Prefectul Capitalei Alin Stoica a declarat, joi pentru News.ro, că a atacat în contencios administrativ la Tribunalul Bucureşti detaşările de directori din aparatul PMB făcute de către edilul general Nicuşor Dan. El a precizat că aceste detaşări sunt ilegale, deoarece nu a existat un concurs pentru ocuparea acestor funcţii şi nu a fost folosită procedura numirii temporare. Am avut o întâlnire faţă în faţă cu primarul general în care mi-a dat dreptate, că da, aşa trebuie făcut, şi totuşi după acea întâlnire a urmat o detaşare pe care am atacat-o”, a mai spus Stoica.
„Săptămâna trecută am atacat în contencios administrativ la Tribunalul Bucureşti detaşările pe posturi de directori făcute din rândul consilierilor. Nu respectă legea, nu respectă Codul administrativ şi hotărârea de Guvern prin care se stipulează că toate posturile din administraţie se ocupă prin concurs sau examen şi singura excepţie este numirea temporară până la efectuarea concursului. Ori calea aleasă şi anume detaşarea din funcţia de consilier nu se încadrează în niciunul dintre aceste cazuri”, a afirmat Alin Stoica, joi pentru News.ro.
Întrebat dacă a discutat cu Nicuşor Dan despre aceste aspecte, prefectul Capitalei a răspuns: „Evident. Pentru orice aspect de nelegalitate, Prefectura trimite mai întâi o adresă scrisă prin care explică de ce consideră că este nelegală operaţiunea sau actul respectiv, sugerează şi modalităţi de intrare în legalitate. Am avut şi o întâlnire după aceea faţă în faţă cu primarul general în care mi-a dat dreptate, că da, aşa trebuie făcut, şi totuşi după acea întâlnire a urmat o detaşare pe care am atacat-o”.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Chestionat ce procedură i-a sugerat primarului general să urmeze, Alin Stoica a replicat: „Procedura obişnuită este scoaterea la concurs a posturilor şi, în cazul în care există necesitatea ocupării rapide a unui post şi nu există timp pentru concurs, se face numire temporară până la organizarea concursului. Adică demarezi organizarea concursului şi până atunci poţi face o numire temporară, până când se organizează efectiv concursul şi ai un funcţionar sau personal contractual care a trecut printr-un concurs. Deci există soluţii legale care pot fi utilizate şi nu au fost utilizate”.
Surse din PMB au declarat, pentru News.ro, că acţiunea prefectului Capitale este una nejustificată, deoarece, conform Codului administrativ, prefectul trebuie să verifice legalitatea actelor administrative şi nu aspecte care ţin mai degrabă de Codul Muncii.
În acest sens, edilul general Nicuşor Dan a decis schimbarea din funcţie a directorului de la Administraţia Străzilor, nemulţumit de faptul că acesta nu a fost capabil să gestioneze problema gropilor şi astfel a luat decizia urgentă de a îl schimba pe Emil Anghelescu şi a hotărât numirea lui Marian Aurelian Bârgău la conducerea Administraţiei Străzilor. Sursele citate au precizat că aceasta este decizia pe care prefectul Capitalei a atacat-o în contencios administrativ.
Ce prevede Codul administrativ cu privire la detaşare
La articolul 505 din Codul administrativ este prevăzut că detaşarea poate fi dispusă pe perioadă de cel mult 6 luni şi este dispusă pe o funcţie publică vacantă sau temporar vacantă.
„(1) Detaşarea se dispune în interesul autorităţii sau instituţiei publice în care urmează să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul public, pentru o perioadă de cel mult 6 luni. În cursul unui an calendaristic un funcţionar public poate fi detaşat mai mult de 6 luni numai cu acordul său scris.
(2) Detaşarea se poate dispune pe o funcţie publică vacantă sau temporar vacantă.
(3) Detaşarea se poate dispune pe o funcţie publică de acelaşi nivel, cu respectarea categoriei, clasei şi gradului profesional al funcţionarului public, sau într-o funcţie publică de nivel inferior. Funcţionarul public poate fi detaşat pe o funcţie publică de nivel inferior numai cu acordul său scris.
(4) Funcţionarul public trebuie să îndeplinească condiţiile de studii şi condiţiile specifice pentru ocuparea funcţiei publice pe care urmează să fie detaşat.
(5) Detaşarea se poate dispune pe o funcţie publică de conducere sau din categoria înalţilor funcţionari publici, cu aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor art. 509, dacă funcţionarul public îndeplineşte condiţiile de studii, de vechime în specialitatea studiilor, precum şi condiţiile specifice necesare ocupării funcţiei publice, în condiţiile prezentului cod”, arată articolul 505 din Codul administrativ.
De asemenea, la articolul 509 ldin Codul administrativ, la care face referire articolul 509, sunt menţionate următoarele aspecte:
(1) Exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere, vacante sau temporar vacante, se realizează prin promovarea temporară a unui funcţionar public, prin act administrativ al persoanei care are competenţa de numire în funcţia publică, cu respectarea condiţiilor de comunicare, prevăzute de prezentul cod.
(2) Pentru a putea fi promovat temporar potrivit alin. (1), funcţionarul public trebuie să îndeplinească condiţiile de studii şi de vechime în specialitatea studiilor pentru ocuparea funcţiei publice şi să nu aibă o sancţiune disciplinară aplicată, care nu a fost radiată, în condiţiile prezentului cod.
(3) În mod excepţional, la propunerea justificată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii există funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizată de funcţionari publici sau, după caz, de funcţionari publici cu statut special care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (2), cu notificare prealabilă a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu 10 zile înainte de dispunerea măsurii. Această măsură se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire în funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, în condiţiile în care, din motive obiective, funcţia publică nu a putut fi ocupată prin mobilitate.
(4) Dacă salariul corespunzător funcţiei publice pe care o exercită cu caracter temporar este mai mare, funcţionarul public are dreptul la acest salariu.
(5) Perioada în care funcţionarul public de execuţie a exercitat cu caracter temporar în condiţiile prezentului cod o funcţie publică de conducere sau o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici constituie vechime în gradul profesional al funcţiei publice de execuţie pe care funcţionarul public o deţine”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.