Învăţământul dual, care presupune pregătirea practică direct la operatorii economici, va fi introdus în România din toamnă, însă funcţionează de doi ani într-o şcoală din Arad, care este beneficiara unui proiect pilot susţinut de o asociaţie germană, fiind partenere 16 fabrici din judeţ. Cererea pentru acest program de studii a crescut anual, pentru că elevii învaţă meserii direct în fabrici, beneficiază de burse de până la 500 de lei, iar la finalul studiilor au locul de muncă asigurat la companiile unde au făcut practica.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Învăţământul dual cuprinde atât însuşirea cunoştinţelor teoretice şi de specialitate, cât şi ore de practică în laboratoarele şcolii şi în atelierele fabricilor. Sistemul va fi introdus în România din toamna acestui an, însă la Colegiul Tehnic ”Aurel Vlaicu” din Arad funcţionează de doi ani. Învăţământul dual a fost introdus din anul şcolar 2015/2016, după modelul german, iniţiativa aparţinând Asociaţiei Economice Germano-Române DRW Arad, care a sprijinit material şi logistic organizarea acestui sistem.

Proiectul a fost unul pilot, iar mai multe fabrici locale, majoritatea multinaţionale care nu găsesc forţă de muncă calificată, s-au implicat imediat.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Directoarea colegiului, Emanuela Leahu, a declarat pentru News.ro că în primul an au fost înfiinţate două clase, una de sudori, iar a doua de operatori maşini.

În următorul an şcolar, pentru că interesul a crescut, numărul locurilor a fost suplimentat, fiind înfiinţate trei clase, dar cu patru specializări şi un total de 130 de elevi: mecanici utilaje şi instalaţii în industrie, operatori maşini, electromecanici şi sudori.

”Avem câţiva elevi care erau înscrişi la noi la liceu şi, chiar dacă erau fruntaşi la învăţătură, au renunţa în clasa a X-a pentru a se înscrie la învăţământul profesional dual. Au văzut la colegii lor cum se desfăşoară acest program, care este atractiv nu doar pentru că oferă burse, dar şi pentru că la final copilul are o meserie”, a spus Emanuela Leahu.

Pentru anul 2017/2018, cererea de locuri este şi mai mare, fiind înfiinţate cinci clase, cu şase specializări, respectiv două în plus: tinichigiu vopsitor auto şi mecanic auto.

”Specializările au fost stabilite în funcţie de cererile agenţilor economici locali. De altfel, planurile de învăţământ sunt discutate şi adaptate de parteneri, astfel încât elevii vor fi şcolarizaţi conform cerinţelor actuale de piaţă”, a mai spus directoarea şcolii.

În prezent, sunt implicaţi în proiect 16 agenţi economici, fiind vorba în special despre fabrici din industria auto sau de vagoane.

 

Orele de practică se desfăşoară în fabrici, elevii lucrând pe echipamente de ultimă generaţie

Profesorii Colegiului Tehnic ”Aurel Vlaicu” din Arad spun că noua metodă de învăţare i-a captivat pe elevi, care au acces la echipamente moderne de lucru, majoritatea computerizate, acestea existând şi în atelierele şcolii, nu doar în fabricile în care se fac practica.

”Şcoala este foarte bine dotată, are laboratoare moderne. În ultimii opt ani, Asociaţia DRW ne-a furnizat echipamentele şi mobilierul şcolar necesare. Doar în ultimii trei ani aceste investiţii sunt de aproximativ 70.000 de euro. Echipamentele actuale nu seamănă aproape deloc cu cele folosite cu decenii în urmă. Avem o freză computerizată care a costat 30.000 de euro. Aproape orice echipament este acum computerizat, iar elevilor le place să lucreze cu ele”, spune Emilia Ban, responsabilul cu aria curriculară.

Profesorii spun că orele de practică sunt preferatele elevilor, iar aceştia s-au integrat foarte bine în fabrici şi fac faţă sarcinilor aproape la fel de bine ca un angajat cu vechime.

”Prin prezenţa lor în fabrici, copiii se responsabilizează. Ei îşi găsesc locul, rostul, consideră că sunt importanţi când primesc sarcini similare angajaţilor. Începând din clasa a X-a, ei devin foarte buni la practică, manevrează echipamentele de ultimă generaţie aproape la fel de bine ca un angajat; asta ne-au transmis managerii acestor companii, care sunt foarte mulţumiţi”, a adăugat Emilia Ban.

În primul an de studii, practica în fabrici se face timp de cinci săptămâni, înainte de încheierea anului, iar în clasa a X-a copiii merg două zile pe săptămână în fabrici, iar trei zile au cursuri teoretice. Ultimele nouă săptămâni din an sunt doar de practică la operatorii economici.

În ultimul an de studii, practica reprezintă cea mai mare parte a timpului alocat, respectiv două-trei zile pe săptămână, în timp ce în ultimele zece săptămâni copiii merg doar în fabrici.

 

Elevii beneficiază de burse de stat şi de la companii, iar absenteismul aproape nu există

Faţă de sistemul de învăţământ dual ce va fi introdus de stat, cel practicat prin programul pilot de la Arad aduce avantaje suplimentare elevilor, care beneficiază de o bursă şi din partea companiilor.

”Este o alternativă avantajoasă la învăţământul teoretic liceal. Elevii noştri beneficiază, pe întreaga durată a studiilor, de o bursă de stat în valoare de 200 de lei şi o bursă suplimentară care provine de la operatorii economici şi care este de 200 de lei în primul an, 250 de lei în al doilea an şi 300 de lei în ultimul an de studii. Astfel, tinerii ajung să câştige şi bani, în jur de 500 de lei pe lună, ceea ce îi stimulează foarte mult”, a declarat Lolita Mallinger, responsabilul Asociaţiei DRW Arad.

Acordarea acestor burse a făcut să nu mai existe absenteism, pentru că o condiţie pentru încasarea banilor este ca elevii să nu lipsească nemotivat de la cursuri şi practică.

”Putem spune că aproape nu mai avem absenteism. Acesta este un câştig foarte mare pentru educaţia copiilor şi pentru şcoală”, spune directoarea colegiului, Emanuela Leahu.

Elevii au şi alte avantaje, între care decontarea a 50 la sută din cheltuielile de cazare şi masă, în cazul celor care nu locuiesc în Arad, sau transport gratuit la locul de practică.

 

Companiile care oferă bursele şi-au asumat riscul ca unii elevi să nu se angajeze

După finalizarea celor trei ani de studii, elevii primesc un certificat de calificare profesională recunoscut în România şi Uniunea Europeană. Ei au prioritate la angajare în firmele în care au făcut practică, dar pot, totuşi, să îşi continue şi studiile în învăţământul liceal seral, dacă doresc să obţină diploma de bacalaureat.

Agenţii economici au luat în calcul şi posibilitatea ca, după absolvire, unii elevi să nu dorească să rămână în companie, dar cu toate acestea consideră că pregătirea forţei de muncă este o obligaţie.

”Acest risc există, este drept, dar dacă se pleacă de la ideea că se investeşte în tineri şi unii decid să plece, nu mai întreprinde nimeni nimic şi nu vom avea personal calificat niciodată”, a spus reprezentanta DRW.

Autorităţile locale consideră că dezvoltarea acestui tip de învăţământ ar putea revoluţiona întreaga economie a judeţului, axată în prezent pe producţia de automotive cu forţă de muncă necalificată.

În ultimii ani, în judeţul Arad există aproape în permanenţă 2.000 de locuri de muncă disponibile în fabrici, însă nu se găsesc muncitori calificaţi, iar unele companii au fost nevoite să aducă oameni din alte judeţe şi să le plătească cazare în mici pensiuni sau moteluri.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.