Mai multe asociaţii de elevi din România solicită Ministerului Educaţiei Naţionale să trimită Corpul de Control la Inspectoratului Şcolar Judeţean Braşov la trei colegii naţionale din municipiul Braşov care condiţionează continuarea studiilor elevilor la unitatea şcolară respectivă de obţinerea unei anumite medii, în caz contrar elevii fiind obligaţi să se transfere la alt liceu. Şi ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, consideră că această prevedere reprezintă o discriminare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
Mai multe asociaţii de elevi, printre care Asociaţia Elevilor din Constanţa şi Asociaţia Elevilor din Bacău, au transmis sâmbătă, printr-un comunicat de presă, că recent au apărut în spaţiul public informaţii referitoare la trei licee din municipiul Braşov - Colegiul Naţional ”Andrei Şaguna”, Colegiului Naţional Dr. Ioan Meşota şi Colegiului Naţional de Informatică ”Grigore Moisil” - care condiţionează prin regulamentele de ordine interioară continuarea studiilor elevilor, obligându-i pe aceştia să se transfere la un alt liceu dacă nu obţin media necesară. 
 
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum
“Dorim să atragem, în primul rând, atenţia asupra faptului că orice prevedere care limitează accesul liber la educaţie al elevilor constituie un atentat la principiul echităţii care, conform art. 3, lit. a) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, este unul din fundamentele pe care se constituie sistemul de învăţământ românesc. Astfel, «debarasarea» de elevii care nu reuşesc să atingă o anumită performanţă nu reprezintă, în fapt, decât perpetuarea mentalităţii elitismului în sistemul de învăţământ, o mentalitate toxică ce se concentrează în mod expres pe elevii ce obţin premii la olimpiade şi concursuri, respectiv medii foarte mari, fără a  încerca sprijinirea elevilor ce au deficienţe de învăţare, conform art. 72, alin. 2 din Legea educaţiei, şi ajutarea lor în a-şi remedia situaţia”, a precizat sursa citată.
 
Asociaţiile de elevi consideră că reglementările introduse în regulamentele de ordine internă ale liceelor denotă o interpretare eronată a directorilor faţă de scopul evaluării şi notării, acesta nefiind efectuarea unei filtrări în sistem şi ierarhizarea elevilor în funcţie de capacităţile intelectuale, ci analizarea situaţiilor unde elevii nu şi-au însuşit anumite competenţe şi cunoştinţe pentru ca ulterior activitatea de predare-învăţare să fie eficientizată.
 
Asociaţiile elevilor au mai afirmat că prevederile acestor regulamente reprezintă şi o încălcare a legislaţiei. ”Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar instituie la art. 148  dreptul elevilor de a se transfera la o altă unitate de învăţământ. Or, exercitarea unui drept reprezintă o opţiune a cetăţenilor, iar dacă elevii nu îşi doresc să se transfere, ei nu pot fi în niciun fel constrânşi”, se mai arată în comunicat. 
 
Asociaţiile de elevi şi-au mai exprimat îngrijorarea faţă de atitudinea inspectorului şcolar general al judeţului Braşov care a declarat: “Fiecare unitate şcolară are acest regulament intern şi fiecare unitate poate stabili condiţii legate de activitatea pe care o desfăşoară, de rezultatele pe care şi le doresc. Sunt ţinte pe care şi le-au stabilit şi sunt indicatori de management şi nu cred că ar trebui să privim lucrurile din perspectiva segregării. Dacă acel copil nu poate face faţă targetului stabilit, el este îndrumat spre o altă unitate şcolară. Acest lucru se întâmplă şi cu consultarea unui psiholog”. 
 
Asociaţiile de elevi consideră că soluţia pentru un elev care nu poate face faţă “targetului stabilit” nu este excluderea lui din unitatea de învăţământ, fapt ce ar contribui la segrerarea deja existentă între liceele considerat de elită şi restul liceelor. 
 
„Această situaţie află în totală opozanţă cu principiul echităţii, iar fiecare şcoală ar trebui să aibă capacitatea de a asigura acelaşi nivel de învăţare pentru elevi, iar în cazul existenţei deficienţelor, să se pună accent pe remedierea lor”, a mai spus sursa citată.
 
Din aceste motive, asociaţiile de elevi solicită public Ministerului Educaţiei Naţionale să trimită corpul de control pentru cercetarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Braşov şi a celor trei licee implicate. 
 
“Totodată, solicităm Parchetului de pe lângă Judecătoria Braşov să dispună începerea cercetărilor inspectorului şcolar general pentru infracţiunea de abuz în serviciu. Tragem un semnal de alarmă pentru toate unităţile de învăţământ din ţară ce adoptă această practică le recomandăm să înceapă de îndată să ia măsuri pentru intrarea în legalitate”, se mai arată în comunicatul asociaţiilor elevilor. 
 
Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat pentru edupedu.ro că această prevedere reprezintă o discriminare.”Este o discriminare şi eu cred că nu putem să facem asemenea lucruri. Am vorbit cu inspectoarea generală şi m-am înţeles cu domnia sa că le recomandă să elimine din regulamentul de funcţionare al şcolii această prevedere conform căreia părintele semnează că îşi retrage copilul dacă nu ia 8. Nu trebuia să intre aşa ceva într-un regulament, pentru că nu există o prevedere cu putere normativă mai mare care să prevadă acest lucru. Ca urmare, era ilegal, să spunem aşa”, a afirmat ministrul Educaţiei.
 
În regulamentele unităţilor de învăţământ respective se precizează că elevii care nu obţin la sfârşitul anului şcolar media generală de 8.50, mediile generale la limba română şi matematica de minimum 8 sau media generală la purtare de miminum 9.50 sunt declaraţi necorespunzători cu standardele şcolare asumate de părinte în momentul înscrierii şi nu vor mai frecventa cursurile colegiului fiind obligaţi să se transfere la alte şcoli, pentru anul şcolar următor. 
 
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.