Ministrul Mediului, Tánczos Barna, afirmă, în cadrul unui workshop găzduit de România privind combaterea traficului de deşeuri, că România are ”o problemă reală” în acest sens, fapt pentru care a implementat un proiect-pilot care prevede, pe lângă reducerea numărului de puncte de trecere a frontierei prin care acestea pot intra în ţară, şi un sistem privind trasabilitatea deşeurilor, în aşa fel încât să se evite depozitarea acestora şi să se ajungă la reintroducerea lor în economia circulară, prin reciclare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

 
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum
”Vreau să salut iniţiativa Biroului ONU pentru droguri şi criminalitate de a organiza în ţara noastră această întâlnire şi de a trata traficul ilegal de deşeuri ca o chestiune de criminalitate organizată. În România avem o problemă reală cu traficul de deşeuri, la fel ca celelalte state din regiune. Acest trafic ilegal ne afectează pe toţi. Societatea românească a reacţionat imediat, autorităţile din România au reacţionat imediat şi am luat măsuri pentru a preveni acest trafic ilegal de deşeuri. În primul rând, am limitat la 19 numărul de puncte de trecere a frontierei pentru deşeurile care intră în România. În aceste puncte de trecere a frontierei se verifică fiecare transport anunţat prin sistemul informatic prin comisarii Gărzii de Mediu şi niciun transport neanunţat nu poate intra în România. De la 1 iulie a intrat în vigoare sistemul de trasabilitate a deşeurilor - SIATD extins pentru traficul de deşeuri transfrontalier. Este, probabil, unul dintre primele astfel de sisteme din Europa, este un proiect-pilot la nivel UE şi cred că poate ajuta în continuare l dezvoltarea unui sistem unic la nivel european de trasabilitate a deşeurilor. Trasabilitatea este obligatorie de la graniţă până la locul de procesare, de reciclare, este un alt element foarte important” a afirmat Tánczos Barna, marţi, la Workshop-ul regional pentru Europa de Sud-Est dedicat combaterii traficului de deşeuri. 
 
Acesta a explicat că fiecare transport de deşeuri, indiferent de modul în care intră în ţară – rutier, feroviar, maritim -  este verificat până la locul de destinaţie, unde se corelează cantitatea de deşeuri transportată cu capacitatea de procesare a unităţii de reciclare, în acest fel autorităţile dorind să prevină depozitarea deşeurilor. 
 
Transporturile care nu sunt în prealabil înregistrate, cu 24 de ore înainte de a ajunge la graniţa României, sunt trimise de la frontieră în ţara care a expediat deşeurile. 
 
Ministrul subliniază importanţa dezvoltării sistemului, în aşa fel încât acesta să includă ”mai puţină birocraţie şi mai mult control, mai puţine documente de completat şi mai multă trasabilitate”, el arătând că România pune la dispoziţia tuturor experienţa sa în acest domeniu.
 
”Prin aceste măsuri descurajăm, pe de o parte, transportul ilegal în scopul depozitării şi încurajăm acele companii care desfăşoară activităţi legale de comerţ cu deşeuri şi de procesare a deşeurilor, pentru că deşeurile sunt o resursă pentru toată lumea. Nu în ultimul rând, încurajăm utilizarea la maxim a potenţialului digitalizării prin instituirea acestui sistem obligatoriu şi sperăm ca pe viitor aceste sisteme să fie extinse şi la nivelul Uniunii Europene”, a adăugat ministrul. 
 
Tánczos Barna consideră că, pe de altă parte, ”cantităţile imense” produse în UE nu trebuie să ajungă în ţări terţe, care nu au capacitatea de a le procesa şi unde nu există control asupra modului în care acestea suntprocesate. 
 
Ministrul a catalogat drept ”esenţial” subiectul privind prevenirea şi combaterea traficului de deşeuri, care afectează mediul, subliniind că acest fenomen ”ne afectează pe toţi”.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.