Garry Kasparov povesteşte în premieră că, pentru crearea circuitului GCT, s-a inspirat dintr-o tentativă a gigantului tehnologic Intel de la mijlocul anilor 90 de a pune bazele unui astfel de turneu.
Nu a făcut-o Intel, a făcut-o Kasparov şi a făcut pionierat cu acest concept de circuit de turnee profesioniste. Astăzi are deja numeroşi epigoni, care “încearcă să creeze o serie similară de competiţii, deoarece menţine interesul publicului pentru şah şi creează o reţea excelentă”, explică legenda şahului.
Comparativ cu alte sporturi, să spunem fotbalul, investiţiile în şah sunt minime, dar impactul este major. “Poţi cheltui milioane pe fotbal şi să obţii un logo mic în colţul unei reviste sau poţi cheltui o fracţiune din acea sumă pe şah şi să obţii toată publicitatea pe care o doreşti în întreaga ţară şi pe continent”, completează Kasparov.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Anul viitor turneul de şah fondat de Garry Kasparov, Grand Chess Tour, împlineşte zece ani. Tot anul viitor se fac 40 de ani de la victoria memorabilă în care Kasparov câştiga titlul mondial la şah şi devenea şi cel mai longeviv campion mondial.
Adus în România în urmă cu cinci ani de antreprenorul Sacha Dragic şi Fundaţia Superbet, circuitul Grand Chess Tour (GCT) a atins azi echilibrul perfect, spune fondatorul său, beneficiind de două grupuri puternice de sponsorizare de ambele părţi ale Atlanticului.
Din nou la Bucureşti
Prezent la Bucureşti pentru a cincea oară la rând, Kasparov a acordat un interviu cu câteva zile înainte de începerea celei de-a doua etape a Grand Chess Tour, Superbet Chess Classic Romania. De la bun început, a ţinut să sublinieze importanţa faptului că evenimentul şahistic a devenit recurent. “Uitându-ne la dezvoltarea generală a şahului şi în celelalte oraşe gazdă ale GCT – Varşovia şi Zagreb –, putem spune că Europa de Est şi-a recâştigat locul în lumea şahului, pierdut după prăbuşirea Uniunii Sovietice. La acest moment, este clar cea mai vibrantă parte a lumii şahului din Europa”, a declarat Kasparov.
GCT este unul dintre cele mai prestigioase evenimente nu doar în şah şi sport, ci şi o ocazie socială semnificativă în capitala României, devenind deja un reper al oraşului. Etapa a doua a Grand Chess Tour va avea loc la Bucureşti în luna iunie, începând din 25 iunie.
În anul AI-ului, Kasparov a subliniat şi importanţa tehnologiei şi a creativităţii în dezvoltarea şahului modern.
“Lucrând cu tinerii de astăzi, văd cum operează computerele şi colectează date. Pe de o parte, maşinile sunt jucători mult mai puternici, fac totul mai provocator. Pe de altă parte, această tehnologie creează oportunităţi enorme pentru tinerii talentaţi să îşi folosească creativitatea, având acces la tot ce s-a jucat vreodată în şah. Cred că azi computerele oferă şanse noi şi oportunităţi nelimitate pentru cei care îşi pot exercita creativitatea”, a mai spus Kasparov, convins că investiţia în şah va genera în cele din urmă suficient interes printre copii pentru a asigura apariţia talentului.
“Talentul există peste tot, este nevoie de oportunitate. Investiţiile în evenimente precum GCT oferă şanse mai bune pentru antrenorii şi cluburile de şah să atragă talente. Vorbim aici despre numere – dacă ai 10.000 de copii, ai şanse mai mari decât cu 1.000, dacă ai 20.000 de copii, şansele sunt şi mai mari. Deci, este vorba despre atragerea generaţiilor tinere spre şah. Statistic, şansele de a găsi un alt jucător sau talent puternic, bărbat sau femeie, cresc exponenţial cu o participare mai mare”, a detaliat marele şahist.
La finalul interviului, Kasparov a îndemnat publicul să vină să îi vadă live pe cei zece mari maeştri care se vor întrece la Bucureşti până pe 6 iulie. “Nimic nu se compară cu vizionarea live. Simţi energia, atmosfera. Desigur, poţi urmări online, dar dacă poţi participa în persoană, poţi experimenta tensiunea unică direct. Doar şi 30 de minute în sală cu şahiştii care joacă şi te simţi ca şi cum ai fi într-un templu”, a mărturisit şahistul, care în 2005 îşi anunţa retragerea din şahul profesionist.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.