un Oraş Curat”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Potrivit studiului, între cele mai frecvent evidenţiate comportamente sustenabile se numără colectarea şi reciclarea selectivă (98%), achiziţia de electrocasnice cu consum redus de energie (97%), participarea la acţiuni de ecologizare, împădurire, stoparea defrişării (96%), utilizarea de pungi biodegradabile sau ambalaje reciclabile (95%), izolarea termică a locuinţelor (95%), reducerea deşeurilor în urma consumului de alimente (95%) sau utilizarea becurilor de tip led (94%).

Familia este un factor cheie care influenţează comportamentul sustenabil, peste jumătate (53%) dintre cei care îşi autoevaluează deprinderile drept sustenabile declarând că au fost influenţaţi în adoptarea acestora de către familie. De asemenea, factorii pe care românii îî consideră stimulatori pentru un comportament pro sustenabil sunt informaţia, implicarea, exemplele de bună practică sau implicarea companiilor private. Nevoia de informare privind sustenabilitatea este confirmată de aproape 3 din 4 români.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

“Un viitor mai bun începe cu fiecare dintre noi şi cu fiecare gest pe care îl facem, la nivel individual. Ne bucurăm ca, prin acest studiu, să oferim un reper important de informare, aşa cum au indicat şi respondenţii, pentru a încuraja comportamentul responsabil la nivel de societate. Sustenabilitatea este în centrul afacerii BAT şi, alături de o strategie foarte clară la nivel de grup şi parametri de evaluare specifici, credem în acţiuni concrete şi exemple de bună practică care pot să contribuie, în mod real, la un viitor mai bun pentru generaţiile următoare”,  a declarat Ileana Dumitru, Director juridic şi afaceri externe, Aria Europa de Sud – Est din cadrul BAT.

“Ne bucurăm să fim alături de BAT in acest efort de înţelegere şi sprijnire a ideii de sustenabilitate în  România. Deşi aparent e un concept de import, sustenabilitatea operaţionalizată, cuantificată şi măsurată  se regăseşte în mentalitatea românească fie sub influenţa tradiţiilor dinainte de 1989 pentru generaţia X, fie sub formă de atitudini formate sau transmise sub  influenţa familiei, a reţelelor de socializare şi a televiziunii pentru generaţiile Y şi Z.  Una dintre concluziile cheie ale studiului este că sustenabilitatea este un concept acceptat social, cu un rol sintetic de orientare atitidinală şi de modelare a unor comportamente  proactive privind colectarea şi reciclarea selectivă, consumul redus de energie, grija faţă de mediu şi preocupare pentru viitor. Este de subliniat aici şi aşteptarea românilor privind implicarea şi bunele practici ale companiilor private privind sustenabilitatea,” precizează Dan Jurcan, sociolog, director de cercetare IRES.

La nivelul celor 3 entităţi din România, BAT organizează continuu ample acţiuni de protejare şi conştientizare a reducerii consumului de resurse sau de donare pentru reciclare şi reutilizare. BAT organizează permanent în România campanii de colectare selectivă a versiunilor anterioare ale dispozitivelor sale electronice, în peste 360 de puncte de colectare din ţară, iar echipa locală a companiei a participat la plantarea a peste 2.000 de copaci doar în 2023. Totodată, fabrica BAT din Ploieşti a obţinut anul trecut certificarea AWS (Alliance for Water Stewardship), confirmând angajamentul companiei pentru protejarea resurselor de apă.

Potrivit studiului IRES, 54% dintre români spun că în gospodăria lor, adulţii sunt preocupaţi în cea mai mare măsură de economisirea energiei electrice, a apei, colectare selectivă sau alte acţiuni sustenabile.

Sustenabilitatea este asociată cu susţinerea financiară, utilizarea eficientă a resurselor, durabilitate,  protecţia mediului, utilizarea resurselor regenerabile, reciclare  şi preocupare pentru viitor. Rugaţi să definească conceptul, cei mai mulţi intervievaţi au menţionat „susţinerea financiară a unei idei sau a unui proiect” (18%), iar 15% au precizat că sustenabilitatea se referă la utilizarea eficientă a resurselor, conservarea acestora; mai sunt amintite frecvent şi continuitatea sau durabilitatea (11%), responsabilitatea financiară (7%) sau activităţi benefice pentru mediu şi omenire (6%).   

Principalele surse de informare cu privire la acţiuni sustenabile sunt reprezentate de televiziune (6 din 10 respondenţi), site-uri de internet (aproximativ jumătate dintre intervievaţi), reţelele de socializare (3 din 10 participanţi la cercetare), precum şi radio (aproape o cincime dintre respondenţi).

Studiul a fost realizat de IRES în cadrul campaniei BAT România – Alege Asumat un Oraş Curat, iar concluziile sale se bazează pe percepţiile unui eşantion reprezentativ de 1101 respondenţi adulţi. Studiul a fost realizat de IRES în perioada 28 iulie – 4 august 2023, iar echipa de cercetare a folosit metoda de colectare CATI (interviu telefonic asistat de calculator).

Despre BAT în România

  • BAT, cel mai mare jucător de pe piaţa tutunului din România, a generat un impact de peste 125 de miliarde de euro în economie în primii 25 de ani de prezenţă pe piaţa locală. Din această sumă, circa 24 de miliarde de euro reprezintă contribuţie directă la bugetul de stat, sub formă de taxe şi accize.
  • BAT este unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat al României. La nivelul anilor 2020 şi 2021, BAT a avut o contribuţie de peste 20 de miliarde lei la bugetul statului, în cei doi ani, sub formă de taxe şi accize.
  • BAT are peste 3.000 de angajaţi şi creează alte 30.000 de locuri de muncă pe lanţul de distribuţie şi aprovizionare.
  • BAT a lansat în România în 2019 campania Alege Asumat un Oraş Curat, o campanie de informare a consumatorilor privind gestionarea responsabilă a deşeurilor şi utilizarea responsabilă a resurselor, cu scopul de a atrage atenţia asupra gesturilor simple pe care fiecare dintre noi le poate face pentru protejarea mediului şi a comunităţii.

Despre BAT la nivel global 

BAT este o companie de top cu o gamă variată de bunuri de larg consum, al cărei obiectiv strategic este construirea unui viitor mai bun – A Better Tomorrow™ - şi reducerea impactului asupra sănătăţii prin asigurarea unor opţiuni variate de produse plăcute cu risc redus destinate consumatorilor adulţi.

Compania susţine clar că ţigările cauzează riscuri majore la adresa sănătăţii şi că singura modalitate prin care acestea pot fi evitate este renunţarea la fumat. BAT îi încurajează pe cei care continuă să fumeze să facă trecerea complet la alternative cu risc redus* dovedit ştiinţific. Pentru a realiza acest lucru, BAT se transformă într-o afacere cu multiple categorii de bunuri de larg consum, centrată cu adevărat pe consumatori.

Obiectivul BAT este ca 50 de milioane de consumatori să aleagă produsele sale care nu implică arderea tutunului până în 2030 şi de a genera venituri de 5 miliarde de lire sterline din noile categorii până în 2024. BAT şi-a stabilit o serie de obiective ambiţioase de sustenabilitate, precum neutralitatea emisiilor de carbon pentru Scopurile 1 şi 2 până în 2030, eliminarea utilizării plasticului de unică folosinţă non-necesar şi realizarea tuturor ambalajelor din plastic reutilizabil, reciclabil sau compostabil până în 2025.

BAT are peste 50.000 de angajaţi. Grupul BAT a generat venituri de 27,65 miliarde de lire sterline în 2022 şi un profit din operaţiuni de 10,5 miliarde lire sterline.

Portofoliul strategic al companiei include mărcile sale globale de ţigarete şi o categorie tot mai largă de produse cu risc redus* din tutun şi nicotină, precum şi produse tradiţionale din tutun care nu implică ardere. Portofoliul include produse precum ţigări electronice, produse de încălzire a tutunului, produse moderne pentru uz oral, inclusiv produse cu nicotină pentru uz oral fără tutun, precum şi produse orale tradiţionale precum snus şi snuff umed. În prima jumătate a anului 2023, 24 de milioane de consumatori au ales noile categorii de produse BAT care nu implică arderea tutunului, o creştere de 1,5 milioane faţă de anul 2022.

*Bazat pe dovezile existente şi presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de risc şi provoacă dependenţă.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.