Un raport realizat de Consiliul Naţional al Elevilor, document care vizează modul de implementare a Statutului Elevilor în şcolile din sistemul public de învăţământ şi în cadrul căruia au fost chestionaţi nu doar elevi, ci şi 2.292 cadre didactice, arată că sunt profesori care au observat cazuri de discriminare în mediul şcolar. De cele mai multe ori, aceste situaţii au drept cauză capacitatea intelectuală a elevului sau mediul socio-economic din care acesta provine, iar multe dintre situaţiile de discriminare îi au drept autori pe alţi elevi.
În raportul publicat, joi, de către organismul reprezentativ al elevilor se arată că peste 40% dintre profesorii chestionaţi au răspuns că au observat cazuri de discriminare în şcoală.
”În acest an şcolar, 32,7% dintre profesori au observat cazuri în care propriii lor elevi au fost trataţi diferit de către alţi elevi, 10,3% au observat diferenţe în tratamentul acordat de către alţi profesori, iar 1,5% au observat diferenţe în tratamentul oferit de personalul nedidactic/auxiliar. Cu toate acestea, 55,5% dintre profesori nu au observat astfel de diferenţe în şcoală”, se arată în raportul Consiliului Elevilor.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Cauzele discriminării sunt legate de capacitatea intelectuală, situaţia socio-economică, convingeri, vârstă, etnie, orientare sexuală.
”Dintre cadrele didactice care ne-au transmis că au observat cazuri de discriminare în mediul şcolar, majoritatea (33,5%) acuză capacitatea intelectuală drept cauză a discriminării, în timp ce 25,4% susţin că situaţia socio-economică a persoanei discriminate era cauza. De asemenea, 18,5% dintre respondenţi afirmă că discriminarea se baza pe convingeri, 11,5% susţin că se baza pe rasă sau etnie, 8,3% pe vârsta persoanei şi 2,9% pe orientarea sexuală a elevului discriminat”, precizează documentul citat.
În ceea ce priveşte încălcările regulamentului şcolii de către elevi, unii profesori admit că au existat cazuri în care elevul a fost sancţionat ”cu încălcarea Statului Elevului”.
”Când elevii din şcoală au încălcat regulamentul, 1.619 au fost sancţionaţi conform Statutului Elevului (ex. observaţie, mustrare scrisă, retragerea bursei, mutarea disciplinară), 89 au fost sancţionaţi prin metode care încalcă Statutul Elevului (ex. în faţa colectivului clasei/împreună cu întreaga clasă), 50 au fost sancţionaţi pentru fapte petrecute în afara şcolii şi activităţile extraşcolare, 22 au fost sancţionaţi pentru abaterea altcuiva, deşi nu au fost complice/implicaţi. În plus, 404 şi-au putut exercita dreptul la apărare, iar 752 dintre elevi au respectat regulamentul şcolar”, se precizează în raport.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.