Oficialii ANPC aduc clarificări cu privire la drepturile clienţilor în relaţiile acestora cu agenţiile de turism, făcând publice obligaţiile pe care furnizorii de servicii turistice le au. Una dintre prevederile legale se referă la obligaţia agenţiilor de turism de a informa consumatorii, prin contract, despre faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenţiei de turism, precum şi condiţiile şi termenele în care turistul poate solicita plata despăgubirilor.
Directorul General al Direcţiei Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din ANPC, Paul Anghel, face publice, într-o postare pe Facebook, sfaturi pentru consumatori la achiziţionarea pachetelor turistice, dar şi obligaţiile pe care agenţii din domeniu le au în raport cu clienţii lor. Postarea este publicată la scurt timp după ce ANPC a anunţat că reprezentanţii Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti (CPCMB) au verificat respectarea prevederilor legale la şapte agenţii de turism aparţinând operatorului economic SC Christian'76 Tour SRL, ca urmare a numărului însemnat de reclamaţii primite, pe această temă, controalele finalizându-se cu amenzi în cuantum de 90.000 de lei.
„Agenţiile de turism au obligaţia să încheie poliţe de asigurare cu societăţi de asigurare agreate de Ministerul Turismului. În contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiat între agenţiile de turism şi turişti, indiferent de modul de prezentare a acestuia (catalog, pliant sau alt înscris) este obligatoriu să se consemneze faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenţiei de turism, precum şi condiţiile şi termenele în care turistul poate solicita plată despăgubirilor”, scrie Paul Anghel pe reţeaua de socializare.
În plus, organizatorul şi/sau detailistul trebuie să comunice turistului, în scris sau prin orice altă formă corespunzătoare, înaintea încheierii contractului, informaţiile de ordin general privind regimul paşapoartelor şi al vizelor şi formalităţile de sănătate necesare pentru călătorie şi şedere.
Agenţii din turism trebuie să furnizeze în scris, într-un termen stabilit prin contract, înainte de data plecării, informaţii privind orarele, locurile escalelor şi legăturile, precum şi, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract, precum şi denumirea, sediul sau adresa, numărul de telefon şi de fax ale reprezentanţei locale a organizatorului şi/sau a detailistului ori, în lipsa acesteia, cele ale autorităţilor locale care pot ajuta turistul în caz de nevoie.
„În cazul în care aceste reprezentanţe sau autorităţi locale nu există, turistul trebuie să dispună de un număr de apel de urgenţă sau de orice altă informaţie care să îi permită contactarea organizatorului şi/sau a detailistului”, subliniază Paul Anghel.
Oficialul ANPC menţionează că turiştilor trebuie să li se asigure posibilitatea semnării unui contract de asigurare facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistentă, care să acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boală.
ANPC îi sfătuieşte pe consumatori ca în cazul achiziţiei unui pachet de servicii turistice să solicite toate informaţiile legate de destinaţie, cazare, transport, serviciile de masă precum şi de modalităţile de plată.
Potrivit legislaţiei, contractul încheiat cu agenţiile de turism trebuie să cuprindă - pe lângă datele privind destinaţia, mijloacele de transport, servcii de cazare şi masă – şi date privind anumite taxe de aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi şi pe aeroporturi, taxe de turist, dacă acestea nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice; termenele şi modalitatea de plată; condiţiile de modificare şi de reziliere a contractului; posibilitatea de transfer al contractului de către turist unei terţe persoane şi modul de realizare a acestuia, dar şi răspunderea agenţiei şi despăgubirea turistului în cazul nerespectării clauzelor contractuale.
În plus, în cazul solicitării unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agenţiei de turism, touroperatorul este obligat să furnizeze turistului un bon de comandă pentru aceste servicii neprevăzute în ofertă.
„În cazul în care conţinutul bonului de comandă diferă de conţinutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această confirmare nu s-a făcut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, turistul poate consideră că voiajul nu a fost rezervat şi are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite”, precizează Anghel.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.